Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nybörjar inlägg igen

• nybörjar inlägg igen

Publicerad av anonym-anvandare på 1 mars, 2004 vid 18:40

Hej igen alla snälla och hjälpsamma surfare. Efter att ha struntat i å köpa skimbirden har jag fått en annan erbjudande om nybörjar grjejer. Givetvis är jag igen intresserad men frågan är ju densamma. är dessa grejer nåt å ha eller ska ja avvakta med köpet.
    är sugen. pakettet innehåller följande: 1 Board bag”Hot sail Maui”
    1 Mast ”Fiberspar Carbone”
    1 bom
    3 segel: North sail 4,2 m²
    North sail 5,8 m²
    Simmer Style 6,4 m²
    Bräda: Orbit freestyle 290/60cm 9, 5kg.
    Plus ett gäng tillbehör som mast förlängare och annat. Liten reva i 6,4 seglet men annars i bra skick.
    brädan är från 95-96 men den är mycket fin.

ps Hoppas ni bli inte sura på mig med massa nybörjarfrågor cool.gif

anonym-anvandare svarade 20 år, 8 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • ian

Medlem
    1 mars, 2004 vid 18:44

Jag skulle säga att det är en kombination av hur brädan verkligen är, hur genomskinliga seglen är och hur mycket du tänkt betala.

• styret

Medlem
    1 mars, 2004 vid 19:11

kan inte svara på din fråga. men vill bara säja att man blir tvärtemot sur. man blir ju glad av folk som vill lära sej och är ambitiösa. och det är ju görsköj att det blir fler i sporten.

• Knatte

Gäst
    1 mars, 2004 vid 19:34

Lite mer info:
    Orbit freestyle 290 cm?? vad är det för märke??
    F2 hade väl någon bräda som hette Orbit eller liknande. Men den är garanterat inte freestyle blush.gif

Men brädan är säkert 100 % bättre jämnfört med skimbirden smirk.gif
    Men det handlar om vilket pris, du får betala för utrustningen.
    Du får mycket prylar, men viktigt är ju hur gamla seglerna/bommen och masten är.
    Vad för pris skall du få betala? Då kan vi bedömma ifall det är ett bra köp eller inte.. smirk.gif

Gjorde en sökning på nätet och hittade följande. Se resultat:
    http://www.windsurfer.com/review-orbit.html

• anonym-anvandare

Medlem
    1 mars, 2004 vid 23:05

hej Knatte.
    Säljaren begärde 7 tusen spänn

• Knatte

Gäst
    2 mars, 2004 vid 06:03

Det tycker jag låter som ett överpris frown.gif

Vi pratar ju om en bräda som är 8 år. värde ca 1000-1500 kr.
    Segel utan att veta årsmodeller smile.gif pris 500-1000 kr/st
    Mast och bom ihop, kanske 1500 kr till. Så boarbagen på detta. så landar du kanske på max 5000 kr.

Men det som sätter värdet på utrustningen är nog i detta fall seglerna.
    Är dessa nyare så kan priset öka lite.
    Dvs. du måste nog veta årsmodellen på alla prylarna, för att få ett rättvis pris.
    Men spontant, känns 7000 kr dyrt utan att ha alla fakta i målet smirk.gif

• endy

Medlem
    2 mars, 2004 vid 07:55

Köp inget gammalt MÖG, det är mitt råd
    Det är mycket bättre att satsa på nyare saker 2000> bättre om du börjar med 1 segel runt 6,0-7,0 med tillbehör
    Här på konfen är det inga problem att hitta saker, försök få råd av någon som seglat ett tag.
    Att bli lurad och få gammalt mög är ingen höjdare…

• colle_screamer

Medlem
    2 mars, 2004 vid 10:35

Om allt är från 95-96 och använda sedan dess e nästan 5000:-också i högsta laget. Allt beror givetvis på skicket på prylarna men jag skulle säga att 4000-4500 är ett ärligt pris för prylarna.

Vindsurfing prylar sjunker ganska snabbt i pris och grejerna må ha kostat mycket för 8 år sedan men e knappt värda en 5:e del i dag.

Jag sålde nyligen en hel utrustning med två segel och alltihop från år 2000 för 6000:-
    (det var en gniden kille som köpte det)

• dr-masse

Medlem
    2 mars, 2004 vid 11:41

Håller med alla här – årsmodell på segel, mast, bom och tillbehör avgör priset.

Brädan är inte värd mer än en tusenlapp eller två, skulle jag säga. Är den från 1995 så talar vi om en, i år, tio år gammal design. Det har faktiskt hänt en del på tio år (även om utvecklingen ofta överdrivs så är 10 år rätt lång tid i sporter som kräver lite prylar, bara vikten på 9.5 kilo säger en del).

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    2 mars, 2004 vid 11:51

Svar: Köp inte. Satsa på lite nyare prylar så kommer din segling att utvecklas mycket snabbare, du kommer tycka det är roligare och då kommer du att fortsätta. För 7 tusen kan du lätt plocka ihop ett kit från 00 minst. Kanske till och med ngt nyare. Bara du lägger lite tid på att sätta dig in i det.

Markus S-77

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nybörjar inlägg igen

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.