Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › nybörjar problem!!!!
-
nybörjar problem!!!!
Publicerad av anonym-anvandare på 15 juli, 2005 vid 16:46Jag har precis börjat surfa (2 veckor) och var ute och försökte segla idag. Men har otroligt massa problem med att dra segel när jag har ramlat(vilket jag gör väldigt ofta ) har ni några bra tipps?
Det gick 1 meter vågor och blåste 4-7 m/s.
I lugnare förhållabnden så är det inga problem.
MVH
En desperat nybörjaresurferboy_criss svarade 19 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Ta tid på dig. Börja i lugnare vindar och lär känna brädan och de olika manövrarna. Sedan kan du ge dig ut i hårdare vindar men då krävs hängsele. Utan den blir man helt slut på kort tid.
Visst är det kul annars!?
-
Hello nybörjaren!
Att börja vindsurfa brukar oftast vara väldigt knepigt och nästan alla stöter på problem som dina. Svårigheterna med att dra rigg i början kan vara stora och speciellt om du är ute och jagar i vågor men mycket håller ju på hur bred din bräda är. Har du en bredare bräda kanske du kommer att ha lättare att dra din rigg och även om du har ett mindre segel kan också vara till stor hjälp… Annars är tipset bara att ha tålamod och kör utav bara helvete när det går! -
Japp kör en relativ stor bräda. på 150 liter. Men det är inte dragandet som är problemet utan vågorna. men jag antar att alla har haft samma problem ibörjan!
Varje dag på vattnet är en dag med en massa träning.
Så man får vara nöjd.
Det roliga är ju att vattenstarten funkar bra. När man väl får fart går det som bara f_n1111 -
menade beachstart inte vattenstart för då är ju alla problem lösta
-
Se till att komma i takt med vågorna när du segdrar så blir det mindre slitsamt. Och när du sen fått upp riggen, se till att få vind i seglet så fort som möjligt så att du slipper stå och balansera. Bättre att chansa lite och hänga sig i seglet fort(i den mån det blåser lite), än att stå å balansera, tappa ner riggen igen och trötta ut sig.
-
hitta något ställe utan vågor, det är nog svårt i början ändå.
-
Ta det lugnt… Kombinationen stora vågor och lite vind ÄR jobbig. Den enda skillnaden när du blir lite bättre är att du inte ger dig ut i såna förhållanden. Det, typ, suger som du redan har märkt….
JohanC
-
Tack för svaren ska öva som ett svin. Finns ingen återvändo nu. Är biten så det stänker om det
-
om du kan beachstarta är det la bara att gå djupare och djupade tills du klarar av vattenstarten!
eller så är det bara att leta upp onshore förhållanden så du kan beachstarta då du ramlar -
de är ju bara svårt att dra rigg när det är vågor,,inte speciellt svårt när man kör…kör på bara så lär du dig,,och ju bättre du blir desto mindre ramlar du…så då behöver du kanske inte stå där å bli tokig på att dra rigg i höga vågor..visst e de kul när man har fart och kontroll!?
-
Ett litet tricks, som du kanske redan har upptäckt, är att använda bräda som hävstång för att få upp toppen av seglet ur vattnet. Samtidigt som du drar i tampen ställer du dig med hälarna längst ut på kanten på brädan. Lovartsidan tiltar ner samtidigt som läsidan pressar upp masten. Det låter inte mycket för världen, men det snabbar upp den första och tyngsta delen högst väsentligt. Dessutom får du bättre balans i början av draget. Se dock till att flytta in lite på brädan när seglet börjar resa sig.
/johan
-
Är oxå nybörjare med samma problem men märkte att det gick lite bättre om jag var mer bestämd och försökte få vind i seglet fortare. Har varit ute ca 10 2 timmars pass hitils och det blir lite lättare varje gång men alltid lite strul i början..
-
Ett tips tycker jag är att ha lite längre armar. Många nybörjare tenderar att dra upp masten för nära inkroppen vilket resulterar i att du inte har någon balans att spela på , så försök ha lite rakare armar så att riggen är en bit från kroppen. // ALoha kämpa på!!
Logga in för att svara.