Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar problem.

• nlc

Medlem
    13 maj, 2007 vid 17:10

Eller köp en weedfena. En på 35 cm motsvarar en vanlig, rak fena på ca 49 cm och det borde du klara dig med (både storlek och djupmässigt). Fast de dagarna med lågvatten i Habo kan det vara i djupaste laget i vilket fall…

• Oregistrerad

Gäst
    13 maj, 2007 vid 17:14

Nu tar du väl i lite Knatte…
    Jag tolkar detta som att det är en helt nybörjare som precis håller på att lära sig grunderna.
    Att lägga fokus på vad som är den mest optimala fenan är kanske inte det viktigaste. Det går i princip bra med vilken fena som helst när man ska stå och lära sig balansera, dra rigg, och komma igång med seglingen. En sjögräsfena kan dock vara bra att ha (här nere i Skåne) när man kommer iväg lite längre sträckor och får upp lite fart. Så lycka till och hoppas du får tag på en fena så du kommer ut på vattnet.
    /Fredrik

• wind-lover

Medlem
    13 maj, 2007 vid 17:14

@Knatte 382931 wrote:

Så mitt råd, byt strand till djupare vatten eller fundera på en annan typ av bräda, som inte kräver så lång fena. (Eg. en Freestyle-bräda)

Det är sant som du säger.. Men jag tror inte det är omöjligt att segla i habo med lång fena eller vill iaf inte tro det. 😉
    Men det du får tänka på då är att gå långt ut eller segla i Lomma & Bjärred! Jag förstår om du vill segla i habo om du nu bor där! Testa! – för det går säkert bra! men gå en liten bit ut isf..

Satsa på en weed wave fena som dom andra säger, kommer du behöva i sommar!

• hampuss

Medlem
    13 maj, 2007 vid 17:37

Jag är helt grön på windsurfing. Kommer jag märka någon skillnad på om jag kör med min 48cm kolfiber fena, eller en 20-35cm weedfena? Kommer att köra med den här brädan detta året dvs. jag kommer inte hinna bli speciellt avancerad åkare.. Men vill såklart utvecklas och ha roligt.

• wind-lover

Medlem
    13 maj, 2007 vid 17:42

@hampuss 382948 wrote:

Jag är helt grön på windsurfing. Kommer jag märka någon skillnad på om jag kör med min 48cm kolfiber fena, eller en 20-35cm weedfena? Kommer att köra med den här brädan detta året dvs. jag kommer inte hinna bli speciellt avancerad åkare.. Men vill såklart utvecklas och ha roligt.

Ja alltså du vet, det blir mycket tång i habo på sommaren och har du inte weed fena då så kommer du köra fast hela tiden. Du kommer få gå av och dra av tång runt fenan varje minut…

• hampuss

Medlem
    13 maj, 2007 vid 17:48

Jag syftade på om de skulle gå sämre med weedfena:P

Jag köper iaf en weedfena och en freestyle fena imorgon så får vi se hur det går:)

Tack för hjälpen.

• Knatte

Gäst
    13 maj, 2007 vid 18:38

@Oregistrerad 382939 wrote:

Nu tar du väl i lite Knatte…
    Jag tolkar detta som att det är en helt nybörjare som precis håller på att lära sig grunderna.
    Att lägga fokus på vad som är den mest optimala fenan är kanske inte det viktigaste. Det går i princip bra med vilken fena som helst när man ska stå och lära sig balansera, dra rigg, och komma igång med seglingen. En sjögräsfena kan dock vara bra att ha (här nere i Skåne) när man kommer iväg lite längre sträckor och får upp lite fart. Så lycka till och hoppas du får tag på en fena så du kommer ut på vattnet.
    /Fredrik

Nä, jag tar inte i :laugh:
    SLE-brädorna var Mistrals tävlingsbrädor på sin tid. (Läs F1 inom bilvärlden) och en sådan bräda funkar inte bra ihop med korta fenor. Men det kan vara en ide att satsa på en Weed-fena på omkring 35 cm. Men min poäng var: att SLE inte är en bra nybörjarbräda. (lätt och ömtålig, som kommer gå sönder om man inte aktar sig väl)
    Därför kanske man skall fundera på en annan bräda innan man kan grunderna :smirk:

• hampuss

Medlem
    14 maj, 2007 vid 13:01

Kommer jag inte kunna använda denna brädan? Är det inget att utveckla sig på?

• jakob_s

Medlem
    14 maj, 2007 vid 13:55

Kanske lättare om du rådfrågat forumet innan då köpt bräda.. eller tycker du inte det ?

Klart du kan lära dig surfa på brädan…men det kommer att ta 10 ggr längre än vad det skulle ha gjort med en ändamålsenlig bräda..

btw, Vad betalade du för brädan ?

• hampuss

Medlem
    14 maj, 2007 vid 14:12

2500kr betalade jag för den, ink. förlängare 45cm och 48cm kolfiberfena. har provat åka i ca 3timmar, ja har klarat att åka 20meter iaf:)

• Knatte

Gäst
    15 maj, 2007 vid 05:25

@hampuss 383164 wrote:

2500kr betalade jag för den, ink. förlängare 45cm och 48cm kolfiberfena. har provat åka i ca 3timmar, ja har klarat att åka 20meter iaf:)

Hampuss du har ju fått svar via PM också. Men angående priset, så kan jag ju nämna att jag sålde en “likvärdig bräda” fast några storlekar mindre till Oåxen för en 1/3 -del av priset i höstas. Din SLE 294 är ju en -98 om mina efterforskningar stämmer..

Här har du brädan på surfpullen. Där står det årsmodell -99. Men i SP-katalogen finns inte denna brädan med -99, men väl i -98 katalog:laugh:
    http://www.surfspullen.nl/p/archief/archief.php?page=details&board=611&discipline[6]=5

• canoya

Medlem
    16 maj, 2007 vid 11:19

Eftersom du nu har denna bräda och enligt din andra tråd verkar få svårt att sälja tillbaka den (surt) så är det bara att köra. Den håller så länge den håller. Försök att skaffa bomskydd och ett mastskydd så räddar det väl brädan från de flesta skadorna. (Finns att köpa hos surfshoparna eller gör du en snikvariant av liggunderlag och silvertejp.) Jag skaffade en äldre formulabräda (Starboard 155) som nybörjarbräda åt min fru för ett par år sedan och den håller än så länge så du behöver kanske inte vara så orolig.

För att lära dig dra rigg, segla dit du vill och börja plana så kan du nog mycket väl använda en mindre fena (sjögräsfena är tydligen lämpligt i Habo). Först när du har lärt dig att plana med lite fart så kommer det att ha betydelse att fenan inte är optimal för brädan. Det kommer antagligen att ta 5-10 surfdagar innan du kommer så långt. När du vill öva på strandstart har du också nytta av att fenan är lite kortare (du slipper stå på så djupt vatten).

Bry dig inte om att det känns som att stropparna sitter alldeles för långt bak utan stå emellan eller framför dem. Du kommer att märka när det börjar bli läge att använda dem genom att du vill stå längre och längre bak på bräda allteftersom du seglar fortare. När du har fötterna precis intill är det bara att kliva i med framfoten först och om farten räcker sedan med bakfoten.

Ut och kör! 🙂

• hampuss

Medlem
    16 maj, 2007 vid 15:10

Tack för råden 🙂 blir till att åka imorgon. Var ska jag sätta skydden någon stans?

• carl-r

Medlem
    16 maj, 2007 vid 16:55

Bomskyddet ska sitta så det skyddar framkanten av bommen.
    Jag tror det blir ganska självklart när du tittar på grejerna. Annars fråga nån på stranden. 🙂

• vasa

Medlem
    17 maj, 2007 vid 22:20

http://www.americanwindsurfer.com/1999reviews/boards/mistrala.html

Tror 48cm fena är för stor med tanke på att största rekomenderade fena enligt länken är 42cm till 8,0m2 segel tänker du köra med 6.0 som är rekomenderat minsta segel bör fenan vara mindre än 36 cm så en weedfena mindre än 30 bör funka fint på ditt hemma vatten.

M.v.h. Rune

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar problem.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.