Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

• Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

Publicerad av Knatte på 5 september, 2004 vid 11:44

Nu när jag har dragit på mig mysig förskylning och har inget annat kul att göra frown.gif
    Så kommer här därför en ny version, på vad en nybörjare inom windsurfing bör veta wink.gif

Kanske kan man (steffo) lägga detta nybörjar FAQ som en separat länk från forum index. Tycker fortfarande att många verkar köpa totalt fel prylar som nybörjare, då kunskapen är dålig och säljarnas moral i vissa fall är tveksam crazy.gif

Varning: Vissa råd är väldigt basic laugh.gif

En surfutrustning, består generellt av följande delar:

En windsurfingbräda: Brädan som du står och seglar på.

En rigg: Som består av segel, mast och bom . Det behövs även en förlängare/mastfot för att fästa riggen i brädan.

En fena alt centerbord som sitter monterad i brädan. Dessa behövs för att styra
    brädan och framför allt kunna segla mot vinden (kryssa) och för att få brädan att
    plana. Fenan är seglets motvikt. (stort segel kräver en stor fena)

– En snabb genomgång av utrustningen och några tankar ihop med detta:
    När du tittar på ett brädpaket, så beror den nödvändiga storleken/bredden
    på brädan, lite på seglarens vikt. En smidig person, med en vikt på 50-60 kg,
    kan som nybörjare kanske klara sig med en lite smalare bräda och volym på 130-140
    liter och uppåt. Väger du 90-100 kg som nybörjare, kanske du skall titta på en
    bräda som har en volym över 160-170 liter.
    Då blir det lätt och stabilt att lära sig. Men en bred bräda, kan också upplevas
    lite tråkig när det börjar blåsa lite mer. Så det blir alltid en avvägning där.

Det finns vissa viktiga saker som man definitivt bör tänka på inför ett brädköp.
    Tänker du börja att surfa lite mer seriöst och inte behöva byta bräda direkt.
    Då bör du satsa på en bräda, som har en genomgående fenbox .
    På de flesta standardbrädor tillverkade innan år –91/93 så sitter det ofta en standardbox /US-box
    monterad på brädorna. Tillverkarna slutade med dessa feninfästningarna, då
    dessa inte tålde fenstorlekar större än ca 30 cm, utan att gå sönder.
    Detta begränsar din brädas förmåga att använda stora segel.
    (Efter ha läst om historian om Larry Tuttle, så har jag ändrat årtal och lägger till att costumbrädor hade Tuttlebox innan dess)

Köper du en bräda, utan genomgående feninfästning, så kommer du ha svårt att
    hitta tillräckligt stora fenor. I värsta fall står du med en bräda, utan möjlighet
    att få tag i en ny fena om din gamla fena går sönder.

Segel: Årsmodellerna på segel designades ofta mot rådande brädutseende och trend.
    Ett segel som gjordes runt 94-95, har helt andra egenskaper jämnfört med ett
    modernt segel. Därför skall man undvika att blanda gamla segel med nya brädor
    eller tvärtom. Visst går det att segla, men det kommer att kännas konstigt och
    aldrig bli riktigt bra.

Så en grundregel är: Använd ett segel från samma tidsrymd, ihop med en bräda som är lika gammal.. Dessa är gjorda och avpassade för varandra

Ett exempel: Jag hade en kompis som köpte en ”ny” bräda, men använde sitt gamla
    segel från –89/90 på den nya brädan. Han fick hela tiden kastfall och gjorde sakta
    men säkert nya dingar på brädan. Detta berodde på att seglet, bara inte fungerade
    ihop med den nya brädan…..
    Från och med 94/95 så blir det generellt sätt en ökad mängd av monofilm i seglet.
    Seglerna blir mer genomskinliga. Detta är en stort steg jämnfört med Dacron, som
    fanns i seglet innan.

Masten: Bör vara tvådelad och finns i flera olika längder. De vanligaste längderna
    är 430 och 460 cm. De billigaste masterna är i enbart gjorda i epoxi, men lite
    dyrare master har ökad inblandning av kolfiber för att reducera vikten och öka
    spänsten. En ökad kolhalt ger en lite ömtåligare mast, som kan vara känsligare för
    slag och stötar. Vid köp av begagnad mast titta efter sprickor och lagningar!!

Fenan: Den prylen som sitter på den bakre delen, på undersidan av brädan.
    Utan fena, så går inte brädan att segla, då det inte finns något som håller emot
    seglets kraft. En fena är ofta gjorda i kompositmaterial typ G10.
    För länge sedan tillverkades brädor med en standardinfästning US-box, som
    fortfarande används på vågbrädor. Men på alla andra moderna nya brädor
    (från -94 och framåt), finns det en genomgående feninfästning utav följande typ .
    Powerbox, Trimbox eller Tuttlebox.
    Powerbox och Tuttlebox är vanligast på nya brädor och det finns flest fenor att
    få tag på, vid nyinköp.

Jag har lagt upp lite olika scenario för utrustnings inköp smile.gif Detta på grundval av ovanstående information.

1. Nybörjaren som har pengar och köper allt nytt!
    2. Lite sämre budget och det blir begagnade prylar med några år på nacken.
    3. Klen budget och köper utrustning som är 5-10 år gammalt
    4. Ingen budget alls, köp billigast möjligt.
    5. Undvik följande fällor

1 . Nybörjaren som har pengar och köper allt nytt!

Alt.1 Köp ett komplett paket Segel/bräda mm hos någon surfaffär.
    Tex. RRD Evolution 360 eller Easy rider, Fantic Viper; Starboard Start/GO eller Mistral N-Trance med tillhörande riggpaket.

Fördelar: laugh.gif Du får en bräda som är väldigt stabil och lätt att balansera och lära sig på. Du får även ett lätt och okomplicerat segel, i ett sådant paket.
    Typiska kännetecken på ”bra nya” nybörjarbrädor är”
    Bredden på brädan är 75-100 cm och volymen är oftast på 170 liter och uppåt.

Nackdelar:: frown.gif Det kostar drygt 11-12.000 kr. Vissa av nybörjarbrädorna växer du ur och kan vilja byta ut efter ett tag.

2. Lite sämre budget och det blir begagnade prylar med några år på nacken.

Alt.2 : Nu handlar det om prylar från år 99-2000 och i en helt annan prisklass
    På den tiden fanns det inga direkta nybörjarpaket, utan några få undantag:
    Ex. Hifly Magnum 323 eller Fanatic 317, Fanatic classic 315 eller Classic 335 mm.

Det finns även brädor av typen “Widestyle” från -99 som kan användas av nybörjare. Ex. Bic Techno serie, Fanatic Bee WB och Mistrals Vision serier i de största modellerna har volym och bredd som kan funka som nybörjarbräda.
    Kännetecken på dessa brädor är att de är lite smalare (60-75 cm) och ofta finns det ett centerbord som ger extra stabiltet.
    Regel:Bred bräda ger stabiltet, vilket gynnar nybörjaren.

3. Klen budget och köper utrustning som är 5-10 år gammalt
    Alt.3 PÅ denna tiden fanns det något, som kallades 320 brädor.
    Dessa hade centerbord och var runt omkring 320 cm långa.
    Exempel var F2 Comet, Bic Salsa/Melody mm. Mistral Malibu, Fantic Hot Bat mm.
    Det kan även finnas gamla Course racers kvar, som kan vara bra nybörjarbrädor. Fantic Cat, F2 Lightning, Mistal Equipe mm.

Fördelar: laugh.gif Dessa brädor kostar inte många pengar nu. Kompletta paket bör finnas för tusenlapp och uppåt. Oftast byggda i tåliga material som passar nybörjare.

Nackdelar: frown.gif Omoderna i formen och inte lika snabba upp i planing och går inte lika fort som en “ny” nybörjarbräda. Tunga att hantera, både bräda och rigg, väger betydligt mer jämnfört med dagens prylar.

4. Ingen budget alls, köp billigast möjligt.
    Alt. 4 Vill du komma billigast möjligt undan, så tänk på följa följande råd.
    Undvik att köpa någon bräda, som är tillverkad innan början av 90-talet.
    Köp inga trekantssegel, utan seglet skall ha genomgående lattor och seglet skall vara tillverkat i mylar eller gemomskinlig väv. Finns detta så är seglet skapligt modernt.

När det gäller bommen, så skall den definitivt vara av modell snabbkoppling mot masten . Finns ingen snabbkoppling på bommen, välj en annan bom!
    Om du har läst så här långt och fortfarande inte är avrådd, från en gammal pråm till bräda. Så kontrollera hur riggen är fastsatt i brädan. Är det med hjälp av en “Thermoskork” som skall stoppas ner i oilka hål i brädan.
    Köp inte en sådan bräda!! frown.gif Då är brädan 15-20 år gammal och du kommer få svårigheter att hitta reservdelar + att mastfoten alltid hade en tendens att lossna vid onödiga tillfällen.
    Har brädan legat i något förråd länge, kolla upp skicket på mastfotens gummiled “jointen”, som är kopplingen mellan bräda och rigg.
    Den skall se fräsch ut och inte ha några sprickor!! Går jointen av och det blåser åt fel håll, så har du stora problem..
    Försök slutgiltligen hitta någon bräda som är bredare än 60-65 cm och stor volym.

Alt 5. Undvik detta till varje pris om du är nybörjare!!
    Undvik alltid en bräda som är smalare än 60 cm. Se till att du har en volym större än 140 liter. Stor bredd är viktigare, en längden för stabiliteten.

När du ser en annons ” Bra nybörjarbräda” Längd 280 cm , bredd 58 cm och volym ca 100 liter Gå vidare till nästa annons!! Visst kan du lära dig att segla på en sådan bräda, men du får kämpa länge, innan du går vidare och utvecklas rätt…
    Bredd 75 cm och uppåt är bra för nybörjare. Håll dig till kända märken, då finns det möjligheter att få reservdelar ifall något skulle gå sönder.

Knatte svarade 16 år, 1 månad sedan 46 Medlemmar · 136 Svar
  • 136 Svar
  • lajvarn

Medlem
    5 september, 2004 vid 11:57

låter ganska vettigt!. grattis till ditt första 4-siffriga inlägg!

Del 2 av FAQen finns här.
    (Sorry för att jag är inne å petar i era trådar Stang och Knatte, men det började bli lite många klibbade trådar..)
    Vart dessutom tvungen att låna detta inlägget för att få in detta på rätt ställe, knattes text var både för lång och innehöll för många img taggar enligt det nya forumet.
    /Ola

• Knatte

Gäst
    5 september, 2004 vid 12:10

He,he!
    Men jag var lite nyfiken på, ifall jag skulle bytt namn från “old hand” till något annat..

• lajvarn

Medlem
    5 september, 2004 vid 13:00

hehe. joo du borde ju fått lite mer status faktiskt! undra om det händer nåt för mig när jag når 200. wink.gif

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    5 september, 2004 vid 13:09

old-..duck..kanske? smirk.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    5 september, 2004 vid 19:17

Tjusigt jobbat. Eftersom du är en sann entusiast så får vi väl planka din text?? Ingen copywright?? (Bra att kunna lägga upp på klubbens hemsida)

• Knatte

Gäst
    5 september, 2004 vid 20:10

Planka på wink.gif Jag skrev ju texten, för att andra skall unvika att göra samma missstag som jag och flera andra redan har gjort tongue.gif

• lajvarn

Medlem
    5 september, 2004 vid 20:32

hehe. skönt att man slapp göra det misstaget, lärde mig på farsan enorma pråm. funkar för övrigt utmärkt att lägga altenativt ha party på.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2004 vid 09:24

Tror vi lägger upp det på ÖWCs hemsida också.
    Djävligt bra.
    Kenneth

• anonym-anvandare

Medlem
    8 september, 2004 vid 09:53

Nu ligger det på ÖWCs hemsida. Vi får väl ha en sida om dig i nästa klubbtidning. Vem knatte är.
    Kenneth
    Under Övrigt finns nu:
    Nybörjarråd av Knatte

Locals är också uppdaterat.

• Knatte

Gäst
    8 september, 2004 vid 13:53

Kul laugh.gif
    Jag tackar och hoppas några får nytta av tråden/råden

• viggo

Medlem
    9 september, 2004 vid 06:34

Perfekt, det här har vi saknat. Vi snor rubbet till http://www.linsurf.com
    Tack
    /Linsurf

• soundwave

Medlem
    11 september, 2004 vid 12:11

Tjena! Tack för råden… fiint att det finns någon som hjälper oss noviser att bli prOviser

• karnan

Medlem
    14 september, 2004 vid 14:58

Vore det inte en god idé att han en teknik-FAQ också. Det finns ju ett antal ständigt återkommande teman typ hur komma i selen, hur komma i stropparna, hur vattenstarta, hur trimma seglet. Får jag lite tid över kan jag tänka mig att göra ett försök, men vad tror ni?

/Johan

• Knatte

Gäst
    14 september, 2004 vid 15:23

Självklart skulle alla uppskatta, en sektion med tekniktips/trim/lagningstips mm. laugh.gif

En tänkbar överkurs, i ämnet kan ju vara att i förlängningen ha med lämpliga bilder också. En bild kan säga mer än 100 ord smile.gif
    Kanske kan bli svårt att lösa rent tekniskt, ifall inte man blir tilldelad extra utrymme (mer bilder kopplat till länken) eller har bilderna kopplade till en extern server.

• soundwave

Medlem
    21 september, 2004 vid 12:55

vore toppen!

Sida 1 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.