Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2
-
Hej bra tips. Jag körde nummer 1 fast jag inte har mycket pengar hehehe……Undrar om det finns någon bra sida med surfclips på? Eller någon bra film som fungerar som en skola.
Är också förkyld, annars hade jag vart ute på vattnet med min kära Ntrance.
Hare! -
hehe låter gör skönt, börjar bli litte kyligt nu… ang. pengar, du har juh iaf en Ntrance bräda, vad gav du för den ungefär??
-
jag tycker att dom du underskattar dom gamla brädorna dom är inte snabba men jag tycker att dom passar bra för en nybörjare derför dom är stadiga och billiga och jointen den håller nästan hur länge som hellst det har min gjort jag har alldrig bytt min den håller än och allt annat på bräda trekantsegel nielpryde regatt6.6
-
kan jag segla ett freestylesegel på en freeridebräda med gott resultat?
-
På bodydrag.com så har Arnout lagt upp många bra tips på både basic manövrar och lite mer avancerade grejer.
-
Prova och ring den här killen han har sålt på STEFFO förut.
“Har kommit över ett 10 tal som jag säljer för 300:- plus frakt
Betalning i förskott.
Maila mig så fixar jag bilder på hur den ser ut.
a.e.sund@ebox.tninet.se
eller ring 019-571186 070-496 1135
Hälsningar Anders Sundström” -
det är såna som NI som sinkar windsurfings själsliga
status…vågorna väntar på er -
Bra idé detta.
Tänkte tipsa om easy-uphaul som funkar grymt bra och sparar på krafterna/ryggen till seglingen; http://www.easy-uphaul.com/index.htmlPerfekt för nybörjare och/eller segel på ca 7.5 och uppåt som är lite “jobbiga” att dra upp eller vattenstarta. Som exempel så drar jag lätt en fullkamrad 9.8 race rigg på en 96 liters bräda.
Easy-uphaul kostar 32$ inclusive frakt, som hittat…
-
Våra tester visar entydigt att det går lika bra med ett för 230kr som ett för 295kr…
-
Ghaaaaa nu har jag fått nog!!!! Har i flera veckors tid sett filmer och bilder rulla in här på konfen så nu börjar min surfabstenens bli en belasting för de mäniskor som måste leva med mig! Så jag bestämmde mig för att försöka skriva bort en del av den… …bara att hoppas att det funkar
Windsurfing kickstart instuctions!
Här kommer ett gäng instruktioner för hur du skall bete dig för att komma igång med windsurfing. Jag skall försöka beskriva det i något sänär kronologisk ordning dvs den ording du kommer att behöva kunskaperna på vattnet.
Att dra segel:
Det första problemet du kommer stöta på! Här finns ett gäng saker att tänka på. För att överhuvudtaget lyckas att dra upp seglet ur vattnet så måste du se till så att brädan är placerad så att vinden blåser svärs över brädan dvs 90 grader mot längs linjen på brädan och att seglet ligger på lä sidan om brädan se Bild1. Du kan vara helt säker på att när du vill dra upp seglet ur vattnet så kommer allt att vara ”fel”, brädan ligger upp och ner å seglet är vänt mot vinden TYPISKT! Vad göra?
Ta tag i upphals tampen och ställ dig på brädan (den skall vara rättvänd med en fot på varje sida om mastfoten. Börja dra lite försiktigt och tryck samtidigt med fötterna på brädan så att du vrider den så att masten pekar rätt ut från brädan dvs 90 grader från den tänkta längs linjen. När du har lyckats med detta så kan du dra lite hårdare i upphals tampen så att seglet börjar lyfta lite ur vattnet, nu kommer vinden ta tag i seglet och börja vrida runt på segel och bräda detta är helt ok. Låt vinden vrida runt på seglet men se under tiden till att inte vinkeln mellan seglet och bräda ändras genom att trycka med föttrerna på brädan. Ett vanligt fel man gör här är att man tar i för mycket så att man inte hinner med att parera med fötterna, dra ”lagom” hårt så att du hinner med och att du samtidigt får bra balans genom stödet ifrån seglet genom upphals tampen.
Allright du har nu lyckats ta dig till positionen enligt Bild1, nu kan du dra ännu hårdare så att seglet börjar resa sig upp ur vattnet tänk på att seglet i detta läget är fullt med vatten så det är ingen idé att ta i för kung och fosterland dra bara så hårt att seglet börjar reser sig upp och låt allt vatten som ligger på/i seglet sakta rinner bort, under tiden du drar glöm inte bort att parera med fötterna så att brädan inte börjar snurra utan håll masten 90 grader ut från brädan. När seglet nästan lämnat vattnet då skall du vara på allerten för i samma ögonblick som seglet släpper vattnet så kommer motståndet att minska avsevärt så om du inte minskar på trycket i upphals tampen så kommer du göra ett snyggt dyk paklänges med rigg och allt och då är det bara att börja om!!!
Ok, du har nu lyckats dra upp riggen ur vattnet och undvikit att dyka bakåt då kommer nästa lilla problem, brädan som kändes så himmla stabil alldeles nyss blir plötsligt vinglig för att du inte längre har stödet ifrån vattnet i seglet. Du måste nu hålla balansen själv men var lugn det korta ögonblick från det att seglet lämnat vattnet och du börjat segla är det allra marigaste momentet vad gäller balansen!
Dra upp den sista lilla biten så att du kan ta tag med händerna i bommen.Ett tips för att göra detta lite lättare är att göra en knut på upphals tampen som stöd för händerna på det ställe där du har händerna när du drar. Det är skit tråkigt att ha en hal upphals tamp som man inte får grepp om!!!
Att Börja Segla:
Det var ju det som var målet ju!!! Jag kommer att beskriva tillvägagångs sättet med förutsätting att vi började enligt bild 1.
Du står nu med fötterna på var sida om masten och bommen i vänster hand, alternativt en hand på varje sida om seglet. Dax att börja skota in! Ta tag med höger hand i bommen på vänster sida om masten och dra seglet närmare kroppen flytta ut vänster hand längre ut på bommen och vrid in seglet en aning mot brädan dvs skota in en aning, när du gör detta kommer brädan att vilja lova upp mot vinden dvs nosen på brädan vill vrida sig upp mot vinden detta får den INTE göra!!! Precis som när du drog upp riggen så måste du parera med fötterna så att brädan inte drar iväg åt något håll vinden skall fortfarnde komma in rakt i sidan på brädan. Så hur undviker man att brädan lovar upp i vind? När du skotar in seglet så måste du sammtidigt lägga mer tryck på den främmre foten dvs foten närmast nosen på brädan. Ett sätt att underlätta så att du inte lovar eller faller av (vrider brädan bort från vinden) är att ta sikta mot något i land eller ett moln och försöka hålla nosen riktad mot det. Brädan kommer nu att börja få lite fart, fortsätt att skota in du kommer nu att upptäcka att du står jäkligt skummt på brädan det är dax att börja kliva bakåt! Rör dig med små steg bakåt på brädan i takt med att brädan får mer fart och du skotar in mer och mer. Om du gör rätt så kommer brädan inte att svänga åt något håll utan gå rakt mot målet som du siktar mot. Tänk på att det är med plasering och trycket på fötterna som du styr brädan.Saker att tänka på:
*Gå inte bakåt för fort då kommer brädan med stor sannolikhet vilja lova. Om du har en bräda med centerbord så är denna kurs stabilare dvs den svänger inte lika lätt iväg åt något håll för dig.
*Om du går bakåt för fort så kommer brädan även att ”sätta sig på häcken” dvs du trycker ner aktern på brädan, detta gör att accelerationen blir sämmre och det bli tyngre att hålla seglet.
*Försök hålla brädan plant i vattnet dvs den skall inte luta åt något håll.
*Efterhand som du skotar in och du börjar få tryck i seglet plasera händerna ungefär axelbrett på bommen och så att du har lika mycket tryck i båda händerna dvs flytta händerna frammåt eller bakåt på bommen så att du får jämmvikt, på detta vis ser du till att hålla balans på riggen och den blir lättare att hålla.Saker som gick fel:
*Hur jag än bär mig åt så lovar brädan upp!
Försök trycka seglet längre fram mot nosen på brädan när du skotar in och se till att lägga mer tryck på den främre foten.
*Det hjälper ju inte
Försök att falla av ännu mer dvs vrid nosen bort från vinden innan du börjar skota in och gör ovanstående tipps.
*Detta är skit tråkigt brädan åker ju bara på tvären
Du har förmodligen försökt starta med nosen på brädan för långt upp mot vinden eller lovat upp med för lite fart detta gör att fenan tappar greppet i vattnet. Fall av ordentligt innan du skotar in och se till att ha ordentlig fart innan du lovar upp (kan vara tok stressande att behöva falla av och ta fart om man ser en ö/strand/stenar komma farande mot sig).Weeeeee jag seglar:
Brädan har nu fått fart och du flyger fram över vattnet och en go varm lycka sprider sig i kroppen och ett brett flin är fastklistrat mitt i ansiktet men du planar inte ännu. Hur F_N styr man!! Innan brädan börjat plana så kan man glömma det där med fot styrning dvs att vinkla brädan åt det håll man vill svänga (precis som en skida). Enda sättet att styra är med seglet och trycket med fötterna mot brädan. Vill du falla av flytta seglet fram mot nosen på brädan och den kommer snällt att falla av och motsatt om du vill lova upp flytta seglet bakåt mot aktern på brädan så svänger nosen upp mot vinden.
För att överhuvudtaget lyckas segla på något vettigt sätt så måste man hela tiden ha koll på var vinden kommer ifrån och alla windsurfare är på ett eller annat sätt speed junkies så för att få brädan att gå så fort som möjligt måste man hela tiden ”trimma seglet” dvs se till att seglet har rätt vinkel mot vinden. Detta gör man genom att ”släppa ut” och ”ta hem” seglet med skot handen dvs handen som är längst ut på bommen så att man i riggan känner att man får det bästa ”drivet” i riggen, detta betyder inte när seglet är som tyngst att hålla utan när man känner att man har störst kraft frammåt. Detta tar tid att lära sig men det är bra att tänka på det redan från början för att med lite tur slippa komma drivande på tvären över vattnet som lätt kan hända om man skotat hem för mycket. En annan sak som kan vara förvirrande i början är att fastän du har samma vinkel mot vinden med brädan så måste man ha olika trim på seglet beroende på hur fort det går. Detta beror på att man tack vare att vindsurfing brädor är snabba får en fart vind som läggs på den vanliga vinden och pga detta så ändras vinden man får i seglet.Weeeeeee jag planar:
Du tycker att det går took fort vattnet forsar runt brädan du tycker lyckan är total och plötsligt far brädan upp ur vattnet och PANG farten har på en milli sekund dubblats, stel som en pinna darrande av skräck far du fram över vattnet utan som det tycks knappt röra det. GRATTIS du har just fått din första planing . Skräcken byts efter en lite stund ut till euforisk lycka hela kroppen pumar av adrenalin och ansiktet spricker rätt av i det bredaste flin i manna minne skit samma om man får en kallsup det är det värt!!! Bara ett problem hur F_N skall man kunna kontollera detta vild djur?? Well… Det första problemet som förmodligen gjorde dig kallsvettig vid första planingen är att brädan i planings ögonblicket plötsligt drar iväg med en jävla fart åt antinen höger eller vänster detta är fotstyrningen av brädan som börjar fungera när du kommer upp i planing, försök att hålla brädan plant så minimeras problemet. Nu är det dax att kliva ytterligare en liten bit bakåt på brädan och leta reda på fotstropparna. Med den ställning som du har på brädan nu så bör du känna fotstropparna mot fötterna men de kan tyckas sitta alldeles för långt bak och ut på kanten för att få i fötterna detta är nog mest en mental spärr som skall övervinnas det är dessutom inte lätt att försöka hitta dit i full planing när brädan hoppar och far (att titta ner på fötterna brukar inte vara någon bra idé)!! Det finns massor av tipps men om man skall försöka hålla det enkelt så försök att få i bakfoten först det är den foten som du kommer få högst tryck på i full planing så är den väl i då står du rätt stadigt och kan smyga i den främre foten oxå!!
Mmmm båda fötterna i fotstropparna och du kör med full planing, tyckte du att det gick fort förut? Nu går det ÄNNU fortare och du kan dessutom kontrollera brädan…. ….you’re never gonna stop surfing after that!!!!!!Well vet inte om det känns så mycket bättre, hmmm blir nog tvungen att investera i en ny våtdräkt
//Stang
-
Mycket trevligt skrivet jag fick just svar på flera små frågor som jag haft, mycket bra skrivet och lätt att förstå bra jobbat (vem säger att det är onytigt o ha tråkigt )
Jag har även spara ner texten på min Hdd för att alldrig bli av med den
Tack tack och åter tack.
-
Ahh kul att du uppskattade min lilla avhandling!
Då var inte min frustration helt bortkastad i allefall då
Logga in för att svara.