Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

• nickesurf

Medlem
    14 januari, 2005 vid 07:33

Japp, mycket bra! smile.gif

• stang

Medlem
    14 januari, 2005 vid 15:36

Visst vore det smile.gif
    Jag började på en här .

Den beskriver det mest grundläggande, sen får vi väl lägga till mer och mer efter hand… …jag har tex inte skrivit något om hängselen eller manövrar. Jag kanske får inspiration någon natt framöver vem vet laugh.gif

Hmmm är det dummt att splittra upp tippsen i två trådar?
    Kanske skulle vara bra att försöka sammla ihop dom på samma ställe…

• melonen

Medlem
    14 januari, 2005 vid 18:32

nice skrivet, ska läsa det varje kväll som en bra godnattsaga =)

• stang

Medlem
    14 januari, 2005 vid 21:15

Hahaha

Man tackar!! cool.gif

• sundberg

Medlem
    17 januari, 2005 vid 09:35

Fint skrivet! Måste fråga om du är Johan Stang, min kusin smile.gif ? //Tommy

• stang

Medlem
    17 januari, 2005 vid 12:50

Ahhh tjena Tommy!!!!
    Jajamensan visst är det jag! grin.gif
    Det här forumet verkar ju bli rena släkt träffen hehehe!!

Kul att du gillade mitt inlägg!!
    Nästa gång jag får tråkigt så kommer det en utvikning om att köra med hängsele!!

Hur går det med ditt bräd val?

• soundwave

Medlem
    17 januari, 2005 vid 20:46

Tjolahoppsan!
    Hehe jag är juh Tommys surfpolare Kalle här i Åmål och vi (sist gång jag kollade iaf) har inte en susning… det är svårt! Men det är juh inte sommar än…

MvH Kalle utan kollen

• sundberg

Medlem
    18 januari, 2005 vid 15:56

Trevligt med släktträff juh grin.gif
    Brädvalet går sakta men säkert frammåt! Jag är inne på en freeride/freerace som du tipsade om iaf.
    Det gäller ju att skaffa rätt grejer och framförallt: till rätt pris wink.gif Jag ska snacka med Per Boström, han borde kunna tipsa mig litegranna och ev. fixa en bräda åt mig smile.gif När börjar man segla i Gävle då?

• anonym-anvandare

Medlem
    19 januari, 2005 vid 20:41

Visst var det Per Boström som under flera år vann VLT-Brädan/Västeråsbrädan? Jag har själv deltagit i den tävlingen för många år sedan. Som mest tror jag att det var ca 700 deltagare ett år. Jag kommer ihåg att man såg inte rundningsmärkena för än man var bra nära eftersom det var så många vindsurfare framför en. Men de problemen hade ju inte Per eftersom han var längst fram.
    Per-Arne

• soundwave

Medlem
    20 januari, 2005 vid 10:37

det är nog möjligt, jag vet att han gjorde en OS satsning en gång i tiden men det var juh ett tag sedan, men han kör fortfarande (formula), still going strong! Jag o Sundeberg hade juh tänkt o lära oss lite och han kan en hel del laugh.gif

• dalmin

Medlem
    21 januari, 2005 vid 13:44

Hejsan! Bra skrivet, jag fick några svar där. Har precis börjat surfa, köpte min första bräda i våras… En fråga jag har kvar bara, när jag har kommit upp i planing så har jag problemet som du beskrev att brädan gärna vill gå upp i vind. Det jag undrar är då om detta bara beror på hur jag står på brädan eller om detta också beror på att jag lutar seglet bakåt för mycket. När man ser alla andra dårar som far omkring i full galopp så verkar det som om deras segel lutar bra mycket bakåt… Hur är det egentligen? Tack!!

• stewen

Medlem
    21 januari, 2005 vid 14:51

När du planar styr du inte med seglet längre utan svänger genom att luta brädan med fötterna. Om brädan går upp ivind för dig i planing så antar jag att du har för mycket tyngd på lovartsidan av brädan… lägg mer tryck på lä sidan så ska du se att brädan faller av igen.

• stang

Medlem
    21 januari, 2005 vid 15:17

Om jag förstått rätt så har du fått fart på brädan och när brädan går upp i planing så börjar den svänger upp i vind.
    Det troliga är att du står för långt ut på kanten på brädan så att du trycker ner “lovarts kanten”, brädan lutar alltså mot dig och du trycker förmodligen ner aktern på brädan en aning oxå. Prova att ställa dig längre in mot mitten på brädan (in mot längs linjen) så att den ligger plant. Vad som händer när du kommer upp och planar är ju att fot styrningen börjar fungera. För att prova detta så kan du försöka vicka på brädan när den kommer upp i planing den skall då börja svänga åt det håll du vickat brädan. Sammanfattningsvis kan man alltså säga att när brädan går upp i planing så skall du försöka ändra vinkeln på brädan mot vattnet så att den slutar svänga, om det är så att den hunnit lova upp en aning innan du lyckades hitta rätt så kan du pressa ner ”lä kanten” lite gran så att brädan svänger ner till den vinkel du vill ha mot vinden och sedan räta upp brädan igen.

• dalmin

Medlem
    24 januari, 2005 vid 20:17

Tack ska Ni ha!! Jag ska genast prova detta, eller snarare i mars ngn gång då ja har inskaffat mig en varmare våtdräkt. smile.gif

• tiki

Medlem
    17 februari, 2005 vid 10:28

Skriver in några rader för nybörjare som jag författade till en hemsida för ett par år sedan. Som väl är gäller fortfarande principer i början. Nu är säkert en del av denna information redan tidigare delgiven läsaren men alltid kanske något är nytt.

Kom i gång.
    Vindsurfing är långt ifrån en lätt uppgift det kanske är därför som det sållar bort många utövare. Jämfört med andra sporter måste du anstränga dig lite extra för att “riktigt” kunna utöva det. Den dag du väl är i hamn med att stå i fotstroppar och hänga i sele kommer du inte ångra en sekund av allt slit. Ja det är lätt att bli lyrisk och drömmande som vindsurfare men nu ska vi istället ta tag i första lektionen.

Först skulle jag vilja ge några generella tips innan du kastar dig ut på brädan, vilka är icke desto mindre viktiga i början.

Var noggrann med att välja rätt dag att öva. Vinden ska vara påland eller sidvind i riktning och helst inga vågor. Inte för stark vind, 2-6 m/s är lagom det första.

Utrustningen måste vara anpassad till dig i storlek för din kunskaps nivå och styrka. Om du inte är säker fråga någon som vet.

Förbered dig på att allt går åt fanders i början, det är bara så det är. Var envis!

Kolla vindriktningen och fundera teoretisk ut i vilka riktningar som du kan segla inom

Fråga alltid någon i början med erfarenhet när du riggar segel. Det är lurigt att få det bra och det gör en väldig skillnad på vattnet.

Att starta

I vattnet lägg brädan pekande mot kl 3 eller kl 9 (vinden kommer från kl 6 el 12), och med seglet på läsidan. Kravla upp på brädan och greppa tag i upphalnings linan så fort som möjligt för bättre balans. Sätt fötterna längs centrum linjen med masten mitt emellan fötterna. Böj bena och försök att lyft riggen ur vattnet med kroppsvikten snarare än muskel styrka. Försök att ha vinden rakt i ryggen hela tiden. Detta kan du endast klara av om du följer ett viktigt råd. Hela tiden måste du styra brädan genom att luta kroppen och belasta fören eller aktern beroende på vart brädan pekar. För att få den att styra med vindens riktning måste fören belastas och motsatt för att lova upp mot vinden, lägg vikten bak. Detta måste alltså ske samtidigt som seglet dras sakta upp ur vattnet. När riggen börjar närma sig upprätt ta tag med främre handen först den sk mast handen. Nu kan vinden blåsa rätt förbi seglet.

Om du vill åka framåt tar du tag med bakre handen i bommen och fyller vind i seglet genom att dra bakre handen mot dig, sk skota in. Sträva att lära dig att separera främre och bakre handen, när det blir för mycket drag släpp endast ut med bakre handen och riggen behöver inte åka i vattnet. Om du inte förstår kommer du garanterat uppleva det för alla nybörjare gör samma misstag i detta fall. Bakre handen är ditt balans redskap genom att aktivt skota in och släppa ut draget ur seglet kan du hålla dig kvar på brädan i vågiga förhållanden. Detta automatiseras efter en tids träning.

Att styra brädan

För att återknyta till resonemanget med vikten fram eller bak. En bräda som står stilla på vattnet har en centrum punkt där masten fäster i brädan. Detta betyder för att hålla brädan i samma riktning måste den sammanlagda vikten av dig själv och riggen vara rakt över mastfoten. Så fort brädan börjar röra på sig flyttas den här centrum punkten bakåt, för att undvika att brädan “faller av” alltså åker med vinden måste du röra dig bakåt på brädan för att på så sätt behålla totala vikten fortfarande över centrum punkten. Hmm.. lite klurigt men fantisera och se framför dig hur någon som planar på en vindsurfingbräda står väldigt långt bak på brädan, vid planing har centrum punkten rört sig ända dit bak.

Det här innebär att du sällan kan stå helt stilla och tro att här ska man alltid stå i alla fall när du inte planar. I lätt vind styr du alltså farkosten genom att förflytta vikten (kroppsvikten och riggen) i längsled. När du väl lärt dig att plana vanligen med en mindre bräda, kommer fotstyrning att ske genom att “tippa bräda”.

För att du ska kunna åka i olika riktningar i förhållande till vinden styr brädan under någon sekund enligt ovanstående instruktioner sedan måste du hitta mittpunkten igen för att brädan ska fortsätta i önskad riktning. Det här tar lite tid att lära sig så återigen ha tålamod!

Hoppas dessa rader hjälper dig på vägen, vindsurfing kräver en del klurighet i början!

Mvh Jonas laugh.gif

Sida 3 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.