Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

• rocklund

Medlem
    22 juni, 2005 vid 12:53

tack så mycket för alla bra tips!

Jag får försöka vidare så kommer jag säkert i dem snart.

Synd bara att vi nu går in i den mest blåsfria månaden på året tongue.gif

• Knatte

Gäst
    22 juni, 2005 vid 16:10

Försök att stoppa i fötterna i stropparna, när du har fallit av lite och fått upp farten. Det är alltid lättare om du inte ligger för högt i vind, när du stoppar i fötterna. Försök att vara lätt på fötterna, så du inte belastar kanten för mycket, då lovar du upp och brädan tappar farten.
    Bakfoten först och sedan framfoten förslagsvis.
    Om du monterar stropparna så långt in som möjligt på brädan, så underlättar detta för nybörjare på stroppar smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juli, 2005 vid 15:57

Stang hjälp mig!
    Jag brörjar precis prova på å segla med hängsele. Jah har ett midjesele NP freewave. Jag var på Surferspar.. och köpte mig hängselelinor och de rekommenderade 24 tummare. Men nu när jag övar å kroka i tycker jag att de ä alldeles för korta.Känns som jag står nästan upprätt. Jag får liksom ingen häng utan sofort jag krokar i kastar riggen mig framåt å jag ramlar på seglen. Är det nåt fel på min teknik eller behöver jag längre linor??
    mvh Newbee

• soundwave

Medlem
    6 juli, 2005 vid 21:59

JAg är inte något pr0, men jag är säker på att nybörjare ska ha så långa linor som möjligt.

juh kortare linor desto bättre tryck på mastfoten.

juh längre desto sämre dito men fan så mkt lättare.

Jag har just börjat och har 28″, det längsta surfshoppar brukar ha i sitt sortiment (grundsortiment), jovisst jag tycker att det är svårt men det är fullt möjligt och jag använder hängselen.

Men jag vet egentligen inte så mycket, Stang o de andra vet SÄKERT! cool.gif

• soundwave

Medlem
    6 juli, 2005 vid 22:01

hum joo…

jag satt i hängselen innan jag satt i stropparna, funkar skitbra ända tills man får ett kasst.

Mitt segel blev snabbt 1 sqm mindre men nu är det lagat…

Mitt tipps för den utrustningsmedvetne:
    främre stroppen först, sedan hängsele, sedan bakre stroppen.

Iofs är jag rätt kass grin.gif

• dr-masse

Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:00

Längd på hängsellinor beror ju även på hur lång man själv är. Jag är 190 och använder 26 i vågor, 28-30 på plattvatten. Men längd på linorna är mycket fråga om smak, teknik, längd och typ av hänsele.

Men om 24 känns väldigt kort, testa att sänka bommen något, även om det gör att du kanske får lite svårare att komma upp i planing (lättare att plana med hög bom). Men en något lägre bom kommer att ge lite mer kontroll och göra det lättare för dig att kroka ur. Men kanske testa att låna en polares 26 linor eller nåt?

För övrigt skulle jag genomgående rekommendera nybörjare att skaffa justerbara hängsellinor (om man har råd). Det är inte lätt att veta vilken längd som är rätt i början.

Angående fotstroppar – jag skulle nog föreslå att redan för början lära sig att peta dit framfoten först. Visst, bakfoten är bra för att undvika kastfall i början, men det blir nog en del kastfall ändå. Risken med att trycka dit bakfoten först är att man belastar häcken för mycket, tappar planing och dessutom går upp i vind. och utan planing funkar det inte att kroka i hängselen någe vidare bra. Framfoten först har fördelen att det är lättare att behålla planing, samt att under segling så behöver man då och då ta ut bakfoten för att behålla planing i vindhål å så. Det är betydligt enklare att köra med bara framfoten i.

Nu är ju inte skillnaden sådär jättestor, men själv tycker jag nog att framfoten först är en bra grund. Kan man, bör man hellre stå med båda fötterna i stropparna i början innan man krokar i. Så småningom lär man sig och kan kroka i först för att sedan gå i stropparna.

Åk gärna runt i lite lagom vind och träna medvetet på att kroka i och ur hängselen. Det brukar ge sig rätt snabbt.

Surfa På!

• soundwave

Medlem
    7 juli, 2005 vid 08:52

sant…

jag är typ 180 cm och har bommen på nivå 13, på en 550 mast.
    Funkar skitbra, men precis som Dr.Masse säger är det svårare att komma upp i planing med låg bom, men återigen är det fan så mkt lättare att manövrera/orka med…

allt är en kompromiss men det är alltid lättare att börja på botten och klättra mot toppen istället för tvärtom tongue.gif

• sundberg

Medlem
    14 juli, 2005 vid 12:30

Många visa svar. Jag har precis fått ordning på det där med hängsele & fotstroppar. Herregud vilken skillnad det är! Planing med fotstroppar jämfört med “vanlig” planing är som glass & kålpudding ( jag gillar inte kålpudding) grin.gif
    Hängselen är också ovärderlig, fattar inte hur man orkade va ute i timmar utan den. Nu blir jag inte ens trött i armarna längre laugh.gif
    När jag lärde mig använda fotstropparna började jag använda främre när jag planade bara för att känna på lite. Sen så gick det lättare & lättare ju mer jag försökte – dvs mängdträning is the solution wink.gif

/Tommy

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2005 vid 09:52

Hej Knatte och andra!
    Jag är relativ nyinflyttad i Göteborg och undrar vilken spot är det bästa här i Götet för en nybörjare?
    mvh Nicke

• Knatte

Gäst
    21 juli, 2005 vid 17:33

Bästa och bästa spottet för nybörjare smirk.gif
    Men vill du ha långgrunt och vara omgiven av andra windsurfare, så bör väl Björlanda kile och “fågelviken” vara ett alternativ. Fungerar bra vid vindar på SV-NV.

Annars kanske Askimsviken kan vara ett annat alternativ. Vet bara inte hur långgrunt det är där.

• stang

Medlem
    27 juli, 2005 vid 20:05

Sweet Tommy!!!

Det låter som om du gör framsteg. Själv har jag precis börjat öva in vattenstart. Jag har aldrig behövt lära mig det tidigare de gamla DivI och DivII brädorna + Formulan klarar man sig utan sådana kunskaper. Men nu har jag en Naish Hybrid 110 och den är det fan inte lätt att dra rigg på, det är så himla liten volym i nosen på brädan så det känns som att det är läge för att lära sig vattenstart innan man råkar driva iväg för att jag inte lyckas dra rigg!!! blush.gif

• soundwave

Medlem
    31 juli, 2005 vid 13:30

Du har säkert redan snackat med Tommy om Apelviken, då kanske han berättade hur det gick för två pojkar som skulle ut o röja vågor för första gången(vattenstart?Beachstart?).

Det blev kallt och blött… i 5 timmar, men efter den dagen kunde vi beachstarta iaf. Tippar att det tar c:a 3 st sånna till för att vattenstarta, Brr!

• stang

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 07:58

Hahaha… nä det hade jag missat!!

Fan det är inte kul att ligga och plaska å dricka vatten timme efter timme!! Jag låg och övade vattenstart i ett par timmar men jag var underriggad och det var skumma vindar inne i viken där jag låg så det blev inte mycket seglat men det känns som om vattenstarten inte skall vara omöjlig att få till. Det som är knepigast tycker jag är att få upp riggen ur vattnet, men jag har läst på nu så nästa gång då jäklar smirk.gif

• soundwave

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 20:00

låter bra!

Själv var jag kraftigt överriggad med ett kasst 5,0 segel.
    Litte andra förhållanden laugh.gif

• stang

Medlem
    1 augusti, 2005 vid 21:04

Hahaha… ja man får aldrig vara helt nöjd grin.gif

Sida 5 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.