Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

• anonym-anvandare

Medlem
    24 augusti, 2005 vid 12:28

Tack för tipsen! En annan fråga angående brädköp…
    Blev erbjuden en gammal (ca 8år) Bic Rumba 310, med saknat centerbord… eh.. Vad skall man ge för en sån? Någon?
    /J

• tengvall

Medlem
    29 september, 2005 vid 07:48

Hej!
    Jag är en surfare som ej surfat så mycket ännu.
    Jag har en bic techno 283(152l). Den är 69 bred och 283cm lång.
    Jag undrar om den här brädan är bra? och om det är en bra bräda att börja surfa på?
    När man jämför med andra freeride brädor är min bic mycket längre och ofta smalare.

mvh
    emil

• rasmus_w

Medlem
    29 september, 2005 vid 13:50

Säkert kanon. De nya är lite bättre, men Technon är inte så väldigt gammal och ansågs väl nästan vara lite av en revolution när den kom för att den var så lättseglad och samtidigt snabb. Kör du vidare på den ett tag. Sen köper du nån lite mindre bräda för hårdvindsdagarna.

• pinotti

Medlem
    11 november, 2005 vid 09:33

tjo
    jasså du på det viset… låter som nyttiga råd

grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    28 november, 2005 vid 18:52

Svar till:

Nu ligger det på ÖWCs hemsida. Vi får väl ha en sida om dig i nästa klubbtidning. Vem knatte är.
    Kenneth
    Under Övrigt finns nu:
    Nybörjarråd av Knatte

Locals är också uppdaterat.

[/ QUOTE ]

• mattijas

Medlem
    11 december, 2005 vid 21:19

nej confused.gif

• sebbe87

Medlem
    12 december, 2005 vid 10:54

träning ger färdigheter!sen sak som jag tycker läskigt är när man sitter fast med selen sen så kommer det en kraftig by så man åker med selglet!

• soundwave

Medlem
    15 december, 2005 vid 08:38

mmm själv brukar jag åka igenom ^^

• stang

Medlem
    15 december, 2005 vid 16:08

Hahaha ja hag hörde om din krashade “ruta” crazy.gif

Well att man åker med seglet i en vind by finns det några lösningar på.

Den första är ju självklart att vara bered på att vinden kommer, dvs se till att hålla ögonen på vattnet och om vattnet krusar sig lite extra i det område du är på väg att segla in i förbereda sig på att snart kommer det en rökare!!

Om man trots allt känner att man inte orkar hålla emot utan är på väg att åka med seglet i ett ikrokat kastfall så brukar det hjälpa att snabbt “rycka till”/”dra åt sig” mast handen, dvs handen som är närmast masten och samtidigt släppa efter med den andra handen. Vad som händer då är att seglet snabbt vrids ur vinden och på så sätt tappar kraft och på detta sätt så förhindrar du förhoppningsvis kastfallet och kan sega vidare.

• astrorocken

Medlem
    13 januari, 2006 vid 23:46

Aslutningen är goooo!!!! “Well vet inte om det känns så mycket bättre, hmmm blir nog tvungen att investera i en ny våtdräkt”

J.A

• stang

Medlem
    14 januari, 2006 vid 10:00

Hehehe det blev faktiskt en torrdräkt tillslut 🙂

• Patrik_L

Gäst
    11 oktober, 2006 vid 19:32

Ruskigt bra info!

Jag har endast surfat ett par gånger på en lånad väldigt gammal bräda, men det var grymt kul. Så, nu är jag på jakt efter en eget bräda, dock en billig då jag endast tänkte surfa lite då och då för skoj skull i stugan.. har mycket annat att lägga pengarna på så budgeten är mycket begränsad..

Jag har hittat en tiga 260 med mast, 2st bommar och 2st segel(4,5 och 6kvm tror jag) för 1900kr här i närheten, 90 liter förövrigt.
    Men av det jag läst här förstår jag att det knappast är en bra nybörjarbräda då jag är 183cm lång och väger 95kg.. min fråga är, är det helt värdelöst att köpa den för jag kommer inte att kunna surfa på den, eller kan det va ett bra köp med tanke på priset och att jag inte är så seriös, om jag räknar med en längre inlärningskurva?

• alex_

Medlem
    11 oktober, 2006 vid 19:52
    Patrik_L wrote:
    Ruskigt bra info!

Jag har endast surfat ett par gånger på en lånad väldigt gammal bräda, men det var grymt kul. Så, nu är jag på jakt efter en eget bräda, dock en billig då jag endast tänkte surfa lite då och då för skoj skull i stugan.. har mycket annat att lägga pengarna på så budgeten är mycket begränsad..

Jag har hittat en tiga 260 med mast, 2st bommar och 2st segel(4,5 och 6kvm tror jag) för 1900kr här i närheten, 90 liter förövrigt.
    Men av det jag läst här förstår jag att det knappast är en bra nybörjarbräda då jag är 183cm lång och väger 95kg.. min fråga är, är det helt värdelöst att köpa den för jag kommer inte att kunna surfa på den, eller kan det va ett bra köp med tanke på priset och att jag inte är så seriös, om jag räknar med en längre inlärningskurva?
    Hej patrik! Jag är 1.95 och väger runt 95 och min första bräda var en 90liters… Det jag har upplevt är att det är ganska svårt att komma upp och plana (ibland att få fart överhuvudtaget) om det inte blåser j*ligt bra, om du väger mer än vad din bräda har liter… fick själv tipset om runt 15-20l över din vikt är lagom! då kan man surfa även när det inte blåser runt 13-15!
    Så om det blåser mkt där du bor, visst…. men du får många fler och roligare surftimmar när du har mer liter i brädan

• Knatte

Gäst
    11 oktober, 2006 vid 20:46
    Patrik_L wrote:
    Ruskigt bra info!

Hoppa den brädan och satsa på någon bräda med mer volym, annars blir du bara besviken…:mad: Sök på nybörjarbrädor i konfen. Det finns rätt många trådar om personer i din sits.

• Patrik_L

Gäst
    12 oktober, 2006 vid 09:54

tack för svaren!

ja känns synd.. är svårt att hitta vindsurfing prylar här i umeå.
    Men jag kom på en sak.. tanken är att ev. även syrran och hennes kille ska kunna surfa på den.. och dom är inte särskilt tunga jämfört med mig..
    Kanske kunna jag köpa det och sedan ägna vintern åt att hitta en fetare bräda med samma mastfäste? är det en dum tanke?
    tror ni att det är svårt att hitta en med samma fäste, eller finns det inte så många modeller?

Sida 6 av 10

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.