Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjar råd alt FAQ 1 & 2
-
Jag kör en watskivåtis, den funkar kanon!
lite kall för årstiden (har en 3/2a)
Men den är smidig och håller värmen vid lite varmare temperaturer…
en liten parentes är att jag harkört med den och ett underställ i 4gradigt vatten och det funkade fint.
Men kort och gott.
Det är en billig och bra våtdräkt! -
@Alex_ 372080 wrote:
Jag kör en watskivåtis, den funkar kanon!
lite kall för årstiden (har en 3/2a)
Men den är smidig och håller värmen vid lite varmare temperaturer…
en liten parentes är att jag harkört med den och ett underställ i 4gradigt vatten och det funkade fint.
Men kort och gott.
Det är en billig och bra våtdräkt!Okej, du har inte haft en utav ett annat märke som du kan jämföra med?
-
Tusen tack för en ypperlig tråd för nybörjare, såsom jag själv. Känns bra att ha lite mer stadig info med sig inför köpet av första brädan. Men nu ska jag ut o damma av farsans gamla 80-talsbräda, som har alla fel en bräda kan ha enligt dina tips och råd… 😀
-
Knatte
Gäst19 juli, 2007 vid 12:44@Noak 398454 wrote:
Tusen tack för en ypperlig tråd för nybörjare, såsom jag själv. Känns bra att ha lite mer stadig info med sig inför köpet av första brädan. Men nu ska jag ut o damma av farsans gamla 80-talsbräda, som har alla fel en bräda kan ha enligt dina tips och råd… 😀
Inte alla fel 😀 Men nyare grejer är lite lättare att starta upp med :tongue:
-
Tjena allihopp, jag är nybörjare och har köpt mig en mistral Eplition me segel och allt. Enda (problemet är att jag inte hittat en bra suf platts). jag bor i haninge, HJÄLP! hur skall jag hitta ett bra surf ställe?
Jag har letat på sidan men kan inte hitta? -
kanoninlägg!! Specielt det om fotstropparna… nu undrar jag bara hur man ska koppla på selen och när??
agerdner -
Knatte
Gäst30 juli, 2007 vid 11:55@agerdner 401288 wrote:
kanoninlägg!! Specielt det om fotstropparna… nu undrar jag bara hur man ska koppla på selen och när??
agerdnerNär du kan surfa fram och tillbaka skapligt bra, utan att ramla hela tiden:wink: Då kan det vara läge att försöka med hängselen…
Ha bara “extra” långa hängselelinor i början, (Gärna justerbara linor) så att du lätt kan kroka i /ur från linorna med hängselen. Det blir lite lättare att lära sig!
Sedan kan man korta ner /anpassa längden till mer normal allt eftersom, man blir duktigare:laugh: -
Jag har surfat snart ett år (men bara en månad med sele) och funderar på det här med linornas längd. Kör på längsta (30″) enligt rekommendation (från folk jag träffat och från Guy Cribb). Visst är det lätt att kroka i och ur med långa linor och att luta sig långt ut åt lovart. Men samtidigt måste jag böja benen nåt enormt för att verkligen kunna “hänga” ordentligt i selen. Kan tillägga att jag är rätt lång (199 cm).
Sen förstår jag inte riktigt hur man ska kunna hålla masten upprätt när man hänger hela sin kroppsvikt i selen en bra bit ut på bommen. Det blir ju som en hävstång som drar masten bakåt? När jag samtidigt försöker gå längre bak på brädan blir detta extra tydligt.
-
Knatte
Gäst30 juli, 2007 vid 15:03Hur skall jag förklara detta ?? 😉
Jag har alltid kört med kort lina 24-26 tum innan, men samtidigt haft min bom ganska lågt också. Men så fort du planar och kommer i “stance” så behöver du inte lika långa linor längre, då riggen kommer på i rätt position..
Svårt att förklara i ord, men så länge du planar skall du ha korta linor, men problemet kan då vara, att om du plötsligt tappar planingen så kan du inte kroka ur, då linan är för kort…:blush: (Har hänt mig ofta..)
Så långa linor är bra, när du är osäker eller inte har tillräcklig vind/planing. Sedan är det ingen jättefördel med långa linor..Sen förstår jag inte riktigt hur man ska kunna hålla masten upprätt när man hänger hela sin kroppsvikt i selen en bra bit ut på bommen. Det blir ju som en hävstång som drar masten bakåt? När jag samtidigt försöker gå längre bak på brädan blir detta extra tydligt
Sedan skall du inte hänga/häva dig bakåt med selen. Du skall snarare ha tyngdpunkten neutralt eller luta dig framåt/nedåt mot mastfoten.
Typ kolla på denna bilden.Så du skall försöka hålla masten så rak som möjligt i alla led, då får du bäst effekt ur seglet. Rak segel= stor yta som vinden kan blåsa på :laugh:
Vet inte om det blev klarar av mitt snack eller inte…:wink: 😀
-
Inte så här altså?Om denne herren har balans, kan man anta att han är överriggad och då kanske att ett överriggat ekipage har större kraft framåt och att han är tvungen att hänga bak för att inte hivas framåt?
Eller finns det nån annan förklaring?
En brutta med bakvikt?Jag tycker själv att känslan är att man lutar sig bakåt (eller skjuter fram fötterna och brädan) när man accar och är på väg mot stropparna. Oftast hamnar man ju då (när man hänger bakåt) där i position så att fötterna lätt kan komma i stropparna utan att ändra balansen, och då kanske man står mer utåt än bakåt efter att ha flyttat bak fötterna till slut?
Tänker jag rätt eller gör jag konstigheter när jag seglar? (Det kanske inte ens går att läsa ut hur jag tänker..) -
De där typerna vill få upp nosen på brädan för att minimera den våta ytan. Martin van Meurs skrev nånstans att det var bevisat att man fick mindre motstånd om man lyfte upp nosen än om man seglade med tailens plana del plant mot vattnet, trots att det innebär att tailen gräver ner sig en aning. Jag antar att det är därför man experimenterar en del med tailkick på speedbrädorna och de minsta slalombrädorna.
-
Knatte
Gäst31 juli, 2007 vid 07:02Det beror väl lite på vilken bog man seglar också ?? På slör och undanvind så kan kan man väl luta seglet mer bakåt, då man är ute efter max farten!
På halvvind upp mot kryss så eftersträvar du en rakare masthållning och mer tryck på mastfoten/framåtlutande hållning!
Så det beror lite på hur man seglar om man vill ta höjd eller gå mot maxfart:laugh: -
@Knatte 401547 wrote:
Det beror väl lite på vilken bog man seglar också ?? På slör och undanvind så kan kan man väl luta seglet mer bakåt, då man är ute efter max farten!
På halvvind upp mot kryss så eftersträvar du en rakare masthållning och mer tryck på mastfoten/framåtlutande hållning!
Så det beror lite på hur man seglar om man vill ta höjd eller gå mot maxfart:laugh:Det låter precis som jag upplever det också. Gracie! 🙂
En annan fråga: kan det vara så att ett bakåtlutat segel genererar lyftkrafter på ekipaget totalt sett och att det kan ge snabbare/tidigare planing om man får hjälp upp ur vattnet på det sättet?
-
Knatte
Gäst31 juli, 2007 vid 09:02@Carl R 401558 wrote:
Det låter precis som jag upplever det också. Gracie! 🙂
En annan fråga: kan det vara så att ett bakåtlutat segel genererar lyftkrafter på ekipaget totalt sett och att det kan ge snabbare/tidigare planing om man får hjälp upp ur vattnet på det sättet?
Hm…. Vet faktiskt inte?? Normalt sett vill man ha stor yta för att plana tidigt. typ bred akter/bräda. Så jag tror inte att man skall lyfta för mycket i grejerna i alla fall. Men belastar man brädan fel, så planar man ju inte alls :frown:
Så någon gyllende medelväg är nog grejen..Någon planingsexpert får fylla i mina luckor. Jag har aldrig planat tidigt…:smile:
Logga in för att svara.