Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › nybörjar utrustning?
Taggad: freestyle, våg, våg freestyle
-
nybörjar utrustning?
Publicerad av anonym-anvandare på 22 mars, 2005 vid 13:48Jag undrar om det är nödvändigt med nybörjar brädor?
Eller går det bra att börja med freeride utrustning typ 100-130 liters brädor, jag har tidigare erfarenhet av jollesegling.soundwave svarade 19 år, 4 månader sedan 18 Medlemmar · 23 Svar -
23 Svar
-
Det går går utmärkt att börja på vanliga brädor, men då rekomenderas att dom bör vara minst 30liter mer än din egen vikt, men jag skulle nog säga att 130 är i minsta laget som första bräda, men att köpa en freeride på runt 150 att lära sig på tror jag är klart praktiskt. och sen ett segel runt 6.5m2 eller någont sånt, borde vara perfekt. Sen när man har lärt sig grunderna och vill ha något mindre så kan man ha kvar 150liters bräda som lättvidsalternativ och köpa till ett segel på runt 8-9m2 och då ha ett bra lättvindskitt.
//Johan
-
Gå en kurs först så att du lär dig grunderna, sen kan du lätt fortsätta på en bräda på din vikt + ca 50 liter i volym.
-
Gick kurs i spanien så att jag kunde typ segla fram och tillbaka och slå (på en gammal pråm). Sen när jag kom hem köpte jag en bräda på 114 L (väger 76kg). Inga problem alls!
-
Hmm det är en lite problematisk avvägning sånt här. Om du köper en för liten bräda att börja på kommer du kanske tappa intresset och inte ens orka lära dig surfa. Om du köper en förstor bräda kommer du kunna få upp seglet galant enkelt men du kommer tröttna på brädan efter en vecka. Att köpa en freeride runt 130 liter låter fenomenalt tycker jag, självklart lite beroende på vad du väger.
-
själv började jag på en 113 litare, även om jag va liten kid då så har jag fortfarande kvar den och använder den ibland, men köp inte förstort å itne för litet heller så har du användning för brädan även efter du gått ner dig i storlek o.s.v.
-
själv började man ju på en bic vivace (typ slalombräda) på 120 liter. gick hur bra som helst med mina 85 kg, planade redan andra gången jag var ute (dock inte så långt, men tillräckligt för att få blodad tand). Har själv stor erfarenhet av jollesegling (mest e-jolle) och tror det har hjälpt väldans mycket.
-
Jag seglade mycket bräda fram till 94. Sen låg det i träda fram till förra året då jag körde en 150 liters Fanatic TripleX på en semesterresa. Jag tror det är en perfekt förstabräda. Den skjuter iväg bra när det planar och är lättgippad. Samtidigt kan du drag rigg på den även när vågorna är större. (Bra reserv när du ligger och ska vattenstarta och får kramp i bägge vaderna.)
En 150 liters kan du alltid ha kvar och köra lättvindssegling med och låna ut till polare som du försöker värva till något av det roligaste man kan pyssla med./Ante
-
jag har seglat pråm något år sen köpte jag en naish supercross 257 på 95liter -02a för två år sen och de var en för liten bräda har ej lärt mej varken gippa, vattenstarta lr plana riktigt och jag väger 63kg
-
Låter som du ska försöka fråga någon duktig seglare när du är ute hur du ska göra. Men om du har svårt för planingen så gäller det att hänga mycket i selen och ha väldigt lite vikt på fötterna samt att se till att hålla brädan helt plant. Fall av lite just när du ska upp i planing.
Vattenstarten är lite trixig innan man fått kläm på den, men när man lyckas första gången så är det en liten “aha” upplevelse och sen är det snart ingen konst.
-
drygt 30l glapp. det är inte så litet men kan kännas som det i början om man kommer från en stor pråm med 200+ i volym.
men det går inte att hänga upp sig på volymen. bredden och typen är mkt viktig.
kan alltså vara svårt nu men jag tror den kan bli ett bra komplement till en liten bräda senare när du blir bättre. så det bästa vore om du kunde få tag i en större för att få in lite teknik i men ändå behålla den du har nu. -
Fan, jag köpte mig en 93l som min första bräda, jag väger 60 kg, jag får hoppas att det går att lära sig.
jag har tidigare seglat e-jolle och kan seglings biten bra.
Det vore surt om jag inte får fart me utrustningen -
Det är nog inga problem.
Vart surfar du när du bor i skara?? -
Det kommer ju knappast bli det lättaste du gjort om du inte provat någon gång innan.
-
Lidköping, båtgården(jag bor utanför skara) det är inte så långt till svalnäs heller
Logga in för att svara.