Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nybörjar utrustning?

• caspern

Medlem
    29 april, 2005 vid 08:37

Jag var ute och körde i onsdas, det blåste nog lite lite, men jag lärde mig att strand starta!

• highflyer

Medlem
    29 april, 2005 vid 09:03

Svalnäs på tisdag då??
    Kan bli bra..

• bergelin

Medlem
    29 april, 2005 vid 11:09

Tjena! Sjalv testade jag typ 3 ganger med en pram fran slutet av 30-talet da mastfoten inte satt i bra sa jag var tvungen att “sta pa den” nar jag anvande upphalet. smile.gif Fastnade for det anda. Efter det kopte jag en Mistral Switch 107 liter som jag har lart mig allt pa. Valde mellan den och en typ 130 liters brada.. DA kanske det hade vart bast med 130-litarn men i dagslaget da jag har lart mig alla grunderna sa ar jag bara glad att jag kopte en Switch som far raknas som “lattvindsracer” och man kan ha segel fran 4.7 till 7.5 typ. Blaser det “mer” an ett 4.7-segel som det gjorde nar jag var ute har igar.. (anvande 4.0) sa ar bradan for stor och man tappar latt kontrollen da vinden “tar tag i bradan underifran” nar man rakar studsa upp lite eller forsoker sig pa nat litet hopp. Man tappar kontroll helt enkelt.

Men hade jag rekommenderat en forsta brada till nagon (framforallt om du antas lara dig i Vanern) sa hade jag rekommenderat minst 110 liter. Fragan ar om det inte ar bra att lara sig pa en freestylebrada???

CasperN: Ar du hel-nyborjare sa kan kanske 93 liter i sotvatten vara lite lurigt da skillanden i “barighet” ar ganska markant mellan sot- och salt-vatten. Men jag kommer hem fran Irland (till Lidkoping) om en vecka sa da kan du fa anvanda min 107-liters eller brorsans 120-litare.. Det kan nog vara bra att lara sig lite planing, fotstropp och hangsele-teknik pa en sadan forst!!!

Ses snart! // Erik

• trek

Medlem
    21 maj, 2005 vid 10:09

Köp en med centerbord så att du kan kryssa dig hem om det behövs. Köp en Fanatic Viper. Kanon att segla med första åren Planar tidigt går skapligt fort!

• sebbe87

Medlem
    25 maj, 2005 vid 20:19

själv så började jag med en alpha bräda på hundra liter, med ett 6.0. den var inte så värst ny den var gjord i slutet av 80-talet, var inte så säker på om jag skulle satsa på det.jag har nog harf mycket nytta av att som liten så seglade jag opptemistjolle så man kunde det där med vindarna!

• _alexander

Medlem
    26 maj, 2005 vid 02:50

jag lärde mig på min nuvarande bräda en rrd tt 95 litare och det har gått utmärkt med en smula motivation

• _alexander

Medlem
    26 maj, 2005 vid 02:53

bör tilläggas att jag seglat på pråm dom första gångerna innan dess men kunde varken vända eller vatten/beachstarta, samt hade seglat olika typer av båtar under en längre tid

• soundwave

Medlem
    8 juli, 2005 vid 16:35

ok ok jag är en formulaseglare nu och jag är antagligen otroligt dum som hamnade i freestyle/våg konfen =)

men jag är nybörjare så jag tror att du ska göra som jag, satsa på en bräda som passar dina förhållanden!

Jag seglar på vänern, Dalbosjön där 50% av seglingen är i 3-5 m/s (bris).

Om man då har en bräda som är under 100 liter kan man
    nog plana bra c:a 2 ggr/säsong… rätt kasst!

Så om du bor där det blåser, gå ner i volym (om du nu inte vill formula segla typ). Det är frestande att börja freestyla/vågsurfa, ser jävligt tufft ut, men det är kasst när man har kassa förhållanden och freestyle/vågsurfing kan man börja med mer seriöst när man säsongar i Apelviken.

kanske?

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nybörjar utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.