Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarbräda

• Nybörjarbräda

Publicerad av jimpa_fu på 5 juli, 2006 vid 06:12

Tjena

Tog en nybörjarkurs i vågsurf och är nu biten så jag antar att det bara är att köpa en bräda och stilla behovet…
    Nu till den eviga frågan. Vilken bräda ska man ha om man vill lära sig surfa i svenska vatten? Är 185 lång och väger runt 80 kg. Har kollat runt mycket och det verkar vara bra spridning på vad man kan använda. Är tjockleken och bredden på brädan viktigare än längden?

Jimpa

sharkboy svarade 18 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • vilhelmerovraren

Medlem
    9 juli, 2006 vid 07:38

jag har en minimal på 7’2” som jag tycker borde funka bra, och det gör den men ofta händer det att man tappar all fart när man ställer sig upp därför att baken är för smal och därför gräver den ner sig och slutar plana…

så jag tror på en minimal större än 7fot med en bred bak… antar att det är ungefär så fishbrädorna ser ut?

• ruttip3

Medlem
    28 juli, 2006 vid 18:43

Köp en mccoy nugget 6.8 .stabil som bara den riktigt tjock tail. Jag har själv en mccoy nugget 6.0 som man kan plocka ankel höga vågor med i sverige. Sjukt nöjd med den brädan.

• danielf

Medlem
    28 juli, 2006 vid 21:57

McCoy:en är fin, men en ruskigt dyr första bräda (ca 7 000:-). Själv surfat en regnsbågsfärgad 6’0″ som jag fick låna av Patrick på Backdoor.

Vilhelm: att den gräver sig, beror på att du har för mycket vikt bakåt, luta dig framåt, eller ställ dig mer i mitten på brädan. Vågsurf är tvärtom mot snowboard:
    framåt = fart, mindre kontroll
    bakåt = broms, mer kontroll.

Lite beroende på din nivå nu och vad som tilltalar dig. Men om du kan stå upp ombehindrat, men kanske har lite svårt att plocka ”gröna” vågor, så bör du gå på en bräda med mycket volym, kanske över 8ft i ditt fall, men den längden, så får du nog rätt bredd och tjocklek, typ runt 20-21 och 2½ eller tjockare.

Är du lite mer avancerad och talangfull, har styrka och är envis, kan du nog gå ner i storlek, och när du kommer under 7ft, då skall du verkligen se till att brädan är minst 20″ bred och 2½” tjock, och är relativt platt, så du får mycket volym i vattnet.

Generellt sagt för Sverige vågor då. Vilka brädor surfade du på när du lärde dig?

• sharkboy

Medlem
    30 juli, 2006 vid 10:41
    jimpa_fu wrote:
    Tjena

Tog en nybörjarkurs i vågsurf och är nu biten så jag antar att det bara är att köpa en bräda och stilla behovet…
    Nu till den eviga frågan. Vilken bräda ska man ha om man vill lära sig surfa i svenska vatten? Är 185 lång och väger runt 80 kg. Har kollat runt mycket och det verkar vara bra spridning på vad man kan använda. Är tjockleken och bredden på brädan viktigare än längden?

Jimpa

i recommend a board 1 foot taller than you are and around 20″ wide with thickness at least 2.5″, getting too big a board allows you to catch more waves but you may form bad habits because it allows you to catch waves you shouldn´t have, plus, a smaller board is more manoeverable when it comes to paddling as well.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Nybörjarbräda

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.