Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda???

• Nybörjarbräda???

Publicerad av anonym-anvandare på 18 juni, 2003 vid 19:53

Ska börja vindsurfa och fått tag på en ”tiga 280 slalom”. Jag vet att det inte är den bästa nybörjarbrädan, men undrar om det överhuvudtaget går att lära sig surfa på en sådan bräda eller om jag ska satsa på något annat. Krävs vattenstart o.s.v.??? Tacksam för svar! grin.gif

banankontakt svarade 21 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    19 juni, 2003 vid 04:26

Räkna med att du får lägga mer tid på vändningar och tricks men du har en bräda du kan utvecklas med och som blir rolig lite längre framöver. Jag tycker det är en mycket bra nybörjarbräda om man är envis…………..

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juni, 2003 vid 05:34

Riktigt envis wink.gif
    Been there, done that. laugh.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juni, 2003 vid 08:21

Detta har diskuterats tidigare här på konfen. Det är bara att söka lite. Jag tror att många tyckte att man skulle ha en bräda med mer volym i början. Det går liksom fortare då. Det blir roligare tidigt. Men jag lärde mig på små brädor. Det tar tid. MAn blir trött och förbannad. Envishet är som sagt nykeln. oskar

• nordgren

Medlem
    19 juni, 2003 vid 09:34

Nej knappast något att rekomendera, du kommer att tröttna väldigt snart sådida du inte tokbrinner för det och det blåser apa jämt där du bor.
    Köp en större på 150-130 liter så kan du ha den kvar även när du lärt dig surfa.

• fnassel

Medlem
    19 juni, 2003 vid 10:29

Hur pass mycket nybörjare är du?
    Om du är helt färsk kan du gå in i grannens garage där ligger det säkert en pråm från -80 talet som du kan låna ett par veckor! När du sen lärt dig grunderna kan du enklare gå över på Tigan!
    Ett tips är att du använder seglet från tigan då detta med största säkerhet är bättre och lättare att hantera än originalseglet från pråmen!
    Hälsningar Mattias

• zehlertz

Medlem
    19 juni, 2003 vid 10:34

Ta nånting mellan nordgren’s inlägg o anonym.

Det går att lära sig men tar tid på den du har.

Visst lär du dig snabbare på en större bräda, men sälj inte den du har för den kommer vara roligare mkt längre.

Själv gick jag från en Wailer 482cm lång *typ 25kg* till en surfpartner sky *ca 75-80*

kan väl tillägga att det tog ett par sommrar, men de gånger jag kom upp o iväg räckte det med ett par meter på brädan…kännslan var ju såå GRYYYM, då orkade man stå där i typ 30min till….

Allt hänger på ditt intresse o hur enveten du är.

Nu orkar jag inte gå ut i lite vind ensam…det är nyttigt men tråkigt, behåll brädan!

kan du dra rigg på den föresten?… även om brädan är liten så är det grymt bra att ha en som du precis kan dra rigg på…du ökar dina dagar på vattnet rejält!

• anonym-anvandare

Medlem
    19 juni, 2003 vid 11:09

Tack för alla svar! Nu är det så att jag inte köpt brädan ännu, så jag vet inte om det går att dra rigg o.s.v. på den. Undrar om det finns någon som har erfarenhet av en dylik bräda, som vet hur den fungerar i vattnet??

• fnassel

Medlem
    19 juni, 2003 vid 13:42

Jag vet inte hur just Tigan är, men det är ju en slalom så den lär nog gå av h….. när du får fart på den men som alla slalombrädor så har dej ju en rätt begränsad volym villket innebär att när du drar rigg på den så kommer den att sjunka till mellan anklarna och knäna. Det betyder att det är svårt men inte omöjligt att dra rig på den.
    Det är ingen ide att försöka segla i för lite vind för då kommer volymen göra att du tappar balansen utan det måste ligga runt 5 m/s eller mer så du får lite häng i riggen, då är det fullt möjligt att lära sig på en slalom men som tidigare skribenter sagt, det tar tid och du bör vara envis.
    En fördel är naturligtvis om du kan vattenstarta först.
    Och åter igen, det finns massor av gamla pråmar som man kan lära sig på och sedan är Tigan förmodligen jätte bra.
    Hälsningar Mattias

• titan

Medlem
    19 juni, 2003 vid 19:25

Jag har en sådan och den är helt okej, väger 65 kanske och kan nog dra rigg på den. Den håller för allting så du behöver inte vara rädd att knäcka nosen eller dylikt.
    En nackdel är att mastfotsskenan sitter lite långt fram.

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juni, 2003 vid 07:07

Tack ännu en gång för alla svar! Bara en fråga till angående Tigan, vad är en sådan värd? Vad är ett rimligt pris för brädan komplett med rigg??

• oskie

Medlem
    25 juni, 2003 vid 20:08

Vad är det för årgång på brädan? Förmodligen är den äldre än 1995 och då är den inte mycket värd… Om riggen är samma ålder så skulle jag nog sätta ett maxpris på 2000-3000 totalt. Fast det är många faktorer som kan påverka priset… smile.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    26 juni, 2003 vid 13:18

Grannen rensade garaget och slängde på mig en gammal pråm av typen Järvinen 385…
    2 st segel, ett stort och ett ”storm segel”
    2 selar
    bom, mast m.m. allt i nyskick i princip.

Detta vill han ha 500 för, har ju aldrig ens testat att surfa förens i måndags då jag provade den här så det enda jag undrar är om det är en vettig deal?

Sedan så funderar man ju även på om det går att byta ut brädan mot något nyare framöver eller måste det då inhandlas en helt ny rigg också?

Blev dock lite orolig då jag såg nån recension på brädan där alla tyckte att det var ren skit och att ingen skulle ta emot den om man ens fick den. Saken är den då, blir jag någonsin av med den när det är dags att byta?

Skoj var det iallfall, så det här skall jag ta och lära mig!
    /MERiK

• banankontakt

Medlem
    26 juni, 2003 vid 14:40

Järvinen 385 är troligtvis en av de bästa pråmarna du kan få tag på!!! Värdet av en sådan bräda är dock säkerligen endast symboliskt – gratis, eller max några få hundringar kan väl låta rimligt.
    Riggen ska du dock inte räkna med, dess plats är återvinningscontainern… Sätt på en modern rigg och använd denna kombination för att lära dig de grundläggande färdigheterna innan du går över till en ”riktig” bräda.

Faktum är att min egen gamla Järvinen skall tas i tjänst igen. En kompis som bestämt vill lära sig segla skall segla den med en av mina moderna riggar några gånger innan han skaffar egna grejer.
    /Joakim

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarbräda???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.