Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nybörjare
-
Nybörjare
Publicerad av anonym-anvandare på 7 augusti, 2005 vid 09:18Tjenare, har precis gått en kurs i denna grymmt roliga sport…
Nu är det bara att köpa en utrustning som gäller…
Men vad ska man köpa? Instruktören tyckte att en 16 kvadrat skulle vara bra…Men problemet är pengar,så någon ny kite blir det inte och som jag uppfattat det finns den 5e linan bara på årets modeller?
Så vad ska man köpa?
Vore tacksam för svarmtias svarade 19 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
Svar till:
Tjenare, har precis gått en kurs i denna grymmt roliga sport…
Men vad ska man köpa? Instruktören tyckte att en 16 kvadrat skulle vara bra…Men problemet är pengar,så någon ny kite blir det inte och som jag uppfattat det finns den 5e linan bara på årets modeller?
Så vad ska man köpa?
Vore tacksam för svar[/ QUOTE ]
5:e lina finns till ”äldre” kites med, fast inte alla märken har det.
Men haka inte upp dig på 5:e lina! det e inget måste.
det e så pass enkelt ändå att vattenstarta en kite!sedan tycker jag 16m2 är i överkant som förstakite om du inte väger mycket, över ca 90kg.
E du av ”normalvikt” så köp en 12-14m2 i stället, enklare roligare och säkrare!
Jag kommer snart byta mina kites till -06:or och dom säljs till rätt pris!
Det e OceanRodeo kites av 2005års modell som e i mycket bra/nyskick.
storlekarna: 8-12-16m2 -
Vet inte varför jag skriver detta eftersom jag i princip håller med Walle.
Köp begagnat – Best Value för pengarna… Köp drakar från 04 eller tom 03 om de ser schyssta ut.(dvs om du inte köper en ny Crossbow för 13000 för då sparar du 30 000 spänn bara sådär, kan inte riktigt förklara hur det går till men så är det… )
5e linan är OK, men inte för att vattenstarta… det lär du dig med fyra linor också.
Se till att skaffa dig en bra bräda!
Lycka tillEn sak till… 16 m2 är alldeles för stort. Köp en 14 så kan du komplettera med en 10a när du får din nästa lön
-
Lista lite fakta om dig, vad väger du, var kommer du att köra, kommer du att köra på snö, behöver du våtdräkt, sele, skor, hjälm?
Sätt ett tak på hur mycket pengar du är villigt att lägga upp och låt steffos användare föreslå saker.
Ett bra sätt att sänka kostnaden är att skaffa prylarna ihop med en kompis.
-
Jag väger 85 kg, kommer nog att köra på snö om det nu är samma drake man kör med?
har våtdräkt, ingen sele, ingen bräda…
priset vet inte riktigt än, men om man kan få en schysst drake med bom och linor för under 7000 så är jag mycket nöjd!
Tack -
om du ska ha en för snö tycker jag du ska ha en míndre drake.. har en eh 12:a tillsalu med bom och linor för 4500:- fixar 5:e lina i frameller bakkant för 500 etra om du vill ha de
-
det är inte snö som är huvudsakliga underlaget…utan det är väl en 14-16 kvadrats drake som är bra då antar jag…
-
Svar till:
Jag väger 85 kg, kommer nog att köra på snö om det nu är samma drake man kör med?
har våtdräkt, ingen sele, ingen bräda…
priset vet inte riktigt än, men om man kan få en schysst drake med bom och linor för under 7000 så är jag mycket nöjd!
Tack[/ QUOTE ]
fixar dig en av mina kompletta -05:or till riktigt bra pris!
Har 5:e lina som både kan fästas i leadingedge och bak kanten(bäst för att köra på snö)regga dig här så blir det så mycket enklare!
-
Skicka ett sms till mig så ringer jag upp dig. Kan ordna ett bra paketpris på rubbet. Har bla beg Dark Rider sele, bräda o SS Fuel 13.
070-537 75 04 -
Svar till:
Tjenare, har precis gått en kurs i denna grymmt roliga sport…
Så vad ska man köpa?
Vore tacksam för svar[/ QUOTE ]
skit i att köpa nån 16, lite väl stort inför hösten skulel ajg vilja säga, 12 är fan helt perfekt att börja med sen kan du köpa större när du har lärt dig.
Luddes 12a låter ju inte helt fel.
-
Jag tycker inte 16 behöver vara för stort när han väger så pass.. Om man ändå tänkt komplettera med en mindre till hösten vill säga. Jag menar dagar som idag o igår har vi ganska många av och då räcker inte en 14 till en oerfaren 85kgs grabb. Men visst 14 o 10 kan vara en schysst kombination, men lika gärna 10 el 11 o 16 om man har en kite med hyffsad range.
-
håller med anna! Jag började med en 12:a och vägde då 10 pannor mindre än dig som frågade. Efter ett halvår köpte jag en 16 och fick en jävla massa fler åkdagar varav den absoluta majoriteten på 16…
-
Jag håller inte med Anna…
Räcker inte vinden för dig med en 14… så hjälper det inte mycket mer med en 16. Däremot blir man jäkligt överriggad med en 16 så fort vinden ökar. När man som nyb inte kan kanta emot så blir det lätt obehagligt.
Så tyckte jag när jag var nyb… -
Svar till:
Jag håller inte med Anna…
Räcker inte vinden för dig med en 14… så hjälper det inte mycket mer med en 16. Däremot blir man jäkligt överriggad med en 16 så fort vinden ökar. När man som nyb inte kan kanta emot så blir det lätt obehagligt.
Så tyckte jag när jag var nyb…[/ QUOTE ]
Kan bara hålla med!Kan jag inte köra på en 14m2 kan jag knappt köra på min 16m2:a! men en 14m2 kite e betydligt lättare att hålla i mera vind medans du snabbt blir överriggad på en 16m2
Det har säkert att göra med vikt, jag väger ca 73-75kg.
Logga in för att svara.