• dr-masse

Medlem
    10 maj, 2001 vid 07:47

Hmmm, skulle egentligen vilja veta lite mer… Var du seglar, din vikt och kunnande hjälper alltid till en hel del… Men jag gissar att du vill ha någon form av grundtips, i alla fall.

Tycker verkligen att du skall försöka skaffa två segel om du kan, ett större och ett mindre. Lägg lite mer pengar på det stora eftersom du kommer att använda det mest, men skaffa även ett mindre för de dagar som det blåser lite mer och när du vill lära dig lite nya manövrar (går lättare med mindre segel). Tro mig, den dagen det blåser och du står där på stranden med ett för stort segel så skulle du ge BRA MYCKET för ett mindre segel.

Ett grundtips är väl att handla en 7.5 – 8.0 som störst, gärna ett segel som du kan rigga på en 460 mast. Denna mast kan du sedan, om du hittar ett två-tre år gammalt 5.5 – 6.0 använda till ett mindre segel. En femhalva med ett par-tre år på nacken borde du kunna hitta för en tusenlapp (kolla under “säljes” här på konfen, tycker mig ha sett en del).

Så, här är någon slags grund för ett “budget-kit” som ändå ger hyfsat mycket segling:

Din bräda:
    295 Classic, köp till typ 40-42 fena för stort segel och runt 34 för litet

Segel:
    7.5 – 8.0 utan cambers (helst, även om ett par cambers inte stör) som riggas på 460 mast

5.5 – 6.0 som riggas på 460 mast

Mast:
    460 med 30% eller ännu hellre 50-60% kol (lika bra att köpa en sjysst om du kan, du kommer att ha användning för den)

Bom:
    Typ 180 – 220 borde hantera båda seglen utan problem

Går du till en surfhandlare och handlar nytt så är jag rätt säker på att du kan få köpa runt en 6.0a och en 8.0a med ett par år på nacken till närapå samma pris som en ny 8.0a. Det är det värt.

Om du skall börja med något segel så köp det stora först, det kommer du att använda mest.

Nåja, hoppas att du fick lite info i alla fall. Hoppas att du hittar grejor som du blir nöjd med och får en kanonsäsong!

Surfa På!

• anonym-anvandare

Medlem
    10 maj, 2001 vid 08:51

köp min 6.2:a simmer onshore limited edition -97 för 1000 kr
    070/6363922

• anonym-anvandare

Medlem
    10 maj, 2001 vid 11:39

Bra skrivit Dr Masse !!!!!!!! till skillnad från juden innan som villle kränga av sitt sket segel till grabben

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2001 vid 06:40

Tack för tipset!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2001 vid 06:45

Jag håller med, men det var en otroligt fördomsfull kommentar!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 maj, 2001 vid 15:01

7,5 är den bästa storleken för Sthlm (var bor du?). Ingen tvekan! Köper du en hyfsat modern rigg kan du ha ett ganska brett vindregister med den storleken. Någon typ freeride no-cam eller stöd-cam gäller, absolut inte race!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.