-
Nybörjare behöver hjälp!!
Hej jag köpte en bräda billigt förra sommaren, men han aldrifg prova den då.
Har varit ute ett par gånger i sommar.
Första gången klassika te påsen (Badade mest:tongue:)
Andra gången blåste det för mycket, hade ändå det mindre seglet.
Viden var äve denna gång mot land:frown: svårt att få till vinkeln för kryssning.
Hade svårt att sova en natt , log och “analyserade” surfingen samt läste faq ifrån detta forum.
Jag hade spänt mitt “trekantsegel” för hårt (ja det är en gammal bräda typ 80tal MISTRAL SURFER)
Sen så hade jag blandat ihop allt vad gäller baskunskapen med masten lutning ang falla av/ lova upp och trycket med fötterna.
Men vill ha den för att lära mig grunderna (pga extremt dålig budget!)Så tillfälle TRE så hade jag lånat en nyare bräda av en kompis(Bullit F2 med North Sail 6,0 segel).
Men när jag väll kom ut på våran lilla sjö, så blev det näst in till vindstillaJag upptäckte att brädan säker var en så kallade “Semisjunker???” ja det flöt presic med jämn balanse.
Minsta jag hade obalanse på brädan kantraden den antingen i förren eller aktern eller gick ner sig på tvären!
Värre blev det med riggen uppe, det blev inte lättare av att det inte fanns någon vind.
Det lilla vind jag fick i seglet räkte inte för att få upp nosen ifrån vattnet:smirk:
Men det blev en BALANSE TRÄNING (MÅSTE TÄNKA POSITIVT:mad:)Så nu idag blev det FJÄRDE dagen på sjön 4Timmar , (envis som jag är!!)
Min Gamla bräda med lilla seglet först, tyckte att det var för lite vind.
Böta segel till det större, började blåsta mycket mera:shocked:, men orkade inte byta tillbaks.
Sambon försökte ringa och fick som vanligt skräck senariot i huvudet “bomen i huvudet och medvetslös på botten” så hon dyker upp (vem hör mobilen på stranden ifrån sjön???)
Ja denna gång kom jag åt en massa håll, inte alltid ditt det var tänkt men.
Jag hade upptäckt hur man styre med riggen Framåt/bakåt Falla av /lova upp.
Men DEN STORA FRÅGAN ?
Hur hittar man balansen i Riggen ??
Bomen är ca 2,55m, tycker set är svårt att hitta bra balanse i den.
Jag försökte alla sätt (utom det rätta!!)
Det gick någolunda att surfa kort sträckor.
Jag misstänker att jag i många fall lovade upp i vind o tappade kraft i seglet.Jag tyckte att jag inte hittade rätt balanse i bommen, kändes inte lika i båda händerna.
Sen tycker jag att när man ser på andra som surfar så har dem masten mera mott sig själva än rakt upp ifrån brädan.(trycker sig ifrån brädan mera)
Jag har svårt att få den så.
Jag får ta i mycket för att få ner den, men oftast så tappar jag taget om den.
Tror att det är för att den är för långt ifrån mig (lutar bort från brädan)
Och när jag fick lite fart så försökte jag kliva lite småt bakåt , då lovade den upp i vind!
Men stod jag kvar kändes det konstigt. och flyttade jag bak händerna på bommen så blev det inte heller bättre tyckte jag.
Hur bör man hålla ett sådant långt segel för att få balanse?
Måste tillägga att jag kollat mycket på “Beginner To Winner” (En dvd i vindsurfing, ska vara väldigt bra) har lärt mig mycket ifrån den , tyvärr inte det jag beöver just nu.
Ska kontakta den lokala vinsurfing klubben, dem har träningsdagar för medlemmar med “baskunksap” (frågan vad det är teroetisk eller praktisk kunskap??)jag vet nästan hur man bör göra men gör inte riktigt rätt , så det blir fel!!Vill lära mig, men det är igen som sagt att det är lätt heller!
Så jag får fortsätta vara extremt envis:tongue:Hoppas någon orkar läsa ända ner hit!!
Extremt tacksam för RÅD & TIPSMvh
DANIEL
EN ENVIS NYBÖRJARSURFARE
Logga in för att svara.