Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare behöver hjälp med storlek på kite

• Nybörjare behöver hjälp med storlek på kite

Publicerad av nicklasn på 10 januari, 2013 vid 14:35

Hej,

Som ny inom kitesurfandet tänkte jag be er om hjälp.
    Jag tänkte köpa kite men är lite villrådig gällande storlek på kiten.

Jag är 185 lång och snittar mellan 85-89 kg. Kommer mestadels åka i Stockholmstrakten men ibland åka till andra delar av landet. Funderar inledningsvis köpa en för att senare komplettera med en till.

-Borde jag satsa på en 12 och sedan komplettera med en 8 eller en 13 och 9?

Tacksam för allhjälp jag kan få.

/Nicklas

nicklasn svarade 11 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • blizzy

Medlem
    11 januari, 2013 vid 11:50

85-89kg är tyngre än average (som brukar va runt 75 kg vad jag vet), så det större alternativet är bättre (13 och senare 9). Skillnaden mellan 12 och 13 kvm är ju dock inte ruskigt stor så 14 hade ju säkert funkat också om du vill ha ännu mer lyft..
    Det är vanligt att man börjar med en större kite o sen kompletterar med en mindre, så du verkar vara rätt på det =)

• milkman

Medlem
    14 januari, 2013 vid 17:46

Om du ska köra här i stockholm så är en bra två kites quiver 17kvm (altså lättvindskite) och en lämplig som ansluter till den.
    Vår vanligaste stockholms-quiver för din vikt med två kiter innehåller en Zephyr 17kvm som ansluter fint mot en 10kvm Catalyst eller 9m edge. Då får du meningsfull kiteövning från ca 4m/s till kring kuling när du blivit säker.
    Om du inte går på en lättvindsdrake så kan du satsa på en Edge 13 eller 15, eller en Catalyst 14 som stor. Samma lilla..

Det har lite med din bräda att göra också, om du väljer en tidigt planande bräda får du mycket mer ut utav din drake, tex så kan en Zephyr ansluta fint mot en Catalyst 8:a med en större bräda.

Du får gärna komma in till oss om du ändå är här så kan vi hjälpa dig med med erfarenheter från området 🙂

• nicklasn

Medlem
    26 januari, 2013 vid 11:24

Tusen tack för era svar! Nu har jag något att gå på.
    Jag ska absolut ta en sväng förbi er butik.

/Nicklas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare behöver hjälp med storlek på kite

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.