Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjare behöver tips
-
Rasmus_W;563466 wrote:Okej, här kommer lite inkompletta listor på bra brädor.
Freerides: Fanatic Eagle, Hawk och Shark (shark är kanske lite väl stor), JP Xcite-ride, Starboard futura och carve, Mistral screamer.
Freestyle-wave: Fanatic freewave, JP Freesrtylewave, RRD Freestylewave, Starboard Kombat.Volymmässigt är säkert 110-120 liter perfekt men några liter hit eller dit spelar nog inte så stor roll. Däremot skulle jag nog inte gå under 100 liter, det blir lite väl hårdvindsbetonat om man väger 95 pannor.
tack så mycket för sammanfattningen Rasmus .
Om du hade varit i mina skor , vad hade du då valt att börja på att utveckla din stil på , freeride , elelr börjat på o åka freestyle / våg .Har du någon koll på segel storlekar och vilka märken som är + och – .
Bara sammanfatta en komplett utrustning , tänkt mig att börja med 2 storlekar av segel
-
har också en annan fråga gällande förbud osv , hört att de varit en hel del trubbel för kitesurfarna med förbud osv och irritation från ornitologer osv , Kommer vindsurfing delen också ta stryck från detta eller är de 2 vildt skillda saker ?
-
De flesta märken är bra nuförtiden. Vilken typ av bräda hänger lite på vilken storlek du väljer. Väljer du nånting åt 120/130-litershållet så finns det nästan bara freerides att välja på, väljer du nåt väldigt litet så kan freewave bli intressant. Bra segelstorlekar om du ska ha två riggar kan ju vara 6.0 och 7.0. Samma där, tar du en större bräda så ta en större “stor” storlek, eller så gör du den lilla mindre om brädan är liten.
-
kollat runt lite , och de är som du säger att vill jag upp i 120/130 l hållet så måste jag välja en bräda som är freeride , kolla surfshopen , och dem har en bräda för freestyle på 107 l , vet inte om de blir svårt för mig att köra mig in på en bräda med ca 100 l ? i och med att jag tänker satsa på våg/freestyle så vill jag inte gå o köpa en bräda jag blir missnöjd med , och sen måste byta . Kollat på Simmer 08or / Niel Pryde 08or .
-
Lezz, Jag började förra hösten och köra. Tro mig, du vill börja med en Freeride bräda på minst 130L för att du skall kunna lära dig. Jag har kört en hel del denna säsongen men har ändå riktigt mkt kvar att lära mig och kommer antagligen att köra på min 126L nästa säsong också och behålla den som lättvindsbräda. I början så är det riktigt jobbigt innan man lära sig att plana och hängsele och då är det bra att ha en bräda som man vet är stabil och kan hålla en flytande.
Jag kommer att köpa en ny bräda nästa år när jag känner att jag kan grunderna och då går jag ner i storlek till runt 100L och antagligen en freestylebräda så att man kan lära sig att kasta lite segel till höger och vänster och sen när man kan lite där och känner sig hyfsat säker så kommer det bli en ännu mindre bräda för våg.
Jag tycker att det är onödigt att köpa en för liten bräda direkt för det gör ju att det blir lite jobbigare för dig att lära dig grunderna men är du galet envis så kör på bara 🙂 -
jag tror nog att jag kommer nog göra som de flesta utav er tycker är bäst , köper mig en freeride bräda som jag kan utevecklas på och sen åka en 10-12 månader o sedan köpa något som är mer inriktat på de jag vill åka .
-
Knatte
Gäst3 augusti, 2009 vid 11:17Lezz;563709 wrote:jag tror nog att jag kommer nog göra som de flesta utav er tycker är bäst , köper mig en freeride bräda som jag kan utevecklas på och sen åka en 10-12 månader o sedan köpa något som är mer inriktat på de jag vill åka .Utan att veta priset på denna (Bud) så borde du få allt du behöver med denna brädan och kunna komma igång till moderat kostnad och ändå få en bräda från 2000-talet:laugh:
http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/24022/cat/12 -
Denna kanske kan vara något?
http://www.blocket.se/skaraborg/Surfbrada_RRD_Freeride_med_rigg_22404822.htm
Logga in för att svara.