Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Nybörjare Göteborg.
-
Nybörjare Göteborg.
Publicerad av oscarf på 26 september, 2007 vid 20:24Jag gick en nybörjarkurs i Halmstad i somras och lyckades på slutet stå upp och åka en bit.
Nu har har jag skaffat ett kitepaket med en 12m2 north kitebording rebel(som jag skall dela med min pappa).
Känner inte riktigt att jag har rutinen och skulle gärna vilja ha någon som hjälpte mig att få ihop grejerna första gången och gav mig några trevliga tips. Har fårstått att folk från Göteborg bland annat åker till Askimsbadet. När är det läge att åka dit och finns det ofta folk där att fråga?
mania svarade 17 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Askim är bra BARA när det blåser sydväst och även då finns det risk att det inte är särskilt bra. När det blåser SV finns det säkert någon där att fråga.
För nybörjare från Göteborg kan jag annars rekommendera Björkäng strax söder om varberg där det finns nästan oändligt med plats. Där funkar det nästan med allt från N via V till S.
-
Killen i affären rekommenderade en 12a för mig och mina pappa men nu efter att ha läst lite här så inser jag att det kanske är lite stort.
Jag är 172cm och väger 61kg det vore bra om jag kunde dela kite med min pappa som är 176cm och väger 71kg.
Vad säger ni.
Och förresten, tror ni det går att kita i Askim på måndag?
-
Man skall börja i lätta vindar och då behöver man en större kite. Sedan om en 12’a är optimalt kan väl en del ha åsikter om. Men det råder ingen tvekan om att det går alldeles utmärkt att börja med en sådan.
Viktigast är att ta det lugnt och inte stressa. Var inte rädda för att fråga någon om hjälp om ni undrar över något. Att svara på frågor är inte det minsta svårt, dessutom kan det ju handla om ens egen säkerhet ibland. Så om någon är dum nog att inte hjälpa nybörjare, särkilt när det gäller tips om säkerhet, så borde dom sänkas eller deporteras till något vindstilla land.
//Robban
-
Tjenna…:grin:
Vi alla har vart i dina skor däremot började jag med en 17 m2. Vad gäller north rebel har jag hört att den ska vara mkt bra och att du kan köra den i många vindar.
Sen e d så att du verkligen inte får vara rädd för att fråga… Ju mer du frågar, destå mer lär du dej, destå bättre går det när du kitar, destå snabbare blir din inlärningskurva… (jag tror du fattar grejen 😉 )
Vi har nu köpt en 12 m2. För att vara ärlig måste jag säga att d e den bästa. Dom är snabbare, lättare och helt enkelt goare. Sen är det den kite som enligt mej har störst vindregister (för mej på ca. 75 kilo – 6 till 13).
Om du vill ha ett ställe som e bra att kita på men ändå inte alltför långt som till varberg så finns det rågelund (mellan åsa och frillesås) eller torkelstorp (vid fjärås).
Om du vill bli riktigt bra så råder jag dej till att kita så fort du får tid. Även om det blåser otillräckligt för att kita så är det ändå bra att stå och leka lite med kiten. Då får du mer känsla och det kommer då att gå bättre.Hoppas det gr riktigt bra så kanske vi ses………..Hade
Tompan:cool2:
-
Tack så jättemycket för tipsen.
Det ser ut som det skall blåsa sydväst imorgon så jag kanske tar mig till Torlekstorp då. -
Jag har inte kommit iväg än.
Varje helg är det något annat som kommer i vägen.
Vill verkligen testa innan vintern kommer så skall förska komma ut varje dag de är möjligt. Kanske nu på söndag… -
Imorgon ser ut att bli en grym dag för att rasta tolvor på.
-
oscarf;418779 wrote:Killen i affären rekommenderade en 12a för mig och mina pappa men nu efter att ha läst lite här så inser jag att det kanske är lite stort.
Jag är 172cm och väger 61kg det vore bra om jag kunde dela kite med min pappa som är 176cm och väger 71kg.
Vad säger ni.
Och förresten, tror ni det går att kita i Askim på måndag?
Hej jag är 179 cm och väger 65 jag köpte en 12a rippehr och den har funkat alldeles utmärkt för mig!
som dom andra sa: du ska nog inte gå ut i starkare vindar än vad 12an klarar innan du kan åka ordentligt! Har själv gjort misstag med kompisars kites det går en aning snabbare då!! -
Hade jag vägt 65 pannor hade jag valt en nia eller tia utan att blinka. Jag väger 72 (men vägde 81 innan sommaren) och har kört min nia absolut mest av de kites jag hade apr-sept. Men sen beror det ju på var man bor och hur bra vindar det brukar vara.
-
sourra;423330 wrote:Hade jag vägt 65 pannor hade jag valt en nia eller tia utan att blinka. Jag väger 72 (men vägde 81 innan sommaren) och har kört min nia absolut mest av de kites jag hade apr-sept. Men sen beror det ju på var man bor och hur bra vindar det brukar vara.
Jag kör på vänern på vindar runt 7-13 och det funkar superb gillar att ha tryck i sakerna!
jag tycker det är bättre att behöva dra in powerstrapen en aning än att behöva veva som en tok! -
Det är en smaksak. Men du får som regel till bättre hopp med en liten, perfekt powrad kite än en stor depowrad rackare. Dels för att en nedtrimmad kite inte flyger optimalt och dels för att du kan hålla kant längre inpå take-off. Men har man en våg att rampa på så kvittar det.
-
sourra;423379 wrote:Det är en smaksak. Men du får som regel till bättre hopp med en liten, perfekt powrad kite än en stor depowrad rackare. Dels för att en nedtrimmad kite inte flyger optimalt och dels för att du kan hålla kant längre inpå take-off. Men har man en våg att rampa på så kvittar det.
Tackar för tipsen!!!!!!!!! Får skaffa mig en lite mindre kite! (Kanske en sigma:wink: )
eller en bättre försäkring!
Logga in för att svara.