Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

  • Bonke

    Medlem
    4 april, 2024 vid 19:17

    Jag förstår. Jag har ett 4.7 segel. Tror ni det är bra att börja med? Tänker att jag startar med några dagar med lite lättare vind för att senare gå direkt på styv kuling!😆

    Nej då men allvarligt. Vilka segel är bra att ha? Jag har som sagt ett 4.7 och ett på 5.8. Behöver jag komplettera med något tycker ni?

  • hakuna

    Medlem
    5 april, 2024 vid 09:10

    Börja du med de seglen, får du inte planing så kan du börja fundera på större segel. Men, de blir otympligare men är nog bra efter ett tag, speciellt som du kör insjö. Det är byigt, så det kommer du få kämpa med… 🙂

    @challgren jag fick ett mail om svar i den här tråden, men ser inte det när jag loggar in.

  • challgren

    Medlem
    5 april, 2024 vid 09:32

    @hakuna Ja, man måste ladda om sidan en gång för att se svaret verkar det som. Tror att det är något med cachen. Ska kika på det. Tack för rapporteringen.

  • Bonke

    Medlem
    16 april, 2024 vid 15:05

    Nu börjar frågeregnet! 😊

    Jag har börjat prova att rigga ett segel på gården hemma. Jag har läst guider och kollat på videos. Allt funkar fint förutom att nedersta två lattorna hamnar mitt på masten när jag drar nedhalet så långt det går. Seglet blir också lite slappt i akterliket.

    Lattorna byter sida om masten om jag rycker till lite när jag har seglet rest. Jag har läst att lattorna ska ligga bakom masten. Är det ok att ha dom mitt på masten? Är det ok att akterliket slackar?

    På bilderna har jag dragit nedhalet så att seglet hamnar i underkant på ringen.

  • steffo

    Medlem
    16 april, 2024 vid 18:57

    Jag tycker det ser bra ut. Kanske lite mera nerhal men ser ut att vara inom ”tuning range”. Prova och gör små justeringar vid nästa tillfälle du seglar.

  • Bonke

    Medlem
    16 april, 2024 vid 20:31

    Tack för svar! Det ska jag göra. 👍

  • hakuna

    Medlem
    17 april, 2024 vid 11:31

    >> nedersta två lattorna hamnar mitt på masten när jag drar nedhalet så långt det går.
    Det är ofta så att lattorna ligger över halva masten, alltså på det tjockaste av masten. Det är helt OK.
    (Det går alltid att dra mer, bara öka förlängaren.)

    >> Seglet blir också lite slappt i akterliket.
    Det är bra. Det är “loose leach” som kom för typ 20 år sedan. Det släpper ut vinden när det blir för mycket tryck. Vissa segel har löst akterlik ända ner till bommen.

    Om du har för mycket nedhal så kommer seglet kännas instabilt, det blir lätt att få för mycket kraft på framhanden, eller det känns vingligt fram/bak.

    Vad har du för uthal på bommen? Börja med neutralt, alltså att öglan på seglet precis nuddar bommen, utan snöre. Det är olika på olika segel, det kan behövas allt från -2 till +6 cm. Notera att om du har RDM-mast och bommen är för SDM så blir det automatiskt +2.

  • Bonke

    Medlem
    17 april, 2024 vid 13:42

    Tack för mycket informativt svar! Då låter det som om jag har fått till nedhalet ok.

    Ang bommen så är det mycket riktigt en SDM-bom till en RDM-mast. Jag har lagt i något typ av ilägg som följde med. Det verkar funka. Bommen går bara ner till 160 och på seglet står det 158. Jag drog tills det kändes ok och att det var ca 2 cm kvar. Vet inte om det var rätt?

    Nu ska jag prova att rigga mitt andra segel som jag tror är äldre. Det ska bli skoj! Övning ger färdighet!😄

  • Bonke

    Medlem
    17 april, 2024 vid 17:18

    Nu har jag provat att rigga mitt andra segel. Det var mycket tyngre och svårare. Kändes ganska mycket äldre på nåt sätt. Jag slet, drog och vevade i nedhalet men kunde inte få ner det till max.😅

    Apropå det så slog snåltarmen till igår när jag kikade på nedhalsvevar. -Det där kan jag göra själv tänkte jag glatt. Det blev en ganska bra vev av en lampsockel bla (se bild). 😀 Jag hade dock totalt underskattat de krafter som krävs för att hala ned ett segel. Veven böjde sig när trycket blev för högt.😁🙃

    Jag lär nog köpa en vev då det kändes som en riktig ryggknäckare att hala ner detta segel.

    Lite lustigt var att på detta segel hade lattorna en “hand” som greppade runt masten. Gammal teknik kanske?

  • joonasl

    Medlem
    17 april, 2024 vid 22:12

    Googla på hur man riggar segel med cams. Det verkar vara ett sådant, typ racingsegel.

  • Bonke

    Medlem
    18 april, 2024 vid 08:57

    Tack för svar! Ahaa, när man är så grön som jag så lär man sig nåt varje dag!👍

  • joonasl

    Medlem
    18 april, 2024 vid 09:13

    Har en gammal Gaastra 6.5 race också som tyvärr är helt slut med stor reva i. Men tycker de äldre Gaastra seglen är så himla snygga. Hade gärna velat köpa fler såna. Säg till när du vill sälja din 😀

  • hakuna

    Medlem
    18 april, 2024 vid 11:48

    “hand” = Camber

    Gamla Gaastra kan kräva en annan styvhetskurva på masten, sk Hard top, vilket kan göra att det inte är möjligt att få det optimalt med din mast.

  • Bonke

    Medlem
    18 april, 2024 vid 12:40

    Jag tycker också dom ser härligt retro ut!!🤩 Det är inte alls omöjligt att jag vill sälja det. Just nu är jag bara ute efter att ha det så enkelt för mig som möjligt. Hör av mig isåfall.👍

  • Bonke

    Medlem
    18 april, 2024 vid 12:44

    Ahaa! Min mast är en Powerex Z-wave 460. Har inte den blekaste om den passar eller ej. På seglet står det 460/27,5. Vad betyder siffran 27,5? Är det den optimala kurvan på masten?

Sida 2 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.