Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

• hakuna

Medlem
    18 april, 2024 vid 13:32

Nah, så lätt är det inte… 27,5 är en allmän styvhet, men det säger inte vilken slags böjkurva det är på masten, bara hur mycket den böjer i toppen vid en given last.

Du kan läsa mer här:

https://www.unifiber.net/unifiber-masts-selector-2019-v1

• Bonke

Medlem
    19 april, 2024 vid 10:33

Haha! Det är klart det inte var så lätt.😁 Kul läsning i tabellen men det blir lite för många termer som jag inte riktigt vet vad de betyder än. Men det kommer väl.😊

• joonasl

Medlem
    19 april, 2024 vid 15:35

Hard top = masten böjs inte så mycket på toppen

CNST = constant curve = masten böjs med jämn kurva

Flex top = masttopp är mjukare/flexibel

I vänstra spalten finns det namn på olika tillverkare/märken med antingen SDM (tjockare) eller RDM (tunnare) master.

De äldre segel var smalare och längre och hade längre och hårdare master, seglen hade inte heller så mycket snurr/twist i profilen.

• Bonke

Medlem
    19 april, 2024 vid 16:24

Tack för förklaringen!👍 Det verkar ju som att Constant Curve passar till absolut flest segel. Hur vet man vilken kurva ens mast har? Står det på masten/påsen?

• joonasl

Medlem
    19 april, 2024 vid 19:54

Tror man behöver kolla med tillverkaren. Vissa märken har det skrivet på masten men oftast inte. Som jag förstår det är nya master ganska lika mellan olika märken med typ constant curve som standard. Nån får rätta mig om jag har fel.

Här finns också en bra länk från Unifiber:

https://www.unifiber.net/windsurf-masts/bend-curves

• Bonke

Medlem
    22 april, 2024 vid 07:48

Wow va mycket vetenskap det finns att läsa! Tack för länken. Jag ska kolla om jag kan hitta vad mina master har för kurva. 👍

• Bonke

Medlem
    4 maj, 2024 vid 18:12

Nu har jag surfat mina två första pass i Sverige. Det blir ju mina totalt tredje och fjärde pass någonsin. 😀

Här kommer några tankar:

Fasen var härligt det är!

Fasen va jobbigt det är! 😁 Jag var helt slut efter första passet igår. Tror att jag var alldeles för spänd och det blåste väldigt lite då det blev många plurr vid jippar etc.

Vad varm våtdräkten är! Jag blev sjukt överraskad över hur varm jag var hela passet. Idag var jag tvungen att bada efteråt för jag var så varm. 😅

Hur gör ni med blöta segel och våtdräkt? Torkar ni utomhus tills det är torrt eller lägger ni in det för tork? Packar ni ihop seglet i väskan?

Nu är jag sjukt taggad att få sticka ut när det blåser liiite mer!!

Härliga tider framför oss nu!

• hakuna

Medlem
    6 maj, 2024 vid 13:36

Jag låter seglet ligga i påsen utomhus ett tag. Surfar bara saltvatten dock, så ingen risk för mögel.

Våtdräkten hänger jag ute eller inne och kränger tillbaka till rätt håll efter någon dag, så den torkar på båda sidor.

• Bonke

Medlem
    7 maj, 2024 vid 20:41

Tack för tipsen! Då gör jag likadant ungefär. Idag var jag ute i två timmar: Det var underbart men kallt åt händerna. Det värkte ordentligt men det försvann efter ca en timme.🙂

Nu ska här iallafall investeras i neopren handskar och huva!🖖

Har ni proffs något tips på hur man använder sin smarta klocka till vindsurfning? Jag har den på mig när jag surfar som en säkerhet ifall jag skulle hamna i sjönöd eller om jag måste kolla börsen.😂 Jag tar tacksamt emot tips på appar som är användbara.

• mexi_

Medlem
    8 maj, 2024 vid 09:14

Jag rullar också ihop segern och har dem stående i kallförråd, dräkten hänger jag på galge i samma förråd, funkar bra.

Jag använder Waterspeed till min iPhone och Apple Watch, tycker den funkar kanon!

• Bonke

Medlem
    8 maj, 2024 vid 10:55

Tack för tips! Waterspeed får jag kolla in!👍

• Bonke

Medlem
    18 maj, 2024 vid 18:31

Nu har jag varit ute fem dagar i sträck och det går framåt! Jag köpte en starboard rio av en trevlig kille här på forumet. Den har varit ypperlig att börja med. Idag fick dock min syster ta rio’n och jag provade futuran för första gången. Jösses vilken skillnad! Det blåste nästan inget men jag var nära att plana med 5.9 segel.

En fråga: mitt 90-tals gaastra 5.9 blir vattenfyllt ibland och nästa omöjligt att få upp. Det är enormt stor skillnad mot mitt modernare severne blade 4.7.

Tror ni att det skulle bli lättare om jag skaffade ett modernare 5.9 segel? Jag tror jag behöver ett större också då det har blåst 3(8) här i några veckor. Brukar dock blåsa lite mer. Vad rekommenderar ni för storlek?

• joonasl

Medlem
    18 maj, 2024 vid 23:00

Visst är gamla slalomsegel tunga. Jag har ett likadant fast 6,5 men är tyvärr rätt så slitet. De är egentligen inte tänkta att dras upp, utan det är vattenstart som gäller. Då måste man ha tillräckligt med vind också. Även då måste man ha rätt teknik för att lyckas någorlunda bra (börja lyfta från masttoppen och sen neråt mot bommen så att vattnet rinner neråt mot mastfoten.) Gaastra F1 är ett fullblodigt racesegel för slalomdisciplin. Att det är från 90-talet gör det är ännu tuffare att hantera än moderna race-seglen. Men snygga är de tycker jag 🙂 Vill du sälja nång gång hör av dig bara.

Med 5,9 segel skulle jag behöva ca 9-10m/s vindar för att plana optimalt. Beror helt på seglarens vikt och brädans storlek också.

Det är inte konstigt att du upplever att 4,7 seglet är mycket lättare. Det är ju mycket mindre också. Är det dessutom freeride eller vågis då är det definitivt mycket lättare.

För lättvindsdagar borde Futura 133 ta upp till 9,5 segel men för nybörjaren kan det vara lite för tuff att hantera. Iallafall 6,5-7,5 borde vara rätt så hanterligt. Skaffar du en lätt freeridesegel då blir det säkert mer tid på vattnet.

• Detta svar ändrades 6 månader sedan av  joonasl.
    • Detta svar ändrades 6 månader sedan av  joonasl.
  • Bonke

Medlem
    19 maj, 2024 vid 07:02

Tack för informativt svar! Vi har nog olika uppfattning om vad planing är. 😁 För mig är det när det börjar fräsa lite och aktern inte ligger under vatten. 🤣

Om jag ska köpa två lätta bra nybörjare-segel på runt 6 och 7 m2. Försöker jag då hitta två segel som passar min 4.60 mast eller är det bättre att köpa ytterligare en mast till ena seglet. Spontant så känns det som att det vore smidigt att ha flera segel som passar på samma mast.

@joonasl Du får gärna köpa mitt segel. Måste bara hitta ett ersättningsegel först. Vi kan ta det på dm. 👍

• Bonke

Medlem
    19 maj, 2024 vid 17:47

@mexi

Idag har jag provat waterspeed på Apple Watch. Det funkade ju finfint. Kul att kunna se kartan vart man har åkt och var det gick snabbast. 5 knop toppade jag på idag. 😅 Inte så mäktigt kanske men då finns det utrymme för förbättringar iallafall! 👍

Sida 3 av 5

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare med en massa frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.