Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › NYBÖRJARE PÅ FUERTE
-
NYBÖRJARE PÅ FUERTE
Publicerad av larry på 4 februari, 2003 vid 07:44Har man högt AR och stor kite………………
anonym-anvandare svarade 21 år, 7 månader sedan 10 Medlemmar · 26 Svar -
26 Svar
-
Men lite har man kört också. (Bilderna är tagna på Sotavento. Närmaste charter-ort är Costa Calma.)
-
En bild till i upprätt ställning.
På Fuerteventura finns det två stränder som är vanliga för Kite-surfing. Dels Flagbeach uppe i norr vid Coralejo och sen Sotavento nere i söder vid Costa Calma. Mellan dessa ställen ligger flygplatsen. Det tar ca 1 timme och 15 minuter att åka mellan dessa två stränder.
Flagbeach är i mitt tycke sjystare. Tycker även att Coralejo är en sjyst plats att bo på. Tyvärr är det rätt mycke rev som blottas vid lågvatten på Flagbeach. Sen är inte Flagbeach lika vindsäkert som nere vid Sotavento.
Sotavento har oftast relativt platt vatten och mer vind, men nackdelarna är byig vind samt att den vanligaste vinden är frånlandsvind. Mer plats för att kita på får man dock leta efter. När det är riktigt högt vatten kan man även kita inne i en lagun på stranden.
Vore kul att höra hur Larssa och grabbarna hade det. Vi han ju inte mer än hälsa på varandra uppe vid Flagbeach.
-
Hur mycket blåste det när ni var där nere? Hur många körbara dagar fick ni?
Jag är *grymt* sugen på att åka ner till Fuerte över sportlovet…
-
Jag var bara där en vecka. Under den veckan kunde jag köra 4 ggr med 18 m2 kite. Under sportlovet är det säkert mycket bättre (mer vind).
Kolla vindstatistiken på följande länkar………
http://www.rene-egli.com
http://www.flagbeach.com//Larry
-
En fråga! Det är väl en ARX du kör med, men vad är det för storlek på den blå skärmen? Ser lite liten ut för att vara 18?
-
Naish X2 18m2. Den är inte helt liten i verkligheten.
Såg att du är ifrån Stockholm. Har du några favorit ställen i Stockholm som jag kan testa i sommar?
/Larry
-
snygga bilder ser ungefär ut som mig när ja ska relaunca min inflate i snö . lyckades du få upp den?
hur långa linor kör du? dom såg rätt korta ut..
haade! -
Relauncha på snö verkar nästan omöjligt. Funkar det? Jag har aldrig ens fått kiten att vända sig på rygg på snö.
Jag tog en privatlektion på Flagbeach för att lära mig att relauncha. Men bilden som jag la ut här resulterade i vattenskoter-åkning. Jag tror att jag hade pumpat leading edge-tuben för löst. Eller är det någon annan som har nån teori? Jag lyckades att tippa kiten på rygg flera gånger, men jag fick aldrig kiten att ställa sig på sidan när jag fått den ut på kanterna.
När det gäller linorna vet jag ärligt talat inte hur långa de är. Om de är original ska de vara 27 meter, men jag har köpt kiten beggad så jag vet inte om föregående ägare har ändrat längden. Jag ska faktiskt ta och mäta upp dom. Är det något som kan påverka relaunchen?
Fins det någon som har monterat en reversed relaunch lina på en X2? Funkar det på en X2 18?
/L
-
hehe. ja det är riktigt svårt att relaunca i snö… jag jag har lyckats några gånger med min genom att springa emot kite tvärt. men det är svårt… Hur mkr vind körde du i?
-
Jag skulle gissa att det blåste mellan ca 4 och 8 m/s, det var ganska byigt.
På vintern får man väl åka snöskoter om man krashar.
-
hahaha jaa
jamen om de bha e 4m/s så fattar jag att det nästan är omöjligt.. jag lyckades relaunce min cabrinha blacktip i16.6 i typ 6m/s kanske 5! det bästa verkar vaara att helt enkelt låta bli att droppa den -
Åh fan, x2 alltså.
I sthlm är väl Dalarö det bästa som ligger någorlunda i närheten.
Se vägbeskrivning på Sthlm kitebords yahoo,(hemsida finns men kommer igång inom kort tror jag) -
Hur är ställen som Torö och Gålö? ……..har sett en del Kites där när jag vindsurfat.
Logga in för att svara.