Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › NYBÖRJARE PÅ FUERTE
-
Hejsan!
Då var man hemma igen i kalla svedala och kallt är det fanimej. Nä tacka vet jag ligga i plurret och gå runt i kortbyxor det är gött det. Det blev lite mindre kitesurfande än jag hade tänkt. Beroende på A. svåra förhållanden för nybörjare såsom vågor och rev. B. antingen blåste det inget alls eller så blåste det aphjärna. Fick ialla fall gjort en snygg faceplant på Flagbeach strand (som är inspelad) och en del åkande nere i Sotavento på lagunen. Synd att vi inte träffades något mer, men det kommer väl fler gånger. Dags att spara ihop till nästa resa.
Ha det gött i kylan!
//Larssa -
har också just anlänt från Fuerte. hade ett par fina dagar i lagunen vid Sotavento beach. Visst faan blåste det men jag dubbla linorna så dom ble 12 meter och så en 7 m2 drake så var det åka av. Återkommer med fler reflektioner över en underbar vecka på Fuerte.
/Melker
-
Jag har kört en del på snö i vinter med min AR5 15,5. Jag monterade en femte lina för reverse launch och det fungerade faktiskt riktigt bra. Jag är lite osäker på hur mycket det sliter på kiten då det inte finns några orginalfästen för en extra lina. Men jag har inte sett några tendenser till skador och det underlättar som sagt väldigt mycket när man har krashat…
-
Jag kör också med en femte lina på min Slingshot Fuel 14.0 för att kunna backa upp den när man kraschar den på snö. Jag sydde dit två fästen vid de befintliga förstärkningarna längst ut på lattorna och förstärkte lite extra med spinnakertejp. Det verkar hålla bra. Själva backfunktionen fungerar klockrent. Först hade jag en symmetrisk v-bridle till den femte linan. Då backar man upp kiten rakt en bit och sedan vänder man och flyger den neråt och svänger runt. Det är dock rätt stor risk att man inte hinner runt med kiten och då dammar den rejält i marken. Därför ändrade jag till en sned bridle istället. Klart bättre. Nu flyger kiten sakta runt i en båge och vänder sig rätt själv och sedan startar man den på vanligt sätt. Man slipper då också att ha fullt drag i draken när man släpper extralinan och risken för att trassla in en hand i den lösa linan minskar.
-
Jäkla smart! Du borde ta patent. Skulle vilja också skaffa mig en sånt system. Det borde ju funka görbra på vatten oxå
-
Ibland kan det vara fördelaktigt å använda lättvindsfoil
-
gubbar, varför flyr ni vårt sköna land, det går ju utmärkt att köra hemma
Logga in för att svara.