Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare säger hej

• Nybörjare säger hej

Publicerad av felix på 18 oktober, 2006 vid 22:03

Hej allesamans!
    Jag heter Felix, är 17 år och bor på Värmdö (östkusten, bräckt vatten, you know the deal).
    Jag har precis köpt min första bräda, en Fanatic Pure Bee 124 med 5.0 segel. Har lyckats komma ut och segla den 3 ggr nu de senaste 2 veckorna. Så min totala tid på vattnet är kanske uppe i 5-6 timmar :cool2:

Det går väl ungefär som det borde för en total newbie de första gångerna, första gången var det svårt bara att få balans på fanskapet. Andra gången fick jag väl skiten att gå framåt iallafall. Tredje gången fick jag faktiskt upp sötnosen i planing t.o.m. :laugh:

När jag inte håller på och drar i upphalslinan gör jag följande:
    Går i skolan
    Seglar 29er (Se foto)
    Cyklar enhjuling (Se annat foto)

Så man tycker ju att jag borde veta ungefär hur man ska segla och hålla balansen :tongue:

De största problemen jag har just nu är nog att jag inte riktigt lyckas få brädan dit jag vill, svårt att styra med andra ord, plus att när det kommer byar tappar jag helt kontrollen. Några tips?:confused2:

Tack för mig.
    /Felix

Ps. Man blir väl inte bashad för sånnahär introduktionstrådar eller? Är det rätt forumdel? Vet inte riktigt hur det går till i detta forum Ds.

Knatte svarade 18 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • alex_

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 05:35

köp en hängsele såsmåningom, så blir det mindre jobbigt! Annars är det väl bara ut o kötta så fort tillfälle ges!

• fastforward

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 06:34

Hej och välkommen till forumet!

Många av de teknikfrågor du ställer (och kommer att ställa) finns besvarade många gånger om så det lönar sig att söka och läsa igenom FAQ:er och gamla trådar.

• dixon

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 07:00

Råd från en gubbe (30+):
    Se till att lära känna andra surfare i ditt område, då kan du fråga dem hur man ska lösa olika tekniska problem. Det är så mycket bättre än att läsa teori här på konfen och andra sidor. + Att det blir dubbelt så roligt att surfa tillsammans med ett ’crew’

Men till syvene och sist är det timmarna på vattnet som räknas. De som blir bra är inte kräsna med perfekta förhållanden utan drar ut så mycket som möjligt.

Surfing handlar dock inte om prestation (dvs bli så bra som möjligt) utan att ’chilla’ och ha det bra. Den som har roligast vinner.

Varför inte dra ut till Torö någon blåsig dag för att få inspiration? Att sitta och kolla på bra surfare i vågor kan ge mig gåshud ivarje fall…
    Sen finns med mycket schyssta filmer på nätet, länkar finns här på konfen.

Räkna också med en startsträcka innan du blir ’hookad’. Du vet när du är fast…

• jps

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 07:38
    dixon wrote:
    Råd från en gubbe (30+):
    Se till att lära känna andra surfare i ditt område, då kan du fråga dem hur man ska lösa olika tekniska problem. Det är så mycket bättre än att läsa teori här på konfen och andra sidor. + Att det blir dubbelt så roligt att surfa tillsammans med ett ’crew’

Men till syvene och sist är det timmarna på vattnet som räknas. De som blir bra är inte kräsna med perfekta förhållanden utan drar ut så mycket som möjligt.

Surfing handlar dock inte om prestation (dvs bli så bra som möjligt) utan att ’chilla’ och ha det bra. Den som har roligast vinner.

Varför inte dra ut till Torö någon blåsig dag för att få inspiration? Att sitta och kolla på bra surfare i vågor kan ge mig gåshud ivarje fall…
    Sen finns med mycket schyssta filmer på nätet, länkar finns här på konfen.

Räkna också med en startsträcka innan du blir ’hookad’. Du vet när du är fast…

Håller med TOW gäller!

Fast är man när man antingen surfar eller funderar på surfa mest hela tiden. Titta på väderrapporter x ggr i timmen ingår också i symptomen. + att alltid kika ut genom fönstret på jobbet.

Kanske dags att starta en AW (anonymous Windsurfers) sektion a la AA-modellen? Detta beroende är minst lika starkt som andra. Dock mycket roligare och nyttigare 🙂

• jester

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 09:37

Hej, och välkommen till konfen!

Planing vid tredje försöket? Inte illa. Inte illa alls… Det är bara o kämpa vidare!

Kolla genom nybörjartråden som finns som en ”sticky” tråd i denna forumdel. Finns säkert en massa godis där.

Seglar du 29er? Ser coolt ut!

Hur som haver så har du alla förutsättningar att bli en riktigt duglig surfare!

• johnjrambo

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 11:00

helo sakker, welcome to da gang´.

see jo on da wååter

• mexi__

Gäst
    19 oktober, 2006 vid 14:56

Ett säkert kort vid sv-o är björkvik på ingarö, då är det alltid folk där.
    En skön grej med surfingen är att alla är otroligt öppna och glada att diskutera just olika sätt att bli bättre, trekniker, prylar, o dyl som rör surfingen. Hugg tag i närmsta bästa och fråga på!!! Det ser lovande ut den närmsta veckan (innan kylan kommer) så vi kanske ses där!

• callep

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 15:49

tjena lyngnander!!

coolt att du har insett att surfing e feett!!

du kan ju alltid fråga mig om nått.

offtopic: ska du till kullavik på novemberlovet?

calle pettersson:D

• felix

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 15:55

köp en hängsele såsmåningom, så blir det mindre jobbigt! Annars är det väl bara ut o kötta så fort tillfälle ges!

Hängsele har jag redan, nån sittsele från North. Den ska jag garanterat använda så småningom. Köttning i mängder utlovas!

Kolla genom nybörjartråden som finns som en ”sticky” tråd i denna forumdel. Finns säkert en massa godis där.
    Seglar du 29er? Ser coolt ut!

Nybörjartråden ska lusläsas. Känns som det är rätt standarnybörjarproblem jag har, så det ska nog gå att lösa.
    Ja jag seglar 29er mest hela tiden 90% av sommrarna och 50% av helgerna spendreras i princip i den. Det är rätt häftigt, med gennackern uppe och lite fräsch vind kan man komma upp i 20+ knop, så det är nog inte helt olik känsla från surfing.

mexi__ wrote:
    Ett säkert kort vid sv-o är björkvik på ingarö, då är det alltid folk där… Det ser lovande ut den närmsta veckan (innan kylan kommer) så vi kanske ses där!

Björkvik har man ju varit på några gånger, dock inte för att surfa utan endast för att bada (även om det är mest det jag gör när jag surfar 😉 ).

Vet inte om jag vågar mig dit än, för det första så känner jag inte att jag har något behov av mer vind eller större vågor än och för det andra vill man ju inte skämma ut sig helt.:grin:

Tack för svaren! Jag kommer nog att hänga här rätt mycket nu eftersom ”sitta-inne-vid-datorn-och-drömma-säsongen” börjar nu:frown:

/Felix

• alex_

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 16:02

Vet inte om jag vågar mig dit än, för det första så känner jag inte att jag har något behov av mer vind eller större vågor än och för det andra vill man ju inte skämma ut sig helt.:grin:

/Felix

Se det inte som att du skämmer ut dig, våga fråga nån av dem som är duktiga, så man lär sig ju! Jag har fått mkt hjälp när jag legat ute och plaskat

• johanc

Medlem
    19 oktober, 2006 vid 16:44

Välkommen i surfgemenskapen!! Skulle väl tro att med din bakgrund som seglare (Vindförståelse) och enhjuling (balans och kroppskontroll) kommer du nog att åka i åttor runt oss gamla gubbar till nästa sommar… Vad gäller risken att göra bort dig är det nog inget du skall förlora nattsömn över.. Risken är betydligt större att du gör bort dig om du fokuserar på att försöka vara cool istället för att segla.
    Lär känna folket på spotsen runtikring så går allt mycket lättare. Du blir förmodligen förbluffad över hur mycket bättre allt känns när man fått lite rigghjälp..

Välkommen ner till Haga!

MVH

JohanC

• mangans

Medlem
    20 oktober, 2006 vid 16:31

Trevligt Felix… Jag heter Magnus och bor i Göteborg…

• Knatte

Gäst
    20 oktober, 2006 vid 17:22

Hej Felix! a010.gif
    Här finns en GBG-are till, som pysslar lite med windsurfing..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare säger hej

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.