Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing nybörjare ska köpa kite och bräda..

• nybörjare ska köpa kite och bräda..

Publicerad av slhap på 9 mars, 2006 vid 10:04

Tjena!

Jag ska börja köra kitesurfing, jag har wejkat i fyra år och åkt snowboard i åtta, så jag vet att jag kommer tycka det är kul. Nu har jag hittat ett beggat kitt som jag tycker verkar schysst, men tänkte höra med er om det är nå vettiga grejjer till mig..

Kite: slingshot fuel 17.5kvm 03
    bräda: airtrixx 150*37 02

Jag är ca 180 och väger knappt 90 kg

länk till grejjerna:
    http://www.blocket.se/vi/7453905.htm?ca=21_s

ett komplett kitt för 5000 spänn är väl schysst?

alla svar och tips mottages tacksamt!

walle svarade 19 år sedan 19 Medlemmar · 41 Svar
  • 41 Svar
  • extremesolution

Medlem
    9 mars, 2006 vid 10:33

hmm, skulle köra på en sådan istället… nyare, snyggare och bättre grejor… dessutom finns ingen sele, våtdräkt och hjälm… det finns i det andra paketet…

http://www.blocket.se/vi/7461661.htm?ca=11_s

men men…

• fredde

Medlem
    9 mars, 2006 vid 11:00

Nix den sista hade jag absolut inte valt. Jag körde för advance för ett år sen och hade en sån kite. Visst den är en super skön kite med grymt häng, höjdtagning som få och bra kvalisort.
    Men det sista jag skulle göra är att rekomendera den till en nybörjare. Vattenstarten är riktigt svår. Inte så stabil.

• extremesolution

Medlem
    9 mars, 2006 vid 11:04
    Fredde wrote:
    Nix den sista hade jag absolut inte valt. Jag körde för advance för ett år sen och hade en sån kite. Visst den är en super skön kite med grymt häng, höjdtagning som få och bra kvalisort.
    Men det sista jag skulle göra är att rekomendera den till en nybörjare. Vattenstarten är riktigt svår. Inte så stabil.

Det roliga är att killen ovan kan brädan verkar det som, och kommer koncentrera sig på kiten och styrningen, vilket kommer ge stora framgångar… därefter är det mycket lättare att få ut maximal prestanda av kiten, vilken du själv sa var perfekt ! 🙂

only my opinion 🙂

• slhap

Medlem
    9 mars, 2006 vid 11:25

ok..

våtdräkt har jag sedan tidigare. är hjälmarna väldigt spediella eller liknar de tex, skate eller snowboard hjälmar?

den länken jag postade, han hade dessutom en sele som jag skulle få köpa till för ett schysst pris, det var en oanvänd Pat Love Midjesele kite Malik.

den andra kiten är säkert schysstare, men också dubbelt så dyr, vilket tyvärr är en avgörande detalj..

är storleken och modellen lagom till mig och min vikt?

• extremesolution

Medlem
    9 mars, 2006 vid 11:49

storlek / modell – ja. sedan beroende på vilka vindar du kommer köra i – d e avgörande 🙂

ang grejor… du bestämmer – ja, men du frågade efter några råd – du fick d 🙂
    utvecklingen i grejor 03 och i 05 är enorma ska du veta 🙂 ibland är det bättre att spara och köpa bättre än lida och inte få ut så mkt av kitesurfningen 😉

imho

• kasimir

Medlem
    9 mars, 2006 vid 11:58

Säkerhetssystemen för ett par år sedan var ju inte så bra. Som att köra F-1 med trumbromsar.

• slhap

Medlem
    9 mars, 2006 vid 12:09

det där me vindar har jag förstått att man helst skulle ha ett par drakar, beroende på väder å vind..

så ni tycker att man som newbie ska köpa nåt schysstare på en gång?

vad i säkerhetssystemen är det som är bra/dåligt?

• extremesolution

Medlem
    9 mars, 2006 vid 12:25

finns på Advance kiten till exempel – Quickrelease 05 – gör att kiten dör på en gång och du släpas inte efter den i fall du gör ngt fel 🙂

själv tycker jag oxo att du skall köpa ngt goare på en gång då utvecklingskurvan går uppåt rejält så fort du förstått hur kiten funkar…

• johanlin

Medlem
    9 mars, 2006 vid 12:32

Varför säljer du grejerna? Ska du sluta kajta?

• fredde

Medlem
    9 mars, 2006 vid 12:35

ahhh….. fundera inte ens på advancen innan man som nybörjare har kommit så långt så man behöver den prestandan på en kite så har man skaffat ny prylar förlängesen. Den bara hemmar utvecklingen i början.
    Sen menar jag inte att man ska springa och köpa en fuel -03a utan sattsa på en -04-05 med bra nybörjar egenskaper som man ändå kan utvecklas på. Då skulle jag vilja säg tex en fuel, torch, folie ja det finns hur många som helst men fan inte en advance kobra

• extremesolution

Medlem
    9 mars, 2006 vid 13:12
    Fredde wrote:
    ahhh….. fundera inte ens på advancen innan man som nybörjare har kommit så långt så man behöver den prestandan på en kite så har man skaffat ny prylar förlängesen. Den bara hemmar utvecklingen i början.
    Sen menar jag inte att man ska springa och köpa en fuel -03a utan sattsa på en -04-05 med bra nybörjar egenskaper som man ändå kan utvecklas på. Då skulle jag vilja säg tex en fuel, torch, folie ja det finns hur många som helst men fan inte en advance kobra
    OK – kanske inte =)) jag påstår ju inte =) finns massor av andra kiter – ja…
    ska man iofs hålla på och säga så 🙂 – köp inte en kite – den blir för gammal om e n månad – dem utvecklas ju som apor !
  • sidpiraya

Medlem
    9 mars, 2006 vid 14:14

köp min fuel 17 05:a det är fina grejor det

• slhap

Medlem
    9 mars, 2006 vid 14:34
    sidpiraya wrote:

va ska du ha för den då? endast kite eller nå mer prylar?

• luuddee

Medlem
    9 mars, 2006 vid 14:38
    slhap wrote:
    sidpiraya wrote:

skicka privat till mej så fixar vi nått gött

• sidpiraya

Medlem
    9 mars, 2006 vid 14:44
    slhap wrote:
    sidpiraya wrote:

dyra pengar värd sin vikt i guld.. 🙂
    komplet kite med väska pump bom etc. kan ev skicka med en sele också.
    om det är intressenat så hör av dig så kan vi se om vi inte kan fixa till en bra deal

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing nybörjare ska köpa kite och bräda..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.