Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › nybörjare ska köpa kite och bräda..
-
Asså skärp er nu era flugviktare har man gott om späck och eller muskler och ligger i 80 -90 kg klassen så vill man gärna ha en ganska stor drake med bra boten drag i början annars kommer man fan aldrig i gång, nybörbörjare har en tendens att behöva mer power i början en erfren kajtare. sen är det så klart en fråga om vilken storlek på bräda man har med.
-
sidpiraya wrote:Asså skärp er nu era flugviktare har man gott om späck och eller muskler och ligger i 80 -90 kg klassen så vill man gärna ha en ganska stor drake med bra boten drag i början annars kommer man fan aldrig i gång, nybörbörjare har en tendens att behöva mer power i början en erfren kajtare. sen är det så klart en fråga om vilken storlek på bräda man har med.
Jag håller med 🙂
-
ExtremeSolution wrote:Fredde wrote:Nix den sista hade jag absolut inte valt. Jag körde för advance för ett år sen och hade en sån kite. Visst den är en super skön kite med grymt häng, höjdtagning som få och bra kvalisort.
Men det sista jag skulle göra är att rekomendera den till en nybörjare. Vattenstarten är riktigt svår. Inte så stabil.Det roliga är att killen ovan kan brädan verkar det som, och kommer koncentrera sig på kiten och styrningen, vilket kommer ge stora framgångar… därefter är det mycket lättare att få ut maximal prestanda av kiten, vilken du själv sa var perfekt ! 🙂
only my opinion 🙂
Advance är fan den absolut segaste kite jag någonsin testat.. säg va fa nni vill men jag tror tom den är sämre än Venom 19
-
Fredde wrote:sidpiraya wrote:Asså skärp er nu era flugviktare har man gott om späck och eller muskler och ligger i 80 -90 kg klassen så vill man gärna ha en ganska stor drake med bra boten drag i början annars kommer man fan aldrig i gång, nybörbörjare har en tendens att behöva mer power i början en erfren kajtare. sen är det så klart en fråga om vilken storlek på bräda man har med.
Jag håller med 🙂
bra 🙂 -
Jag hade absolut inte köpt en bräda större än 130, visst det kan vara något lättare i början men sen blir det bara ett jävla ok. Jag hade en stor LF 160 o de va inte ett bra val, har kört en 135×37 och 128×38 efter det. Helst skulle den ena nog vara ännu mindre…har du dessutom kört en helt del wakeboard så borde brädhanteringen inte vara ngt problem för dig.
Tror inte man kan dra parallellen till snowboard, du planar tidigare med en större men tror fan du åker snabbare med en mindre om det är tillräckligt med vind.
-
du kan ta och sluta din lilla dröm,,det blir ingen kitare av dig.
Fortsätt att åka efter din förbannade båt.
Vi vill inte ha ngn mer kitare i sverige. -
Klart man ska ha en något större bräda att börja på, tror du nåt annat är du ute o cyklar. Varför tror du att alla kiteskolor börjar på större twintips eller tom directionalbrädor !!!!!! Visst visst, fastnar man vill man såklart ha en mindre bräda men efter hand som du utvecklas lär man ändå vilja ha vassare prylar. Trot eller ej men det gäller ju att hitta utrustning som ger en snabb utveckling och inte fräcka grejer att bära på beachen…
Rock on -
jag har åkt mkt snowboard och en del wake innan jag testade kitesurfa och jag kom fasen inte upp på instruktörens directional. däremot kom jag upp å körde direkt på min picklefork 151. hade garanterat kommit upp lika lätt på en 130 bräda och troligtvis haft mer kontroll då jag väl kommit upp. har man inte åkt bräda innan eller kommer från windsurfing så så kan de va ok med en directional eller större tt. men för dom som kan åka bräda e de bättre med en liten smidig så man kan koncentrera sig på kiten mer utan att ha en klumpebräda som inte går dit man vill.
-
mio wrote:du kan ta och sluta din lilla dröm,,det blir ingen kitare av dig.
Fortsätt att åka efter din förbannade båt.
Vi vill inte ha ngn mer kitare i sverige.
bite me… -
De är bra på dom bara!! Du kan ju testa å pruta ner denna till 4800-5000 typ så får du lite drag också. http://www.blocket.se/vi/7520614.htm?ca=13_s Men lite större drake är väll att föredra..
-
wims_lkp wrote:De är bra på dom bara!! Du kan ju testa å pruta ner denna till 4800-5000 typ så får du lite drag också. http://www.blocket.se/vi/7520614.htm?ca=13_s Men lite större drake är väll att föredra..
nypris!? för en begagnad och dessutom lagad kite…
Logga in för att svara.