Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare som behöver hjälp

• Nybörjare som behöver hjälp

Publicerad av kevin_segling på 13 januari, 2008 vid 16:43

Tjena
    Jag unndrar om någon kunnig kan bedömma om en 15 åring som är 156 lång och väger ca 60 kg kan kitesurfa. jag funderar på att köpa ett surfing kitt och försöka lära mig själv. jag har seglat optimist i fem år och känner havet och vinden. undra också om men kan komma över en bra nybörjar bräda och kite för ett bra pris för så liten summa som möjligt eller om man kan köpa en utomlands. vad ska jag då ha för bräda och kite hur många kvadrat meter på kiten. jag har kollat på blocket men hittar inget direkt men det beror antagligen på att det är mitt i vintern och alla säljer sina på slutet av sommarn när de har använt den och vill bli av med dem.

Tackar för svar !!!angel.gif

kevin_segling svarade 16 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • psychonauten

Medlem
    13 januari, 2008 vid 18:37

@Kevin_segling 438337 wrote:

Tjena
    Jag unndrar om någon kunnig kan bedömma om en 15 åring som är 156 lång och väger ca 60 kg kan kitesurfa. jag funderar på att köpa ett surfing kitt och försöka lära mig själv. jag har seglat optimist i fem år och känner havet och vinden. undra också om men kan komma över en bra nybörjar bräda och kite för ett bra pris för så liten summa som möjligt eller om man kan köpa en utomlands. vad ska jag då ha för bräda och kite hur många kvadrat meter på kiten. jag har kollat på blocket men hittar inget direkt men det beror antagligen på att det är mitt i vintern och alla säljer sina på slutet av sommarn när de har använt den och vill bli av med dem.

Tackar för svar !!!angel.gif

Du kan helt klart lära dig, men INTE på egen hand. Det är väldigt farligt. Att du seglat optimist innan kommer du inte att ha någon direkt nytta av rent teknikmässigt, men det är ju alltid bra att känna till havet.

Innan du köper saker, gå en kurs, och se om det är något för dig. Och ge dig inte ut själv!!!

• pjoter

Medlem
    13 januari, 2008 vid 21:30

Precis som föregående sa. inga prob att börja för dig men gå en kurs, du kommer ha nytta av seglingen eftersom du kan hav och vind å så. Men det viktigaste du behöver lära dig är säkerheten och den lär du dig bäst på en kurs. Till skillnad från segling och vindsurfing sitter du här själv fast i ett rejält segel på vanligtvis 10-12kvm och det kan ge grymt mkt kraft som man måste behärska.
    Du borde kunna hitta helt ok grejer att köra med för 5000:- beg. kolla här på vårt köp och sälj, det är sveriges bästa och billigaste annonssida inom kite. mkt som ligger på blocket har helt fel priser. Sen finns det inte några spec nybörjargrejer inom kite så skaffar du ok grejor från början så kommer du kunna köra på dom från första dagen tills du är riktigt riktigt duktig. Det enda är att man senare kommer märka vilken åkstil man har och utifrån det kanske välja andra grejer. Men det märker du när du kommit in i sporten.

Så kolla upp vilka som ger kurser i närheten av dig och prata med dom, då kommer du få lära dig ordentligt och garanterat få bra hjälp med att välja grejer till rätt pengar.

och välkommen till en grymt kul sport som funkar lika bra året runt på de flesta underlag!

• pjoter

Medlem
    13 januari, 2008 vid 21:33

ska bara tillägga att våren är bästa tiden att köpa kitegrejer eftersom många byter till dom senaste grejorna inför sommaren och därför måste sälja av en massa gamla kites. Oftast är det fina grejer som säljs beg, bara att vi som håller på med detta tenderar på att vara rätt prylgalna å gärna köper nytt när det kommer. 🙂

• kevin_segling

Medlem
    14 januari, 2008 vid 14:57

okej

tack för svaret

undrar bara hur mycket en sån kurs kostar i t.ex göteborg.
    – ska det vara dags kurs eller en hel vecka

• gammelsurfen_

Medlem
    14 januari, 2008 vid 15:05

är ingen kiteare själv, men antar att http://www.surfersparadise.nu har bra kurser, ring och hör med dom! Är ju inte så långt mellan varberg och GBG

• kevin_segling

Medlem
    14 januari, 2008 vid 15:44

Okej tack

vad ska jag som är 157 lång och väger 47 kg ha för bräda och kite.

• djevulen

Medlem
    14 januari, 2008 vid 17:43

åldern är inga problem,kolla här,Mackan är bara 13 men är redan en hejare på detta, http://www.youtube.com/watch?v=OeiwTBAVMp8 gå först en kurs innan du bestämmer dig så du har känt på kiting,få tag på bra prylar till ett bra pris är get minsta problemet,,,,,kolla åxå med http://www.fahlensurf.se/v2/ de kör lite kurser i varberg även http://www.wallensport.se/ kör kurser i gbg
    Mathias

• kevin_segling

Medlem
    14 januari, 2008 vid 18:03

ok tack
    – men vad är en bra bräda då ska det vara något specielt märke eller material vilket minimi pris mm.

– vad är en bra kite vilket märke vilket minimi pris mm .

• djevulen

Medlem
    14 januari, 2008 vid 18:36

jag kör själv på en bräda som är 130cm lång och 40cm bred,runt den storleken är nog vanligast,sen har jag en 10kvm kite å en 14kvm ,har just nu beställt två nya drakar av http://www.lasurf.se/ har beställt rev drakarna,att välja drake är mycket persoligt,tev hur mycket bomtryck man vill ha alltså hur mycket man får ta i för att skota in,de nya har mycket lite bomtryck så man inte blir helt slut i underarmarna efter ett par timmar,,,
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=16232&sort=1&cat=9&page=2 här är mina gamla kitar som e till salu ,har tyvär ingen bräda å sälja,,,,,jag tror att en kite på cirka 10kvm nog passar dig,jag väger ca 80kg och kör tian i när det blåser över 10s/m

• kevin_segling

Medlem
    14 januari, 2008 vid 20:55

Aa men vad ska du ha för dem då ??

• djevulen

Medlem
    15 januari, 2008 vid 11:04

för tian vill jag ha 3500-komplett med pump osv och då ingår lite hjälp när du har gått en kurs
    Mathias

• kevin_segling

Medlem
    15 januari, 2008 vid 12:50

Ok ja ska fundera på de

Tycker du att jag ska börja träna på en strand eller mitt ute i havet fö vi har sommar hus på kusten Brattön kungälv och där är det ingen strand bara sten o lera men hemma i lidköping där jag bor så har jag bara några meter till vänern till en strand. vilket ät enklast

• djevulen

Medlem
    15 januari, 2008 vid 13:47

som nybörjare ska du absolut inte dra upp kiten där det är något föremål i närheten såsom träd,klippor osv.kan aldrig säga det får få gånger,,ta en kurs eller ha någon erfaren kitare med dig i början,prova aldrig själv,det e sjuka krafter i kiten när det ballar ur,har själv blivit draggad ett antal gånger och många meter,då vill man inte ha något föremål i vägen

• djevulen

Medlem
    15 januari, 2008 vid 13:50
  • kevin_segling

Medlem
    15 januari, 2008 vid 15:03

woowh ojj

jo säkerheten måste ju gå i första hand

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare som behöver hjälp

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.