Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare som behöver hjälp!

• bicless

Medlem
    19 augusti, 2008 vid 22:56

@Joachim_Larsson 491882 wrote:

Testa Sveriges mest sålda bräda t.ex på Surfers eller i LERUM på wwww.less.nu

Kona ONE är ett alternativ, testa då vet du om du tycker det är okey, dessa finns både nya och beg och gå t.ex en kurs i LERUM du ångrar dig inte.

Joachim http://www.konanordic.com

Är konan verkligen sveriges mest sålda bräda?
    Det låter otroligt med tanke på att man aldrig ser den. Såg min första för 2 veckor sen på åland där de använde den för nybörjare men menade att den var rätt vinglig och svårkörd jämfört med bredare nybörjarbrädor. Jag har aldrig sett någon i sverige under mina 22 år som vindsurfare. Hur många konan säljs per år i sverige?

Mvh

Bicless

• Knatte

Gäst
    20 augusti, 2008 vid 06:16

@Bicless 492265 wrote:

Är konan verkligen sveriges mest sålda bräda?
    Det låter otroligt med tanke på att man aldrig ser den. Såg min första för 2 veckor sen på åland där de använde den för nybörjare men menade att den var rätt vinglig och svårkörd jämfört med bredare nybörjarbrädor. Jag har aldrig sett någon i sverige under mina 22 år som vindsurfare. Hur många konan säljs per år i sverige?

Mvh

Bicless

Det är väl Sveriges mest omtalade och promotade bräda i alla fall :smirk:

• martin

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 06:30

Slå till på den här:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/19780/limit/recent
    det här:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/19782/cat/13
    komplettera med bom, mast, mastfot och du har ett grundkit.

Tabou Rocket och dess gelikar (typ Starboard Carve, JP Xciteride osv) är klart bättre än RRD Evolution och liknande tunga nybörjarbrädor. Kör på en 140-150-liters freeride ett tag och komplettera sedan när du börjar få koll på grejorna med en 90-100 liter i freestylewave-kategorin.

Segelgarderoben utökar du sen med 5.0-5-8-(6.9)-8.0. Sen har du ett bra kit.

• fastlandsguten

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:07

Titta in på RRD Z-Ride där du kan flytta stropparna långt fram till en början och sen arbeta dig bakåt. Ca 130 liter, den kan du ha kvar. Skulle du eventuellt tröttna är dom brädorna lätta att sälja vidare.
    Surfspot och surfers i Varberg rear ut flera fina tror jag.

hälsar, Peter

• svennebanan

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 07:38

@Martin 492278 wrote:

Segelgarderoben utökar du sen med 5.0-5-8-(6.9)-8.0. Sen har du ett bra kit.

Med en sådan linje bör du dessutom klara dig undan med två master och en bom. Att hålla prylantalet nere ska nog inte underskattas.

• davven

Medlem
    20 augusti, 2008 vid 21:04

Håller med föregående talare, kör själv säsong ett på en 133 liters bräda.
    Har kört en gammal bräda lite året innan. Men RRD Evo ASA S på 133l funkar bra för mig, kan fladdra och vika sig lite när vinden tar den när det trycker mot 16/ms och mer. Men det är sällan man är ute i sådanna förhållanden. Ett tips “gör inte som jag.” Jag kör ett 6.0 kvadrats slalom segel i alla väder, när trycker mot kuling så är det extremt tufft och hålla ett sådant segel för en nybörjare. Efter 3 tim segling så är man inte så kaxig på ett par dagar 😉

Så skaffar man en mindre rigg från början så har du igen det i slutet
    genom att du kommer troligtvis kommer lära dig mkt snabbare.

Mina prylar kostade under 8000 köpte en 2007:a bräda, köp helst ny mastfot och förlängare. Jag tycker det är en säkerhetsdetalj och ha fräsha sådanna prylar. Inge kul när riggen lossnar och det är kuling, man ska ligga och koppla på det där ibland vågorna. . Min mast som jag köpte beggad gick av efter ett tag. . Så det är inte fel & kanske satsa på en ny mast heller. . Och behandla den nästan lika försiktigt som ett sovande spädbarn, stå inte och tappa den. Carbon är tydligen rätt känsligt. . Just nu kör jag med en 90-tals rigg, men det funkar klock det med.. Men det är en annan diskussion & tricks för få det och funka 😛

Jag tycker 133 liter är en sjysst volym, har fortfarande rikigt kul på den även om jag har en 96l bräda som jag ska inviga vilken dag som helst nu . . .

Gå ner i liter volym när du är helt 100 på vattenstarter och ev gippar, även om jag inte gippar än haha** Evo brädan kommer bli lättsålld som sagt den dagen du tröttnar på den. . Om du inte dingar den för mkt 😉

Good Luck

• swe-514

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 09:28

@Knatte 492275 wrote:

Det är väl Sveriges mest omtalade och promotade bräda i alla fall :smirk:

Knatte, så är det – av flera anledningar……….http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=41532260 😉

• roding

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 12:36

Det börjar smalna lite nu, kollade med en kille som jag känner och det verkar som om jag har hittat en utrustning som kan passa.
    En Bic bräda på 145L och ett segel på 5.0:a, skall funka bra för nybörjare men man kan också utvecklas på den.
    Skall testa den och se vad som gäller.

• Knatte

Gäst
    26 augusti, 2008 vid 18:20

@Roding 494015 wrote:

Det börjar smalna lite nu, kollade med en kille som jag känner och det verkar som om jag har hittat en utrustning som kan passa.
    En Bic bräda på 145L och ett segel på 5.0:a, skall funka bra för nybörjare men man kan också utvecklas på den.

Vad heter Bic brädan? Är det det inte 148 liter som volymen är?? Har du namnet på brädan så är det lättare att ge tips/råd..

• irieman

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 19:18

@Roding 494015 wrote:

Har testat en massa olika brädor genom åren och en av de freeridebrädor som jag fastnade för är JP X-Cite Ride, riktigt rolig, lättplanad, allmänt nice helt enkelt. Den jag testade var på 120 liter men den finns i 145 t ex också. Annars är Fanatic Shark och Fanatic Bee riktigt bra brädor också.
    Tycker du ska köpa två segel ganska snart, t ex 6.2 och 8.0, de täcker upp ett stort register. Min mest använda combo är en 100 liters bräda och 6.2.

Irie Man

• roding

Medlem
    26 augusti, 2008 vid 19:31

Ganska så säker på att det är en Bic Core bräda 148L, och till den så får jag ett komplett riggpaket från F2 med ett 6.0 Segel. Sen att jag har chansen att få det för ett väldigt bra pris vilket ju inte heller gör att det känns fel..
    Killen som jag har snackat med säger att det är ett bra paket som kanske kan vara lite svårare för mig just nu i början men som jag kan ha ett tag och utvecklas på…

• Knatte

Gäst
    27 augusti, 2008 vid 04:37

@Roding 494153 wrote:

Ganska så säker på att det är en Bic Core bräda 148L, och till den så får jag ett komplett riggpaket från F2 med ett 6.0 Segel. Sen att jag har chansen att få det för ett väldigt bra pris vilket ju inte heller gör att det känns fel..
    Killen som jag har snackat med säger att det är ett bra paket som kanske kan vara lite svårare för mig just nu i början men som jag kan ha ett tag och utvecklas på…

Blir säkert en utmärkt början på din surfkarriär :laugh:

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare som behöver hjälp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.