Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare undrar

• Nybörjare undrar

Publicerad av westberg på 24 mars, 2005 vid 17:26

Hej. Har testat på kitesurfing en gång nere på Maldiverna. Tyckte det var skit roligt så jag har nu lust att köpa egen.

Undrar typ bara vad det är man bör tänka på vid köp av första kite med kit och allt. Sitter här och läser om AR och allt annat och fattar inte mkt tyvärr.
    Vore tacksam om nån kunde hjälpa mig.

>>>Westberg

kevin_segling svarade 16 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • patrikol

Medlem
    24 mars, 2005 vid 18:56

Bara att fråga på så får du säkert svar. Börja med att berätta vad du väger och var du tänkt kitea samt när så blir det lite lättare för folk att hjälpa dig.

• mjersen

Medlem
    24 mars, 2005 vid 19:01

några grund tips är väll..att man ska ha fyra liners och inte två liners kite, och inte äldre än -03..det var dom tipsen jag fick av min instruktör.

• westberg

Medlem
    24 mars, 2005 vid 21:07

Väger runt 86 kg och bor i stockholm så har väl tänkt att surfa här i skärgårn

Undrar lite om bl.a. vad AR innebär och om man bör ha högt/lågt AR som nybörjare, storlek på kiten, typ av bräda som är bra för nybörjare etc.

• patrikol

Medlem
    24 mars, 2005 vid 21:26

AR i sig är ganska komplicerat används i flygplans världen. För våran del så kan man enkelt säga så att med en hög AR kite så kan man hänga längre i luften vid hopp.

Den är samtidigt lite oroligare och svårare att hantera. I dag använder dom flesta medel AR kites som nybörjare är det bra för dom är hyffsat stadiga och enkla att hantera.

För dom duktiga wakestyle (Mycket trick) är dom bra eftersom man kan koncentrera sig mer på tricken och veta att kiten är lugn och stabil under tiden.

Jag väger själv lite mer än du och du bor i Stockholm säger du, då skulle jag rekomendera en större kite 17-18 kvm samt en bräda som är minst 38 cm bred och någonstans mellan 130-140 cm lång bredden är viktigast.

Vi har en del Stockholmare här på Steffo som vet bättre vad som funkar uppe hos er. Glöm inte att kolla på Kitenation en väldigt bra sida med många nybörjar tips och för din del många Stockholmare som kan ge lite mer lokala förutsättningar.

Alla stora kända märken har bra grejor så det behöver du inte oroa dig för. Skall du handla beg. så försök att hitta något som inte är äldre än 03 så har du garanterat grejor som håller. Mindre lagningar i kiten är helt betydelse lösa det kan du strunta i.

Lycka till med kiteandet och tänka alltid på säkerheten först är du osäker låt bli!
    Mvh Patrik

• walle

Medlem
    25 mars, 2005 vid 06:53

Svar till:

Väger runt 86 kg och bor i stockholm så har väl tänkt att surfa här i skärgårn

Undrar lite om bl.a. vad AR innebär och om man bör ha högt/lågt AR som nybörjare, storlek på kiten, typ av bräda som är bra för nybörjare etc.

[/ QUOTE ]
    Patrikol har rätt, men…

Jag vill påstå att det är svårare att lära sig på en större kite…
    Den absolut skönaste, att lära sig på, tycker jag e en kite runt 12m2.
    Men å andra sidan kommer du kanske inte kunna åka lika många dager på en 12:a.

Har du bara tänkt att köpa en kite så kommer du tillbringa många dagar sittandes på stranden eftersom ett det kommer blåsa för mycket eller för lite, så e livet för en kitesurfare wink.gif

Men frågan e också om du bara tänkt åka i Stockholm eller kanske åka på Gotland/Öland eller neråt Skåne (kanske utomlands)också?

Jag skulle hur som helst inte rekomendera en första Kite mycket större än 14m2.
    Det är MYCKET lättare att hantera en överriggad 12m2 kite än en överriggad 17m2.

Du kommer ändå att köpa flera kites så starta med en mellan kite och köp sedan större/mindre.

• curry

Medlem
    25 mars, 2005 vid 10:43

Svar till:

Men frågan e också om du bara tänkt åka i Stockholm eller kanske åka på Gotland/Öland eller neråt Skåne (kanske utomlands)också?

Jag skulle hur som helst inte rekomendera en första Kite mycket större än 14m2.
    Det är MYCKET lättare att hantera en överriggad 12m2 kite än en överriggad 17m2.

[/ QUOTE ]

Gotland/öland är väl utomlands? grin.gif..
    Å andra sidan kanske man inte vågar gå ut i så mycket vind när man är nybörjare, då kanske det är bättre med en lite större kite (typ 14-16?) så man kan öva i lite lättare vind..

Men egentligen kan du börja på en 12a med, du kommer ju ändå köpa fler kites wink.gif

• kevin_segling

Medlem
    4 mars, 2008 vid 18:25

köp helst inte en som är för mycket lagningar i och för gammal max 04 för det sker ganska mycket i kite teknoligin. det är dem råden jag har.

• thorn

Medlem
    4 mars, 2008 vid 19:26
    Kevin_segling;449333 wrote:
    köp helst inte en som är för mycket lagningar i och för gammal max 04 för det sker ganska mycket i kite teknoligin. det är dem råden jag har.

Frågan var 3 år gammal, jag tror nog inte att han leter kite längre!

• kevin_segling

Medlem
    6 mars, 2008 vid 15:56

va fan ligger den längst uppe på forumet

• tim-eriksson

Medlem
    6 mars, 2008 vid 16:22
    Kevin_segling;449965 wrote:
    va fan ligger den längst uppe på forumet

För att DU drog upp den 😡

• kevin_segling

Medlem
    6 mars, 2008 vid 20:27

mm fan också

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjare undrar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.