Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Kitesurfing 4 dummies › Nybörjare utbildning utgångspunkt Stockholm
-
Nybörjare utbildning utgångspunkt Stockholm
Publicerad av quantumlight på 31 juli, 2010 vid 10:42Hej
Har länge tänkt på att testa på Kite surfing och efter att spenderat en vecka på Gotland så vill jag och min fv testa på och isåfall utbilda oss vidare.
Då vi inte hade tiden att göra någon utbildning på Gotland så undrar vi om det finns någon utbildning i Stockholm ni rekommenderar eller om man ska ta sig någonstans där det är bättre att lära sig.Jag har självfallet Googlat och hittat några ställen i Stockholm och runt om men vad jag ska titta efter vet jag inte riktigt.
Hur är det med att jag i dagsläget inte har någon utrustning.
Semestern är också över så finns det helg utbildningar?Tacksam för svar.
milkman svarade 14 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Johan Ekroth på Chohoo är duktig och kör kurser ute vid Sandhamn.
Annars kan säkert Patrik eller Jens på Surfbussen hjälpa dig.
Har du vägarna förbi blåskusten eller Skåne är du naturligtvis välkommen till oss på en helgkurs.Lycka till!
-
Tack Kitemaster
Eran nybörjarkurs verkar intressant om den är i Malmö.
Andra utbildningar som jag känner är intressanta när jag tittar på antalet timmar med instruktör, säkerhet och certifiering och får gärna kommentarer på vad ni tycker.
Vi är som sagt två personer jag och min flickvän och vi har aldrig testat på detta. Tänkte ta en introduktions kurs. Om inte i samband med kursen så här i Stockholm så har ni något förslag där så är det välkommet!
Skulle gärna också få kontakt med någon som utövar sporten i Stockholms området så man kan senare göra det tillsammans och åka och se på.
Har ingen rangordning på utbildningarna
– Kite.se – 3 dagarskurs 20h 3595:-
– Surfbussen – 2 dagar 12h utb. 3800:- vindförsäkring 295:- Kiteträning. 3h 795:-
– Kiteboarding.se – 2 dagar 12h 2495:-
– Stockholm kiteboardcenter – 7-9h från 1600:-
-
Jag vet att vissa har gratis introduktionstillfällen då man samlas i butiken och går igenom grundläggande kiteteori. Mest som ett smakprov innan kursen, men det kan vara värt att kolla upp om det finns någon som gör i stockholm (Surfbussen tror jag gjorde det förut).
Jag är själv uppväxt i Stockholm och började kitesurfa där 2001. Det var inte lätt och för min del blev det många timmar på Gärdet och sedan helgtrippar till Dalarö, Torö och Gotland. Mitt breakthrough kom 2006 då jag flyttade till Lund och hamnade på den blåsiga sidan.
Nu finns det dock ett rätt utvecklat community för stockholmssurf. De flesta hänger på kitenation.se och en del spots hittar du på Spotguide.Vi kör i Malmö (och Varberg) och tycker det skulle vara superkul om du valde att komma ner till oss!
Lycka till!
-
Jag vet att vissa har gratis introduktionstillfällen då man samlas i butiken och går igenom grundläggande kiteteori. Mest som ett smakprov innan kursen, men det kan vara värt att kolla upp om det finns någon som gör i stockholm (Surfbussen tror jag gjorde det förut).
Jag är själv uppväxt i Stockholm och började kitesurfa där 2001. Det var inte lätt och för min del blev det många timmar på Gärdet och sedan helgtrippar till Dalarö, Torö och Gotland. Mitt breakthrough kom 2006 då jag flyttade till Lund och hamnade på den blåsiga sidan.
Nu finns det dock ett rätt utvecklat community för stockholmssurf. De flesta hänger på kitenation.se och en del spots hittar du på Spotguide.Vi kör i Malmö (och Varberg) och tycker det skulle vara superkul om du valde att komma ner till oss!
Lycka till!
-
Alla du räknat upp ger bra kurser med många nöjda elever. Tror inte du kommer bli missnöjd med någon skola faktiskt.
För att ge dig fler alternativ så kör vi också kurser i Malmötrakten, Halmstad och på Öland. Finns på http://www.kiteskola.se
En sak vi tycker är viktigt också är att erbjuda samma utrustning som körs på kursen till ett bra pris. Går du kurs hos oss kan du köpa ett likadant paket för 13 900:-. Att köra vidare på samma grejer skyndar på utveckligen en del då man redan känner igen säkerhetssystem å känsla mm.
-
Tipsar om ytterligare en kurs, http://surfquest.se/ som jag blev riktigt nöjd med. Utgick ifrån Sthlm men hölls på Gotland.
-
Du är välkommen in i butiken (Surfbussen.nu) om du vill träffa några av oss som kitar här och snacka lite om sporten. Då kan vi också berätta om våra alternativ, tex att i våra helgkurser ingår resa, boende och mat. Vi kör också gratis introduktionskurser varje onsdag.
Annars har du Instruktörer runt hela Sverige här http://www.kiteakademin.se
Välkommen
Logga in för att svara.