Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjare, vad ska jag köpa? mm…
-
Nybörjare, vad ska jag köpa? mm…
Publicerad av pontuss på 12 augusti, 2003 vid 16:04Hej, första inlägget här och det här kanske står någonstans men jag har 0 info om vindsurfing.
Jag har vindsurfat lite under sommaren med en bräda som är stor och tung, säkert 20-30 år gammal. Nu är jag sugen på att köpa en ny bräda som är lättare, mindre (antagligen bättre också?) men vad ska jag igentligen köpa? Jag vill ha ett paket med bräda, segel och alla tillbehör som behövs, ingår det våtdräkt så är det ingen nackdel (men nu är det igentligen inte det jag är ute efter utan VAD jag ska köpa).
Vad betyder ”Formula”, ”Freestyle” och allt annat? Vad tror ni passar bäst för mig? Jag tänker segla i Stockholms skärgård. Eftersom jag är nybörjare vill ska jag kanske inte köpa det bästa som finns men jag vill samtidigt inte köpa nåt skit som jag kommer vilja byta ut efter en/två år.
Jag kan tänka mig att lägga ut runt 5000 kr om det behövs. Antar att det är begagnat som gäller för det priset…
Jag är 18 år och väger för närvarande 90kg, har inga planer att gå ned i vikt, möjligtvis öka några kilo då jag styrketränar (antar att vikten har betydelse då man väljer bräda?).
Vet ni några bra paket som man kan köpa eller andra tips så vore jag väldigt tacksam! Vet som sagt var inte mycket.
anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 36 Svar -
36 Svar
-
Widestyle är brädor mellan 65-80 cm breda,
formula 100cm breda, tävlingsbrädor för lättvind.
Widestyle passar nog nybörjare bättre och är bra freeridebrädor. -
Tja..
Jag säger som jag sagt till andra som ska köpa nytt… KÖP BEGAGNAT! Jag köpte min första utrustning isommras (allt beggat) och fick riktigt schysst grejjer för under 13000.Vissa begagnade saker är såklart helt slutkörda men det finns många bra begagnade saker också!
Och när det gäller storlek på bräda så säger jag, köp INTE de brädor med volym på 150+… frågar man i en affär säger det att volymen ska ligga på 130-150l beroende på vikt. Den brädan jag köpte isommras(min första) är enligt tillverkaren(Lorch) på 125l, men enligt tester endast 118l. Det är inget problem för mig som väger 80kilo att dra rigg på den, ok de e var lite jobbigt att slå de första 5 gångerna. Men du kan ju ha en mindre bräda så mycket längre.
LYCKA TILL
-
Jag har verkligen ingen koll på detta
Någraq tips på vart man kan köpa surfingbrädor (paket)? Det bästa tycker jag vore är att köpa från någon privatperon som är lite billigare till skillnad från affärer men där hittar jag inte mycket annonser.
Är det i princip omöjligt att få något bra för ca 5000 kr? Tänk på att jag inte är någon expert, eller vad man säger.
13000 låter väldigt mycket, iaf för mig. Jag vill verkligen ha något nytt och bra men 13000 kommer jag aldrig lägga ned hur mycket jag än vill.
-
Det finns en Fanatic Free 307 tror jag till salu för 2000kr
tillverkningsår 2000, under säljes
För mer info se http://www.fanatic.com
Har tänkt köpa den själv men kanske ändrar mig, lite får
tråkig om man som jag seglat vågbräda länge, men tänkte
ha till lättvindssegling.
Tror det fanns en Xantos 290, och en VIsion 170 också.
Långt billigare finns också, kan kan ha svinroligt på
prylar från 94 ochså.
Vet en som har en Sputnik 290 -94 till salu för just under 1000kr med fena,
kanske aningen snabb för nybörjare men billig. -
Svar till:
Det finns en Fanatic Free 307 tror jag till salu för 2000kr
tillverkningsår 2000, under säljes[/ QUOTE ]
Om det är den jag tror du menar så är det bara bräda, jag vill ha ett komplett paket.
Är Freeride något att ha, av det lilla jag vet verkar den bra rätt ok, har bara läst här http://www.surfersparadise.nu/
Kag ska ju som sagt var bara åka i Sthlms skärgård…
-
självklart beror ditt brädval lite på vad du kommer vilja göra med din bräda. är det cruisa runt som gäller eller vill du göra trick? vill du vara snabbast mellan kobbarna eller räcker det med att du kan glida runt och leka lite?
det är viktiga faktorer så bestämmer ditt brädval. tror du kan få grejer för under 5000. men du kommer inte få dom senaste prylarna, men jag mmisstänker att det itne är det viktigaste.
berätta vad du har för tankar.
-
Knatte
Gäst12 augusti, 2003 vid 20:22Misstänker att du läser säljes annonserna. Men här får några säljare gratisreklam
Men några exempel:
Bic 293, är väl en bräda som lämpar sig för den inte fullt så erfarna seglaren, men det kanske räcker gott åt dig. Du lär få mycket seglingstid i alla fall…Bra lättvindsbräda komplett med en 6,4 rigg
segel Bic freeride 6,4
mast 460
bom Tiger
Bic Mast förlängare
4100 el budEl bräda 3600 Rigg 900
lite info om brädan
With more stability than a large longboard, and earlier planning than the best of freeride boards, the Techno 293 is the ideal board to learn how to sail in the footstraps, learn to jibe, plane, complete your first jibes or go fast in light winds with a big sail. Its innovative design concept (W shape, twin fin and removable mid-fin) makes all boards with a daggerboard obsolete. Inspired by the most modern Formula Windsurfing boards it’s the universal funboard which takes you from your first step through to high performances levels.
Length :
292.0 cm. Width :79.5 cm. Volume :205 l. Weight :10.9 kg.Nästa exempel:
F2 Ride 282. En bräda som är lite svårare för en ”nybörjare” att lära sig på.
Men lär ge mycket mer seglingglädje tillbaka, så fort du har vant dig vid en mindre bräda, jämnfört med du är van vid. Dra rigg borde inte vara några större problem.F2 Ride 282cm på 115Liter +fena ’98 el senare tror jag! Grymt bra skick!
4000kr med bag 4500kr.
Mastfot m. förlängare 45cm 500kr
Bomm. Arrows weapon 190-240cm regular med hängselelinor. Som ny! 900kr
Mast. Fiberspar worldcup reflex5000 460cm 90%carbon 800kr
Segel. Naish sails Nalu 5,5 årsmodell´00 el. ´01 som nytt!1000krYtterligare altenativt borde vara att leta efter Bic Techno 273 eller Bic Techno 281 i kompletta paket. Bra brädor, men du kanske inte får paket för 5000 kr. Det kanske hoppar upp några tusenlappar till. Beroende på riggen skick främst.
-
Svar till:
självklart beror ditt brädval lite på vad du kommer vilja göra med din bräda. är det cruisa runt som gäller eller vill du göra trick? vill du vara snabbast mellan kobbarna eller räcker det med att du kan glida runt och leka lite?
det är viktiga faktorer så bestämmer ditt brädval. tror du kan få grejer för under 5000. men du kommer inte få dom senaste prylarna, men jag mmisstänker att det itne är det viktigaste.
berätta vad du har för tankar.
[/ QUOTE ]
Tja vad ska man säga… Jag vill ha en bräda som man kommer upp i höga hastigheter med (gillar när det går undan). Går det ens att göra några avancerade trick i Sthlms vindar? Men med tanke på att jag bara är nybörjare så väntar jag nog med trickbrädan.
Så svaret är väl ”cruisa runt” och ”vara snabbast mellan kobbarna”! Jag vill helt enkelt åka omkring och njuta i schysst fart och om det är hård vind så vill jag ut köra i ett ordentligt tempo.
Att de inte är de allra senaste prylarna gör nog inget, den jag har nu är väldigt stor och klumpig men massa jobbiga rep som ska knytas för att få på bommen på masten mm, väldans gammal ser den ut att vara.
Vore väldigt tacksammt om du hade några tips på något/några paket eller något annat som kan vara till hjälp!
-
tja… skrev en privv grej till dig.. kolla på ”Kontrollpanelen”
-
då är det nog en snabb freeride som gäller.
eller motsvarande (tror freeride är ett rätt nytt begrepp).
hur pass bra behärskar du din nuvarnade bräda? skulle tro att du ska satsa på nått runt 120 liter.
men jag måste också säja att freeride är inte min gren direk och jag har sisådär koll på dom grejerna.ett segel på kanske 7 m2
då tror jag du ska klara dej långt i stockholmsvindar. som det går att tricka i.
Kasnke nån mer bevandrad freeridare som kan tipsa?
-
Ok… jag tycker också freeride låter bra, men går det att få tag på nåt hyfsat runt 5000 kr? Och vart köper man igentligen, eller är det bara begagnat från privatperoner som gäller (som jag f.ö. knappt hittar några annonser på)?
Jag börjar känna mig rätt säker på brädan jag har nu, är väl knappast någon hejare på att slå ännu men nu har jag förstått hur man ska göra för att det ska gå smidigare (har dock inte kört sedan dess, ska kanske ut imorgon).
Tror du verkligen 120 liter räcker? Nu har ju jag ingen aning om vad de bär men jag väger eller kommer som sagt var väga dryga 90 (är också 192cm lång).
Det går säkert att åka ett tag till med min nuvarande bräda men jag vill ha en ny bräda NU!!
-
Ser att det har diskuterats volymer lite.. När jag köpte min första bräda valde jag en med volym som precis räckte för att jag skulle kunna dra rigg (118 liter, 90kg seglare). Nu när jag lärt mej basicen, (planing, sele, fotstroppar) och sätter lite mer än hälften av gipparna utan att bada, har jag insett att jag även behöver en mindre bräda för de riktigt blåsiga dagarna (6.0 och neråt (kom ihåg, 90kg)). Dessutom har jag insett att jag behöver en _större_ bräda för det lite mindre blåsiga dagarna (7.5 och uppåt).
Kontentan är alltså att min 118-litare egentligen inte är bra på nånting, och den har egentligen inte varit det heller, eftersom volymen var lite i underkant för att lära sej segla småbräda på.
Mitt tips blir således att du skaffar en bräda med volym runt 50-60 liter mer än din egen vikt, hyfsat bred och hyfsat kort. Du kommer att lära dej fortare och få fler dagar på vattnet i framtiden. När du känner dej mogen kan du komplettera med en mindre bräda.
Det var mina .50$
-
Svar till:
Tja vad ska man säga… Jag vill ha en bräda som man kommer upp i höga hastigheter med (gillar när det går undan). Går det ens att göra några avancerade trick i Sthlms vindar? Men med tanke på att jag bara är nybörjare så väntar jag nog med trickbrädan.
Så svaret är väl ”cruisa runt” och ”vara snabbast mellan kobbarna”! Jag vill helt enkelt åka omkring och njuta i schysst fart och om det är hård vind så vill jag ut köra i ett ordentligt tempo.
Att de inte är de allra senaste prylarna gör nog inget, den jag har nu är väldigt stor och klumpig men massa jobbiga rep som ska knytas för att få på bommen på masten mm, väldans gammal ser den ut att vara.
Vore väldigt tacksammt om du hade några tips på något/några paket eller något annat som kan vara till hjälp
[/ QUOTE ]
En freestyle(trickbräda) har vissa klara nackdelar. Är du helt grön så är det helt enkelt för små (och oftast ömtåliga) skapelser, De är obekväma att ligga å bränna med i de flesta fall, och de första freestyletricken funkar lika bra på vilken bräda som helst, bara den inte är för smal. Min åsikt är nog att nått åt techno hållet inte är så dumt, det paketet som finns här är nog kanon, om det inte är alltför råddigt skick. (kolla efter sprickor, hur fenorna ser ut, och repor/revor i seglet. om bommen har nåra sår i greppet etc.) Komplettera sedan den med ett STORT segel när du kommit igång ordentligt, så kan du utnyttja många solskensdagar med lättvind, dvs. ca 8,5-9,5m2. Sen kan du börja pröva andras mindre grejor när det blåser och bestämma dig för om du vill speeda eller tricka. Är du fart intresserad så blir valet förmodligen en liten billig gammal slalom, typ sputnik 270/280… Dessa är svårseglade innan man vant sig, men fort går det… I vilket fall som helst, en freeride som bär uppåt en 8-9 m2 samt en rigg på sisådär 6.5m2 att börja med, och sedan köpa till mera grejor allterftersom. -
För stockholm är nog en courseracer det bästa billiga
du kan hitta för stockholm, courseracers var grymt snabba
redan -94. Dock är freerides nuförtiden bättre
att gippa för amatörer.
En courseracer är nog billig, dessutom lär du
knappast få problem med att hålla höjd då, dom
kryssar nästan av sig själv.
Logga in för att svara.