Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjare, vad ska jag köpa? mm…
-
Nybörjare, vad ska jag köpa? mm…
Publicerad av pontuss på 12 augusti, 2003 vid 16:04Hej, första inlägget här och det här kanske står någonstans men jag har 0 info om vindsurfing.
Jag har vindsurfat lite under sommaren med en bräda som är stor och tung, säkert 20-30 år gammal. Nu är jag sugen på att köpa en ny bräda som är lättare, mindre (antagligen bättre också?) men vad ska jag igentligen köpa? Jag vill ha ett paket med bräda, segel och alla tillbehör som behövs, ingår det våtdräkt så är det ingen nackdel (men nu är det igentligen inte det jag är ute efter utan VAD jag ska köpa).
Vad betyder ”Formula”, ”Freestyle” och allt annat? Vad tror ni passar bäst för mig? Jag tänker segla i Stockholms skärgård. Eftersom jag är nybörjare vill ska jag kanske inte köpa det bästa som finns men jag vill samtidigt inte köpa nåt skit som jag kommer vilja byta ut efter en/två år.
Jag kan tänka mig att lägga ut runt 5000 kr om det behövs. Antar att det är begagnat som gäller för det priset…
Jag är 18 år och väger för närvarande 90kg, har inga planer att gå ned i vikt, möjligtvis öka några kilo då jag styrketränar (antar att vikten har betydelse då man väljer bräda?).
Vet ni några bra paket som man kan köpa eller andra tips så vore jag väldigt tacksam! Vet som sagt var inte mycket.
anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 36 Svar -
36 Svar
-
Widestyle är brädor mellan 65-80 cm breda,
formula 100cm breda, tävlingsbrädor för lättvind.
Widestyle passar nog nybörjare bättre och är bra freeridebrädor. -
Tja..
Jag säger som jag sagt till andra som ska köpa nytt… KÖP BEGAGNAT! Jag köpte min första utrustning isommras (allt beggat) och fick riktigt schysst grejjer för under 13000.Vissa begagnade saker är såklart helt slutkörda men det finns många bra begagnade saker också!