Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare, vad ska jag köpa? mm…

• Knatte

Gäst
    13 augusti, 2003 vid 09:47

Tveksamt om det paketet…

Tiga 260:an bör man vara skapligt duktig för att kunna utnyttja.
    Kleppern är väl minst 10 gammal, antagligen ännu äldre. Finns bättre grejer du kan få de pengarna. (Men mycket prylar för en liten summa, men nog lite för out-off date…)

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 09:53

?? tigan 260 kan kanske vara intressant för en som
    seglar sådär 4 ggr per år och har nog kunskap
    att segla en liten bräda. Var känd att vara snabb
    dock ligger mastskenan långt fram. max 700kr med fena.

Klepper 307, 1986? eller vad.
    Kanske bra för nybörjare att försöka dinga sönder.
    400kr kanske? max.

Segel ? max 150kr styck
    Kan passa nybörjare som inte klarar av tryck i seglen.
    Dock cambers tror jag.

Bom ser helt ok ut, den skulle nog jag tom kunna köpa.

Som nybörjare köp helst en bräda med modern mastskeneplacering ca 140cm från aktern,
    samt nonose.

• jerkz

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 14:03

Är den där Klepper 307 som en pråm?

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 14:05

lite bättre än en pråm tror jag,
    verkar inte ha centerbord heller.
    Men väger säkert 17kg eller nåt.

• jerkz

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 14:07

ok… Ser lite kul ut med två ”uppsättningar” fotstroppar på den. Var det vanligt förr i tiden?

• karapp

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 14:23

Det viktiga är inte volymen utan mer bredden runt 65-70cm bredd
    borde funka fin fint…
    och till det ett segel runt 7.0, kanske lite större beroende på din kämparglöd och styrka…

Brädor som borde funka: Mistral Vision och liknande
    Segel: Allt efter 98-99 funkar fint, doch helst utan cambers.
    Mast: Bara det är kolfiber och hyffsat rätt längd så funkar det, men en bra mast är dock alltid guld och används till många segel…
    Bom: bra och inte för slitet grepp annars vad som helst, måste dock ha snabbkoppling…

Men det bästa innan köp är alltid att åka ut till din lokala strand, snacka med andra surfare och klämma och kanske prova deras utrustning…

• Knatte

Gäst
    13 augusti, 2003 vid 14:30

Klepper är pråmen..

Såg denna annonsen på säljes och en sådan Bic 283 bräda borde uppfylla dina krav med råge. Du har volym och bredd, så du lugnt kan dra rigg utan problem och brädan är fortfarande tillräckligt ”rolig” att segla. Bic 283 är/var världens mest sålda bräda flera år..

Sedan om priset handlar inom 5000 kr:s marginalen är en sak, men utrustning är det inget fel på smirk.gif

”Komplett surfutrustning med prylar från 2000 säljes.
    Bräda: Techno 283 152l Segel: Naish 6,5 m2. Dessutom kolfibermast bom och hängsele till bra pris”

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 14:39

normalt tänker jag på en pråm som en
    370 cm bräda utan fotstroppar,
    och med olattat trekantsegel, och bom man knyter fast.
    Helst med träbom och träcenterbord också.
    Samt minst en vikt på 25 kg.
    Men kanske jag missuppfattat det hela eller
    att definitionen förändrats.

Kleppern ser modern ut i jämförelse, borde ju gå att
    plana med, men främst vikten och maskskeneplaceringen emot sig. Går ju att ha som flytetyg,
    bättre än inget alls.
    Men undrar ifall det går med modern mastförlängare på den.

• surfen

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 14:49

Köp inte en Klepper307 dom är mjuka som en gummisnodd från Posten som har hängt på ledstångsleopardens cykelstyre en varm sommardag, det var skräp redan när dom var nya, men dom var fina att titta på. Då tror jag Tigan blir bättre lite tyngre men slagtålig…..

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 14:53

Tigan tror jag är modell 1988
    minns en Tiga broshyr jag hade med det mönstret.
    Tror det är dom gamla med US-box, av aluminium.
    1986 var det värden snabbaste standardbräda sprängde
    30 knop faktiskt.
    Men det där är nog en nyare modell.

• Knatte

Gäst
    13 augusti, 2003 vid 15:15

Japp! Ju fler stroppar desta bättre bräda grin.gif
    Jag hade Course racers (långa brädor, ca 370 cm som fanns på 80-90 talet) med nio st stroppar på.
    Men dagens 3/4 stroppar är ju att föredra.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 19:11

Svar till:

Tveksamt om det paketet…

Tiga 260:an bör man vara skapligt duktig för att kunna utnyttja.
    Kleppern är väl minst 10 gammal, antagligen ännu äldre. Finns bättre grejer du kan få de pengarna. (Men mycket prylar för en liten summa, men nog lite för out-off date…)

[/ QUOTE ]

Ojoj, har kommit många svar nu, tackar för det. Dock mycket olika ord och modeller som jag inte förstår…

Vad anser ni igentligen om detta paketet (http://www2.blocket.se/view/1381424.htm?l=0)?

Jag tycker den ser helt ok ut, många prylar med, ingen aning om våtdräkten passar men det är väl skit samma. Många stroppar ser fin ut smile.gif Den jag har nu finns det inga alls på. Å andra sidan kan jag inget men den SER väldigt fin ut jämfört med den jag har nu.

Knatte: Du tycker alltså inte paketet är så bra och att jag kan få bättre saker för samma pris? Har du några tips på var man kan köpa det, affär, annonser eller annat?

• pontuss

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 19:15

Det var alltså jag som skrev föregående inlägg, glömde att logga in bara.

Kom även på att annonsen kanske inte ens finns kvar, bara för att det verkar intressant för mig, men det är onödigt att ringa på den om den ändå är helt fel för mig.

Edit: Inte var det bättre att den fanns i Vännäsby frown.gif

Hoppas någon fortfarande läser tråden, min fråga är nu:

Någon som har några annonser på Vindsurfingpaket för runt 5000kr? Behöver inte nödväntigtvis vara 5000kr, gärna billigare men jag antar att ska det vara någorlunda bra så måste det kosta något sådant.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 19:30

Nu har du förståss redan fått en massor av svar men jag tänkte ge dig några konktreta tips ändå.

Bräda: Ungefär 120 liter. Sort spelar egentligen ingen större roll. Freeride är väl bäst men slalom eller freestyle går lika bra.
    Segel: Runt 6 m2. Helst ganska nytt, UTAN cambers (viktigt är att du har en passande mast och att riggen funkar med brädan).
    Försök hitta ett komplett kit, så du vet att allt funkar ihop. Klurigt värre om man fixar varenda pinal för sig.

Letar du hittar du garanterat detta för under 5000! Köpte förra året en F2 Sputnik 290 (110 liter?) för 500 spänn (helt ok slalombräda, men några år på nacken) och sedan en Simmer 6.0 Freeriderigg med en fin mast för 1500. Detta funkar utmärkt för mig än så länge. Massor av skoj för pengarna, trots att det inte är det senaste och bästa.

Lycka till!

• Knatte

Gäst
    13 augusti, 2003 vid 19:31

Ärligt talat, så tycker jag inte att du skall köpa det paketet!

Den ena brädan, den lilla i framkant,Tiga var en kanonbräda på sin tid. (har haft två stycken själv)
    Men den är inget för nybörjare.

Den större brädan Klepper, är omkring 17-18 år gammal. Det har hänt väldigt mycket på den tiden.. (jämnför med bilar)

Dvs. Då får två brädor som du inte kommer ha roligt på. En för ”liten” bräda och omodern bräda som du inte kommer att utvecklas bra på..

Angående var du skall köpa sakerna, så finns det under säljes/köpes här på konfen en hel köpvärda saker.
    Som jag skrev i ett tidigare inlägg, så finns denna nyare utrustning på säljes avdelningen nu:

Såg denna annonsen på säljes och en sådan Bic 283 bräda borde uppfylla dina krav med råge. Du har volym och bredd, så du lugnt kan dra rigg utan problem och brädan är fortfarande tillräckligt ”rolig” att segla. Bic 283 är/var världens mest sålda bräda flera år..

Sedan om priset handlar inom 5000 kr:s marginalen är en sak, men utrustning är det inget fel på

Komplett surfutrustning med prylar från 2000 säljes.
    Bräda: Techno 283 152l Segel: Naish 6,5 m2. Dessutom kolfibermast bom och hängsele till bra pris!
    Ring så dealar vi!
    Camilla 0739 83 50 79

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare, vad ska jag köpa? mm…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.