Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nybörjare vill ha råd för köp!

• nybörjare vill ha råd för köp!

Publicerad av anonym-anvandare på 30 juli, 2003 vid 16:11

nybörjare(gått kurs), ska köra i skälderviken, 16år, väger 60-65kg, 180cm.

vill inte ha en pråm utan kanske en medium-bräda men som ändå flyter när man står på den och inte har fart. blir en sådan klumpig för fort?

vilken storlek på segel är lagom?

vad rekommenderas helt enkelt?

sunil svarade 21 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • nicklash

Medlem
    30 juli, 2003 vid 16:41

Fanatic E-ray 170!

Jag använder mitt 8,6 till 90% Så det rekommenderar jag. Men ett 6,7 kan vara bra att lära sig på.

• anonym-anvandare

Medlem
    30 juli, 2003 vid 16:44

170liter antar jag, inte cm?

8.7 låter väldigt, väldigt stort, säker? inte för otympligt?

• oscar

Medlem
    30 juli, 2003 vid 18:07

Vad vill du göra? Bli freestylegud eller racingkomet?

För att bli gud köp en beggad freestyle på ca 110 liter och ca 65 bred. Segel 6.7 och neråt.

För kometkarriär ska du satsa på en formulabräda och segel på 7.5 och uppåt.

I din ålder och med din vikt lär du dig klara av dessa brädor otroligt fort. Själv slet man som ett djur med en tiga 260 1992, gör inte om et misstaget. Fast jag blev en kung på vattenstart i alla vindar…….

• colle_screamer

Medlem
    30 juli, 2003 vid 19:23

jag har ett perfekt paket om du vill bli surf gud. med en 103 litare och en 75 litare.

7 segel 6.0 och nedåt 6000:-

• styret

Medlem
    30 juli, 2003 vid 20:43

freestyle, freestyle, freestyle

iallafall till en början.

• kine

Medlem
    31 juli, 2003 vid 11:58

svårt att råda när man inte vet “hur mycket” nybörjare du är, men en bräda runt 120-140 liter borde funka bra. Den kan du smyga fram på men ända ha kul på när det blåser på lite. dvs bra att utvecklas på. freeride el. freestylebräda är en smaksak beroende på vad du tycker/kommer att tycka är kul.
    segel skulle jag rekommendera runt 6.5-6.7. bra att ha ett segel som är ganska lätthanterligt i början = lättare att lära sig vattenstarta etc.

ett gott råd är iaf att köpa hyggligt nya grejer, det kommer du inte att ångra. är du intresserad så är det värt de extra pengarna, jag lovar. Camberfritt segel och en bräda från runt 99-00 skulle jag rekommendera.

lycka till!

/h

• anonym-anvandare

Medlem
    2 augusti, 2003 vid 16:43

halloj henkan

• sunil

Medlem
    2 augusti, 2003 vid 18:10

jag börjae på en bräda runt 100 liter, typ freeride och de tyckte jag fungerade utmärkt, de går bra att dra rigg på en bräda i den storleken med din vikt, en större bräda blir kanske lite klumpig om man vill kunna segla lite i vågor mm så småningom utan att byta bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nybörjare vill ha råd för köp!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.