-
Nybörjarens guide till Formula Windsurfing
Nybörjarens guide till Formula Windsurfing
Att segla Formula ska inte vara tyngre och jobbigare än att segla någon annan typ av vindsurfingbräda, visst seglet är tyngre att bära ner till vattnet och att dra upp men sen handlar det bara om att balansera krafterna. Anledningen till att det inte är tyngre att segla en Formula med 11kvm segel än en freeridebräda med 7kvm segel är att formulan är så mycket bredare och det ger dig och din kroppstyngd så mycket mera hävarm över riggen. Med rätt balans i trimmet behöver man inte kämpa och ta i speciellt mycket med muskelstyrka. Har man sedan rätt teknik är det endast de stora muskelgrupperna som jobbar, dvs. benen. Segling blir lätt, rolig och som en bonus även snabbare! Känner du att du inte riktigt är där än? Då kan denna guide vara någonting för dig!Jag förutsätter att du redan kan vindsurfa på en sådan nivå att du är trygg med att stå i fotstropparna och plana ikrokad i hängselen.
Hårdvaran och grundläggande trim
Formula är gjort för racing och därför används bara det ”värsta” materialet vilket innefattar relativt stora segel med många cambers, kolfibermaster och kolfiberbommar. Dock måste man inte alls tävla bara för att man skaffar en Formula och dess tillbehör, men för att få ett lyckat resultat och kunna utnyttja Formulans fina lättvindsegenskaper och stora vindregister är det ett cambersegel av racemodell som man ska använda. Är man ny på detta med Formula kan det underlätta att välja en något mindre segelstorlek. Min rekommendation är ca 10-11 kvm om du har en kroppsvikt på 70-90kg.
Nedan går jag igenom de olika komponenterna i utrustningen och förklarar hur de skall trimmas. Var extra noga med just segeltrimmet då det är en av de viktigaste faktorerna för att seglingen skall bli lyckad.Masten är kärnan i riggen. Alla racesegel är designade och sydda efter en specifik mast. Olika master har förutom olika längd även olika styvhet, böjkurva och flex. Alla tillverkare använder sig i dag av en relativt jämn böjkurva som normalt kallas ”Constant Curve”. Att böjkurvan är jämn är en sanning med modifikation för om man jämför master från olika fabrikat finner man att det skiljer väldigt mycket. Att använda en annan mast än vad segeltillverkaren anger ger i nio fall av tio ett dåligt resultat. Det kan få alla möjliga oönskade effekter men det vanliga är att tvisten i seglet inte harmonierar med buken. Dvs. att toppen blir för lös och buken nertill för kraftig eller vice versa. Är masten för styv så kommer seglet att bli för stumt vilket hämmar vindregistret, du blir helt enkelt överriggad för fort. Ska du köpa ett begagnat formulasegel se till att rätt mast följer med, alternativt att du redan har rätt mast!
Då dagens formulasegel har extremt stora vindregister klarar man sig lätt med endast en bra rigg runt 11kvm, ska du tävla på högsta nivå bör du ha två, ett runt 12kvm och ett runt 10kvm.Riggning och Nedhalet är det många som har problem med. Det absolut vanligaste felet i riggningen av ett formulasegel är att man drar för lite nedhal. En förutsättning för att kunna dra så mycket nedhal som krävs är att man har en förlängare med bra (stora) block som tillåter att man trär tampen rätt, dvs. så att linorna inte korsar och nöter mot varandra eller mot kanterna på blocken eller i förlängaren. Billiga förlängare har oftast små och dåliga block samt en design som gör det omöjligt att dra tapen på ett effektivt sätt, dessutom håller de inte för den stora belastningen som blir. Alltså, skaffa en ordentlig förlängare och dra tampen rätt! På http://www.neilpryde.com och http://www.hotsailsmaui.se finns det ypperliga guider som visar hur man drar tampen rätt. Med rätt förlängare och rätt dragen tamp behöver man inte vevar och dylikt för att få tillräckligt mycket nedhal. Dock måste man rengöra och smörja blocken ofta på både förlängaren och seglet då sand och saltvatten gör att det snabbt kärvar. Det är inte så krångligt som det låter, vid riggning blåser du bara bort sanden på block och tamp, trär den rätt och sedan sprutar på 5-56 eller liknande. Detta gör jag ungefär vid vart annat riggningstillfälle. Att dra nedhalet kräver lite teknik, gör du fel riskerar du att få ont i ryggen. Så här gör jag: Först ser jag till att alltid ha styrbordssidan på seglet uppåt, detta för att cleatet (det som låser tampen) sitter på denna sida på min förlängare. Ca 50cm från cleatet gör jag en ögla med en pålstek, sedan tar jag min hängselekrok i öglan, raka armar, högerbenet böjt mot botten av förlängaren, lutar mig bakåt så att jag ligger med ryggen på marken och trycker sedan ifrån med benet. På detta sätt finns det ingen risk att göra illa sig i ryggen.
Det står ofta angivet på seglet hur lång masten skall vara inklusive förlängaren (luff) och hur lång bommen skall vara, dessa mått stämmer sällan exakt och ibland kan de vara riktig missvisande så lita inte på dessa mått. Är seglet nytt så kommer det dessutom att töja sig någon eller ett par centimeter. Vidare så riggas olika segel på olika sätt, vissa skall träs på masten med cambrarna på, andra poppar man dit cambrarna efter att man har dragit lite nedhal. Tillverkaren brukar skicka med detaljerade guider hur man riggar och hur seglet skall se ut och vad man skall titta efter för att se att nedhalet är korrekt spänt. Alternativt så finns det på tillverkarens hemsida. Studera dessa guider noga och försök inte ens rigga ditt nya formulasegel utan att ha läst instruktionerna, det blir garanterat fel, tro mig! När man vet hur det skall riggas tar det inte längre tid än att rigga vilket enkelt freeridesegel som helst. Har du ett begagnat segel och inte kan hitta någon guide till just ditt segel, läs några andra så får du ändå ett hum om hur mycket nedhal du skall ha, alternativt kan du följa min enkla guide nedan för att hamna hyfsat rätt med nedhalet.
För att se att jag har rätt mängd nedhal brukar jag titta på hur många lattor som ”faller” när seglet ligger på marken och man trycker ner förlängaren mot marken så att seglet vilar på bommen (toppen och hela akterliket lättar från marken). När du gör detta skall uthalet vara spänt, men bara några centimeter. Nu ser man tydlig hur mycket akterliket tvistar. Det blir ännu tydligare om man hukar sig ner och tittar genom bommen. Från början när seglet knappt har något nedhal så kommer det inte heller att ha någon tvist, den bakre raka delen på alla lattor kommer då att vara parallella med varandra. När man sedan börjar spänna nedhalet så att masten böjer mer kommer du att se hur en efter en av lattorna börjar falla nedåt med början från den översta (första) i toppen. Hur många lattor som skall falla ned beror på hur många lattor seglet har, men det brukar vara ganska normalt att ett formulasegel har åtta lattor och då brukar det vara så att de fyra översta skall falla ned när man har dragit tillräckligt med nedhal. För att sedan fintrimma nedhalet så måste man segla och testa sig fram, men var försiktig och ändra aldrig mer än någon centimeter åt gången. Seglet skall vid planing kännas lätt och stabilt i händerna. I vindbyarna skall det accelerera framåt utan att bli tyngre att hålla i, dvs sidokrafterna skall inte öka nämnvärt, gör de det så är det ofta ett tecken på för lite nedhal. Det underlättar om du har någon att segla emot så att du lättare upptäcker skillnaderna i höjd och fart när du ändrar nedhalet. När du sedan har hittat rätt skall du anteckna hur mycket nedhal du har och hur seglet ser ut när det ligger på marken så att du lätt hittar tillbaka till detta trim nästa gång du riggar. Se till att inte ha onödigt mycket förlängning, spelet mellan blocken i seglet och förlängaren skall vara så litet som möjligt (Gaastra och Mauisails har satt blocken högre upp i seglet så där gäller inte detta), detta för att få ner seglet så nära brädan som möjligt så att du lättare kan stänga till underliket mot brädan. Observera att på ett formulasegel ändrar man i princip aldrig nedhalet när man väl har hittat rätt, oavsett hur mycket eller lite det blåser. Många tror att det går bättre i lättvind med mindre nedhal men det gäller inte för våra stora formulasegel. De är beroende av den kraftiga tvisten för att fungera. För lite nedhal bromsar bara och ökar sidokrafterna vilket försämrar förmågan att glida igenom vindhålen. Har du problem med att pumpa igång med ett löst akterlik använder du fel teknik, mer om det senare.
Forts. följer…
Log in to reply.