Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nybörjarens guide till Formula Windsurfing

Taggad: 

• rasmus_w

Medlem
    2 juni, 2006 vid 00:31

En liten kommentar: När jag skaffade min 9.7:a drog jag nästan uteslutande rigg på den, men numer vattenstartar jag allt oftare. Okej, Warp 2001 har rätt smal mastficka men en blir ändå rätt tung med vatten i. Lite tålamod så tämmer den sig. Jag tycker mest det handlar om ifall man hamnar i vattenstartsposition eller inte när man vurpat. Gör jag inte det, drar jag rigg, annars vattenstart. I alla fall om vinden är nogorlunda jämn.

• swe-496

Medlem
    2 juni, 2006 vid 00:54

Klart att det går snabbare att vattenstarta. MEN då måste seglet ha hamnat helt rätt när man ramlade. Dessutom är det en guide för nybörjare på Formula.

• rasmus_w

Medlem
    2 juni, 2006 vid 01:36

Jaja. Och jag har aldrig seglat en formula heller. 25 cm extra bredd kanske påverkar nånting. För mig var de flesta problemen styrkerelaterade och löstes ganska enkelt genom att jag köpte ett gymkort och använde det.

• swe-1

Medlem
    21 juli, 2006 vid 11:11

Man ska självklart göra det som går fortast och framförallt tar minst energi. Att vattenstarta riggar på 10kvm och uppåt är dock inget att rekommendera, i undantagsfall om man druttar i och hamnar i vattenstartsposition med riggen i luften precis som Mattias påpekar. Men att få upp en rigg som blivit fylld med vatten går många gånger snabbare genom att dra rigg och det spar massor med energi som man kan lägga på seglingen i stället! 🙂

//JIMMY (Som hade av upphalstampen i ett blåsigt Halmstad)

• rabbit

Medlem
    22 juli, 2006 vid 09:22

Tack faan för alla tips och info! 😀

• totten

Medlem
    23 juli, 2006 vid 19:02

Grymt bra guide, jag ger +++++ dvs max poäng.

• joecool

Medlem
    30 oktober, 2006 vid 15:39

helbra guide. Behöver inte ta fler lektioner nu..:grin:

• fghi346

Gäst
    10 december, 2008 vid 19:17

This means that we can pick up extremely fast hammers or swords (or axes, if you’re into those things) with low top-end damage as long as the DPS is high. cheap wow gold Long discussion short: this ability rules. Get it, have fun, and feel the sheer joy of being a Paladin tank in the wonderful world of Patch 3.0.2. http://www.inwowgold.com, a professional, loyal and reliable best wow power leveling work group has been created for years. We are also a wow gold seller and paypal confirmed seller for years, so it is the best and securest way to power level your character to your desired high level fast, buy wow gold now,our world of warcraft gold is very cheap.

• city69

Medlem
    20 mars, 2009 vid 10:19

Är “gammal” surfare, och har inte surfat på ca 15 år, men nu börjar det suga i surftarmen igen 🙂 Va tror ni om en Starboard 170 med 9,7 m2 segel. Jag kommer nog mest segla i insjö.

• swe-496

Medlem
    20 mars, 2009 vid 17:40

Skulle satsa på en Formula av senare årmodell och ett segel på 11kvm.

• swe-1

Medlem
    26 mars, 2009 vid 14:16
    city69;535996 wrote:
    Är “gammal” surfare, och har inte surfat på ca 15 år, men nu börjar det suga i surftarmen igen 🙂 Va tror ni om en Starboard 170 med 9,7 m2 segel. Jag kommer nog mest segla i insjö.

Ja Mattias har rätt, du bör nog satsa på en nyare bräda då dessa framförallt planar tidigare villket lär vara till nytta för dig om du seglar på en insjö. Segelstorleken beror på hur mycket du har seglat tidigare och hur tung du är. De största segelstorlekarna över 12kvm är rätt jobbiga att handskas med så skall man inte tävla så är dessa inte att rekommendera. Annars bör du nog ha så stor rigg som möjligt.

//JIMMY 🙂

• swe-31

Medlem
    31 mars, 2009 vid 13:57

Nu finns en ny uppdaterad “Formula guide 2009” på Svenska vindsurfingförbundets hemsida. Skriven av några av Sveriges bästa formula seglare.
    :laugh:

• swe-496

Medlem
    31 mars, 2009 vid 17:48

Vore bra om PDF-länken funkar också;)*S*

• swe-31

Medlem
    1 april, 2009 vid 08:08

Det gör den nu, hade lite problem med MAC-PC. SVFs sida gillar inte Mac användare. Så jag var tvungen att nedgradera mig till en PC för att fixa till det.

• dberg

Medlem
    1 april, 2009 vid 08:43
    SWE-31;538337 wrote:
    Det gör den nu, hade lite problem med MAC-PC. SVFs sida gillar inte Mac användare. Så jag var tvungen att nedgradera mig till en PC för att fixa till det.

Uuuuuuhhhh…. ruggigt. Jag förstår om du fick utslag i ansiktet och på händerna av det…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Nybörjarens guide till Formula Windsurfing

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.