Det kan stå dig dyrt i slutändan!
JAg kan ge dig många exempel på formulaseglare som har seglat av sina aluminiumbommar, både en och två gånger.
Två alubommar kostar i och för sig inte lika mycket som en ny kolbom, men om du köper en beggad kolbom och förstärker upp frambeslaget genom att laminera på mer kolfiber (med epoxi) så får du en billig, bra bom, som nästan garanterat håller längre än en alubom. Jag har inte sett en kolbom som pajjat på något annat stället än frambeslaget. Har du stärkt upp den där, håller den helt enkelt.
Skall du inte segla de allra största seglen (typ 9,0-10.0) så verkar alubommarna hålla hyffsat bra, men oavsett, så går de till slut AV!
På 10.9 segel så håller de helt klart INTE! Det tar inte lång tid innan de går av (typ ett halvår)kolbom med förstärkning eller en helt ny bom är det ända rätta!
Ett stort problem med alubommen är infästningen av själva bomröret på frambeslaget. Det korroderar (rostar) något helt vansinnigt i detta område! På fackspråk heter det SPALTKORROSION och den bildas runt de smala fickor som bildas när du sticker i ett rör i ett annat rör…
Precis där frontbeslaget slutar (inne i bommen) rostar det så in i h-vete, på ren svenska.
Ett annat problem är att skruvarna som håller ihop rör å frambeslag består av ett annat material än aluminium. Två material ihop gör att det minst ädla rostar (nämligen aluminiumet).
Under greppet kan det också bildas spaltkorrosion (om det lossnar lite i limningen…osv, mm…
Beggad alubom till stora segel kan du tyvärr glömma…
Alubommen har tiden emot sig helt enket. Till slut så har den korroderat så mycket att den går av.
Summa summarum så är det som vanligt:
Att köpa dyrt är att köpa billigt!
/BAltazarr…