Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarfråga om fotstyrning

• Nybörjarfråga om fotstyrning

Publicerad av anonym-anvandare på 17 juli, 2005 vid 11:34

Jag var ute å surfade i helgen på en relativt gammal bräda. När jag prövade att segla med vinden märkte jag att om jag tryckte ner höger fot svängde brädan åt vänster och vice versa.
    Sedan läste jag i en bok att när man “carve jybar” så ska man göra det motsatta – luta brädan “innåt” i svängen, alltså om jag tycker ner höger fot ska brädan svänga till höger?

Hur går detta ihop?

/Håkan

rabbit svarade 19 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • the_novice

Medlem
    17 juli, 2005 vid 13:00

Äldre brädor med centerbord funkar på det viset!
    Om du fäller upp centerbordet helt så blir nog styrningen annorlunda men å andra sidan så brukar dom brädorna ha väldigt liten rocker och ibland även en negativ tailkick…

• militaren

Medlem
    17 juli, 2005 vid 13:08

läs på denna länk hur det ska gå till när du ska göra en jibe: http://www.roynbartholdi.com/windsurf/wsmove.htm?p1=02&p2=01&p3=N&p4=S

sedan är det bara att ge sig ut och testa wink.gif

MVH Micke

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juli, 2005 vid 14:27

Alltså:
    – Med en gammal bräda, trycker jag ner högerfoten svänger brädan till vänster.
    – Med en modern bräda (utan centerbord), trycker jag ner högetfoten svänger brädan till höger?

Har jag uppfattat det här korrekt? ooo.gif
    Låter skitskumt iaf. Man kan alltså inte göra en carve jibe med en gammal bräda?

• rabbit

Medlem
    17 juli, 2005 vid 15:56

Om brädan planar så svänger den åt det håll du trycker.
    En bräda som INTE planar tenderar att svänga åt motsatt håll.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juli, 2005 vid 20:10

Svar till:

Om brädan planar så svänger den åt det håll du trycker.
    En bräda som INTE planar tenderar att svänga åt motsatt håll.

[/ QUOTE ]
    Okej, det låter vettigt.
    Då har jag ytterliggare en fråga som kanske är ganska basic. När man planar ska man ju försöka stå så långt bak på brädan som möjligt, med fötterna i stropparna. Men ju längre bak du har riggen, desto mer vill ju brädan lova upp? Hur motverkar man detta? Trycker man ner med fötterna vill ju brädan (enligt vad rabbit skrev) brädan lova upp ännu mer?

• rabbit

Medlem
    17 juli, 2005 vid 20:29

Nu blir detta tyvärr ett tråkigt svar. wink.gif
    På denna sida: http://www.guycribb.com/page0076v01.htm, finns en massa artiklar skrivna av en brittisk snubbe som heter Guy Cribb som tydligen är en väletablerad windsurfinginstruktör.

Jag finner hans artiklar trevliga att läsa och väldigt pedagogiska och dom har hjälpt mig mycket (surfade som barn, numera återfall-surfare sedan 3-4 år tillbaka)

Ladda ner dom, skriv ut dom och läs dom i ordning så får du svar på ALLA dina frågor.

Tex är ditt påstående; “När man planar ska man ju försöka stå så långt bak på brädan som möjligt, med fötterna i stropparna”, inte helt riktigt och Guy Cribb förklarar hur och varför på ett mycket bättre sätt än vad jag kan återge hans eller någon annan experts förklaring här… wink.gif

Kanske kan några riktiga experter här på konfen ge dig ett kortare och mer koncist svar än att läsa en massa artiklar men jag rekommenderar dom.
    Lycka till.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarfråga om fotstyrning

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.