Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarfrågor

• Nybörjarfrågor

Publicerad av wunder på 10 maj, 2006 vid 16:31

*Ber om ursäkt ifall tråden är felplacerad. Mod kan lägga denna tråd i FAQen om den anses höra hemma där*

Hej allesammans!
    Här är en nybörjare med några funderingar.
    Det är så att jag nätt och jämnt kan grunderna i vindsurfing. Brukar surfa någon gång per år när man är och besöker farsan. Hans prylar är troligen från mitten/slutet av 80-talet (köptes begagnat tidigt 90-tal) och brädan är en stor, tung, bred sak. Hursomhelst har erfarenheterna från detta slagskepp skapat mersmak och jag har länge suktat efter något eget.
    Problemet är bara att jag inte har NÅGON som helst koll på dagens eller ens gårdagens prylar. Skulle vilja ha en snäll nybörjarutrustning för en billig peng.

På vilka sidor köper man begagnad utrustning här i Sverige?

Måste man ha möjlighet att kolla in grejorna innan köp? Jag menar om man ska köpa från andra ändan Sverige är det ju lite svårt och den lokala marknaden är begränsad…

Vad ska man tänka på?

Många prylar är billigare utomlands, är det värt att köpa nytt eller begagnat från utlandet eller äter fraktkostnad upp eventuell vinst?

Är det ok att posta frågor av typen ”Passar den här utrustningen mej och är den rätt prissatt?” på detta forum?

Fler frågor kommer!

mr_johan svarade 18 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • Knatte

Gäst
    10 maj, 2006 vid 17:44

Jag tycker det är helt ok om du ställer frågor om utrustning och pris mm. i denna delen.
    Här finns många, som säkert har åsikter omk olika brädor/prylar :smirk:

När det gäller köpa prylar, så finns det ju några butiker som handlar med beg. typer surfers paridise i varberg. Annars är väl köp/sälj här på konfen ett bra tips. Här tror jag ingen medvetet lurar någon. Sedan kan ju prisbilden vara lite hög hos vissa säljare :shocked:
    Du har ju blocket.se men där kan det ju bli riktigt tokigt om du inte vet vad du är ute efter mm.

• wunder

Medlem
    14 maj, 2006 vid 10:37

Hur vet man vilken vikt en bräda tar i viloläge innan den börjar sjunka?

• mr_johan

Medlem
    14 maj, 2006 vid 10:44

Brädans volym minus vikten är ett ganska bra mått på bärkraften. men bara för att den rent teortiskt ska flyta om bärkraften är högre än din vikt så brukar den sjunka eftersom att tyngdpunkten måste vara rätt placerad för att den inte ska sjunka på en sån bräda så om brädan ska flyta bra så lägg på MINST 20-30 liter på volymen. Sen är ju en bredare bräda alltid stabilare och lättare att lära sig på.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarfrågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.