Senaste nytt Forums Vågsurfing nybörjarfrågor

• nybörjarfrågor

Publicerad av saqle på 16 juli, 2006 vid 18:42

Har några nybörjarfrågor:
    När under året brukar ni surfa här i Sverige? Använder ni våtdräkt här även på somrarna?
    Ska man alltid börja lära sig surfa med en longboard?
    Är det många som vågsurfar som även vindsurfar? Är teknikerna likartade? Jag förstår ju skillnaden när man har segel men det måste väl ändå vara ganska lika vartannat.
    Tack.

sharkboy svarade 18 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • stoney77

Medlem
    18 juli, 2006 vid 08:45

När? Året runt.
    Våtdräkt på sommaren? Ja, men en tunnare (4/3 eller 3/2)
    Börja med Longboard? Ja, om du inte har Kelly Slater-gener.
    Många som vind- och vågsurfar? Finns nog en del men teknikerna skiljer sig nog ganska mycket, visst kan du ha lite nytta av att ha stått på någon bräda innan och vattenvana är ju inte heller dumt.

• saqle

Medlem
    18 juli, 2006 vid 18:21

Tack.
    Ok det får väl bli longboard då. =)
    Jag vet ju att det inte är jättevarmt i vattnet här i Sverige men jag trodde faktiskt inte att man använde våtdräkt på sommrarna. Man kan ju vara i vattnet flera timmar när man badar så varför våtdräkt när man surfar?

• adde

Medlem
    18 juli, 2006 vid 18:27

Det hjälper såklart att kunna vindsurfa för att lära sig vågsurfa. När du blir riktigt duktig så kommer du märka skillnader i stance och kroppshållning, man får vissa ”ovanor” som vindsurfare – i början så är det dock bara positivt.

Jag har visserligen vindsurfat mycket, både plattvatten och vågor, dessutom åkt skate-, snow- och wakeboard, men när jag skulle lära mig vågsurfing var det ”bara” att ställa sig upp, redan efter 3 dagar var jag nere på 7’6″ brädor…

Bara att ge sig ut och bada!

• vilhelmerovraren

Medlem
    19 juli, 2006 vid 10:04

äh, fan jag började på 7’2” och det var inga större problem, men självklart är det bästa att börja på en longboard! du kommer få mycket mer ut av din surfing i början då! inte sagt att man måste byta ner sig till shortboard eller minimal, finns ju mängder som bara surfar longboards!

lycka till!

• sounden

Medlem
    28 juli, 2006 vid 12:53

Jag har åkt skateboard i ca 20 år och snowboard i 10 år, så det borde inte
    vara så svårt att lära sig att vågsurfa? (har vindsurfat lite också, dock inte
    så många gånger)

//S

• danielf

Medlem
    28 juli, 2006 vid 13:04

haha, vissa lär sig jätte enkelt, oftast de som har en järnvilja, vattenvana och en talang och erfarenhet av brädsporter.

Däremot så är många som också är jätteduktiga på skateboard och snowboard, men som inte alls räknat med hur jobbigt det är att paddla, och hur mycket svårare det är att lära sig för att bli bra, i jämförelse med t ex Snowboard.

• sounden

Medlem
    28 juli, 2006 vid 13:16

Ajuste man skall paddla också 😉

Btw, vad skall man ha för bräda?
    Kanske är bäst att man går en kurs så man kan testa lite olika brädor innan man köper en?

//Johan

• danielf

Medlem
    28 juli, 2006 vid 14:09

Att gå en kurs är aldrig fel, då får du reda på om det är något för dig. Lite beroende på vikt, längd och talang, men man skall alltid börja på något som är över 7ft, de flesta surfskolor kör på brädor som omkring 9ft. Sen är det aldrig fel att ha en lång bräda, en kortis och kanske en mittimellan, typ en fish.

Surfakademin, som just nu kör kurser i Biarritz har brädor från 7’10” upp till 9’6″ och även några kortare brädor, t ex en fisk-liknande 6’6″. De kommer förmodliogen att köra några veckor på Costa Rica också, till vintern.

• saqle

Medlem
    31 juli, 2006 vid 20:18

Hej det där med storleken på brädan har väl lite att göra med hur lång man är, eftersom jag bara är 165 så borde väl en bräda på 2 m (eller 6.6) räcka, eller vad ska man leta efter för längd? Jag orkar nog inte bära på en bräda på 9.

• sharkboy

Medlem
    31 juli, 2006 vid 20:56
    saqle wrote:
    Hej det där med storleken på brädan har väl lite att göra med hur lång man är, eftersom jag bara är 165 så borde väl en bräda på 2 m (eller 6.6) räcka, eller vad ska man leta efter för längd? Jag orkar nog inte bära på en bräda på 9.

hey bro, you could easily ride a 6’6″ to learn on as long as it’s around 20″ wide and 2 3/8″ thick (better thicker). I think 1′ longer than you are tall is a good rule of thumb if your final goal isn’t to longboard but to surf a shortboard.

peace

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA