-
Nybörjarfrågor i massor! Mycket tacksam för svar!
Kommer ihåg första gången jag såg en kitesurfare. 02/03 i danmark, tyckte det var tufft (var ca 12 år gammal) redan då.
Nu 6 år senare är jag helt såld. Har läst forum och kollar filmer i 3-4 dagar nu och blir bara mer och mer sugen!
Har sisådär en miljon frågor att stilla den största nyfikenheten med innan vattnet slutar vara tjockflytande
och man kan ta sig en kurs. Hoppas att ni kan besvara några i alla fall.1. Säkerhet
– Om vi säger att man under ett oövervakat ögonblick skulle bli iväglyft av kiten, finns det nånting man kan göra?
Tex, snabb-loss-koppla sig (om man är över vatten fortf. Eller på något sätt ’döda’ (få ner på marken) draken?
– Läste nån tråd om skador (tror det va här). Där folk berättar om allt från krossade fötter till brutna revben och blåtiror. Hur stor är skaderisken?– Om vi säger att man skulle välta, (Det är ju hända). Och draken fortsätter dra en frammåt,
hur stor e risken att brädan ”fastnar” i vattnet och drar isönder knäna etc? (Leder tillbaka till första frågan om att döda draken)2. Inlärningsförlopp
– Jag tänkte gå en tvådagars kurs hos närmsta/bästa skola.
Efter den kursen, är man klar att kunna stå på brädan och kunna utveckla sig vidare själv och med vänner?– Efter en säsong om man går in för det (bor 400m från Askimsviken).
Skulle man kunna komma så långt så att man skulle kunna börja med lättare trick och lite airtime?
( Skall möjligtvis till västindien i februari nästa vår och skulle vara lite kul att inte vara helt novis där)3. Utrustning
– Om man nu skulle råka fastna för detta, vad ligger priset på ett bra ”nybörjarkit” omkring?4. Övrigt.
– Dum fråga kanske, men är det lika roligt som det ser ut?Edit: finns det någonting man bör träna på innan det sätter igång? Tex vadmuskulatur eller dylikt.
vilka kroppsdelar är det påfrestande för?Hoppas att ni orkar svara på mina dumma och mindre dumma frågor!
Peace out!
John
Logga in för att svara.