Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjarfrågor och nybörjartips tack?

• Nybörjarfrågor och nybörjartips tack?

Publicerad av westcoast1 på 17 februari, 2008 vid 19:05

Hej..

Jag har planer på att börja kitesurfa på vatten det verkar så jävulskt häftigt men vet inte riktigt hur jag ska börja?

1. Kan jag lära mig själv eller måste jag gå en kurs för att lära mig surfa?
    2. Är JN primadonna kite 16m2 en bra kite att börja med? priset på 5290 är det okej?? Annars har ni några tips på var man kan köpa en kitemodell som är bra att börja på inkl allt + snygg våtdräkt?
    3. Är kitesurfing lika kul som det ser ut att vara?
    4. Vilka ställen i sverige har bäst förutsättningar för kitesurfing. finns det nått sällskap man kan bli medlem i som är gratis?

Jag kommer att surfa på sola strand stavanger och lomma skåne.
    vindförhållanden: http://www.windguru.cz/int/index.php?sc=47956

övriga synpunkter råd och tips tages tacksamt emotsmile1.gif

sourra svarade 16 år, 5 månader sedan 14 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • thorn

Medlem
    17 februari, 2008 vid 19:26

1. Man kan lära sig kita själv om man gillar att ligga på sjukhus. gå en kurs alt om man har ngn polare som kan lära en kita.
    2. JN primadonna har jag aldrig testat men 16m2 tycker jag är lite för stort att börja med. man blir jävligt fort över riggad. jag skulle rekomendera 12-14m2.
    3. Nej, kite surfing är inte lika kul som det ser ut. det är MYCKET roligare än det ser ut.
    4. västkusten är väll där dom bästa vind förhållandena finns men det går och köra i hela landet även på insjöar. jag tror det finns en kite förening i stockholm men har ingen aning vad den heter. men det finns säkert ngn annan har på forumet som kan det.

Lomma är ju grymt bra kite ställe.

• sourra

Medlem
    17 februari, 2008 vid 19:55

Yo!
    1. Lyssna på Thörn.
    2. Kring Stavanger är det garanterat för stort med 16m om du inte väger jättemycket. Tycker priset lät rätt saftigt också. Ska du ändå köpa en C-kite tycker jag den här är en mycket bättre deal.
    3. Den där bemödar jag mig inte ens att svara på.
    4. Hela västkusten från Varberg och nedåt är ju ett kitemecka. Långa sandstränder och duktigt med vind. Sällskap finns men i nuläget vet jag inte om det är nån större poäng att bli medlem. Folk är rätt vänligt inställda till nybörjare oavsett om de är med i nån klubb eller ej =)

• neven

Medlem
    18 februari, 2008 vid 10:46

Primadonnan är en finfin C-kite, men 16 är lite för stort som första kite. Skaffa en 12:a eller däromkring, så kompletterar du med en större och en mindre när du är helt fast…

Priset beror mycket på årsmodellen, skick, med eller utan bom etcetc, men verkar nog något högt kan jag tycka. Beror som sagt på…

• simoneburgess

Medlem
    18 februari, 2008 vid 13:14

Glöm inte att kitesurfing framför allt handlar om att klaga mycket på vinden och att se ball ut. Bara du gör det behöver du inte vara med i någon klubb.

• thorn

Medlem
    18 februari, 2008 vid 16:26

Glöm för fan inte att man måste ha shorts utanpå våtdräckten, så man inte av mistag blir tagen för ngn löjlig vindsurfare.

• simoneburgess

Medlem
    20 februari, 2008 vid 10:51

@Thörn 445538 wrote:

Glöm för fan inte att man måste ha shorts utanpå våtdräckten, så man inte av mistag blir tagen för ngn löjlig vindsurfare.

Ja, det är sant. Men shortsens primära funktion är att dölja den erektion som gärna uppstår vid kitesurfing. Eller mera allmänt känt som “kiteballe”.

• pjoter

Medlem
    20 februari, 2008 vid 13:36

GÅ EN KURS! planerar du att köra i lomma så kommer du ha mkt folk runtomkring dig som räknar med att du har lärt dig en hel del om drakkontroll och säkerhet. Det är inte bara för din egen säkerhet utan också för omgivningens.

Planerar du att lägga ut runt 5000:- för endast kiten finns det mkt bättre nybörjarkiter än den där. Köp en bow/sle 10-13kvm istället. kommer ha lättare att lära dig och få ett mkt större vindregister. tänker du köra mkt snö också hade jag satsat på en beg flysurfer pulse 10a då det är en fin nybörjarkite som funkar kalas både på vatten och land. borde ligga på ok pris nu också.
    Snåla inte för mkt med bräda heller, lägg till lite pengar på den istället för att snåla och köp de billigaste du hittar, stor skillnad på brädor.

Lycka till och välkommen till en sjukt kul livsstil. E du i lomma är det bara att bege sig ner till habo och träffa lite surfare så fort det blåser.

• ninoh

Medlem
    20 februari, 2008 vid 20:05

1. Ja
    2. Nej, satsa på en bowkite runt 12m2 +/-
    3. Roligare
    4. Westcoast e niiiiice

..just d shortsen! ta 2 storlekar större än vanligt så sitter dom klockrent utanpå dräkten.

• kevin_segling

Medlem
    4 mars, 2008 vid 18:20

ett tips är ju att ladda hem lite kite filmer och se hur dem gör, entigen laddar du hem olagligt eller så köper du denna filmen ( the complete kiteboarding guide) det var jätte lärorik men det är en fördel att du kan lite engelska.

• martent

Medlem
    1 maj, 2008 vid 17:14

kitesurfing är det bästa som finns!
    Och priset på den kiten är 3000kr för mycket om annonsen finns på blocket!

• lia

Medlem
    19 maj, 2008 vid 15:22

Hej! Letar också lämplig kurs för att ta tag i kite surfandet i år. Fick ett tips om att det finns någon nära Skanör där jag bor, vet ni nått om det?

Skulle gått kurs i Landskrona för två veckor sedan men vinden tilltog aldrig.
    🙁

L i a

• henric

Medlem
    19 maj, 2008 vid 18:28

Hej! Jag är i ungefär samma situation som dig, kanske tom. ännu mer nybörjare. Skulle tagit en kurs i Båstad idag men vinden uteblev ju såklart=(.
    Hör gärna av dig med tips om du har lust. Ja hör av dig i vilket fall som. Det känns som om man bör skaffa sig en buddy att lära sig med. =)

• stadelmann

Medlem
    30 maj, 2008 vid 02:12

Hej! Även jag nybörjare som ska till Tygelsjö, 5-9 juni. Gick en kurs förra sommaren. Tänkte komma igång med egen utrustning nu. Skanör el Haboljung antar jag att d blir. Hör av er så kan vi öva tillsammans…

• Kjello

Gäst
    30 maj, 2008 vid 06:49

ide’er att kitesurfa skärgården maximalt, oberoende av sandstränder.
    och minimera riskerna, att störa badgäster, släpas ut i bushen eller parkeringen mm.
    minst störande med launch över vatten och dra iväg bort från stranden,
    och stranda med foil går att göra med total depower, respektfullt, lei kan också.

en ide’, 2 bilar, parkera den ena “långt” i lä om launchspoten, kör till spoten i lovart,
    launcha över öppet vatten (frånlandsvind), stranda i närheten av första bilen.
    Oprövat Exempel; vind O,N,O, parkera en bil i närheten av Sandholmen, Tyresö,
    sen åk till en launch-udde på ingarö,(strand behövs inte) bara fri vind & vatten mot V,S,V.

Båtluffar alternativ, det går Vaxholmsbåtar, Djurgårdsfärjor mm, då behövs ev, inte ens bil.
    Vaxholmsbåtarnas karta;http://www.sitepilot.se/special/wax_map/
    BåtluffarGuiden;http://www.waxholmsbolaget.se/skargardstrafik_/batluff.aspx
    Maxpris t,ex, 30dagarsKort 790:-för vuxen http://www.sitepilot.net/wax/skargardstrafik_/taxor.aspx
    ett plastkort i selen för downwinds-turen, tar dej ut till, eller tillbaks till launch,
    skönt att slippa pump när man tar båten till launchspoten för downwind, lei får gömma den.

Då kan Stockholms skärgård passa, även för simkunniga uthålliga nybörjare.

Vore bra med en Kite downwind Guide. som täcker varierande vind & vatten, till passande returbåt.
    Eller mobil duger (optimalt med gps) och kolla tidtabell / färdrutt online, eller bara ta en tidtabell.

uppdaterar ide’n på kitenation, och tydligen här också. http://www.kitenation.se/kn/forum/index.php?topic=6557.msg42720#msg42720

• falsterbo

Medlem
    23 juni, 2008 vid 19:51

När man precis har gått kurs, skaffat allt man behöver angående utrustning osv och surfar varje dag för att det är så attans kul, händer det ofta att man krashar kiten ett antal gånger innan man lär sig kontrolera draken. Det sliter sjukt mycket på seglet så det är en bra ide som nybörjare att sattsa på en begagnad (billigare) kite, som inte är äldre än 2 år. På det viset kan man spara pengar i längden.
    kör hårt!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjarfrågor och nybörjartips tack?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.