Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Nybörjarkite?
-
Köp en Liquid Force, Cabrinha, Ozone, Naish, Slingshot, Best, Royal, Caution, Flysurfer, Flexifoil, eller något annat bra märke.
Jag har arbetat som kiteinstruktör i snart fem år, med flera olika märken. Alla har fördelar och nackdelar. Jag har även lärt mig att högt pris inte alltid är en kvalitetsstämpel.
Lycka till!
tips: 2-3 maj kommer det finnas möjlighet att prova ett gäng märken nere i Habo Ljung, Skåne. Håll utkik efter info om detta i veckan.
-
Revert;537719 wrote:Vad ska man satsa på som första kite? Pengar är inget problem så det får bli nya prylar.
Jag hade köpt en Slingshot RPM en Hybridkite, den är ok för nybörjare dessutom så är den tillräkligt kul att åka med när du börjar bli bra.http://www.lasurf.se/product_info.php?cPath=246&products_id=5287
Vill du ha 500kr i rabbat på en RPM så kan du gå kitesurf kurs hos oss på Öland med. Kolla in http://www.hagakitesurf.se
-
Om du väljer en BEST drake skulle jag föreslå att du väljer waroon framför HPn. Waroon är mycket snällare och förlåtande men ändå en drake du inte tröttnar på till bra pris.
Som sagt innan, alla märken som säljs i Sverige gör bra kites och det finns ingen som är ”bäst”. dom är bara bra på olika saker och passar olika personer.
Själv kör jag på BEST Nemesis HP -09 och för mig är det den som passar mig bäst av alla jag provat.
-
vilken jävla röra. Stackars nybörjare.
Det spelar inte så stor roll vilken kite du köper. Du kan inte märka nåt skillnad nu ändå.
Naish, Slingshot, Best, Caution, Cabrinha, Liquid Force, alla stora märken är rätt bra.En modell som har varit på marknaden är alltid bättre val, än en ny modell.
Du behöver 2 kites- en liten- runt 9 och en större runt 13.
Mitt råd hade varit att undvika en C-kite eller ren ”Bow” och satsa på en Hybrid. Cult, SS Rev, Best Waroo, är alla bra. Många andra oxå.
SS RPM är enligt designern en kite för Unhooked freestyle= inget för nybörjare. Rev är bättre.
Många har rätt att baren kan vara viktigare i valet än kiten- men det är omöjligt att göra detta val utan mycket erfarenhet.
Just get a couple a kites and get out there. (get a lesson first)
-
beware that the best kites are high aspect, which makes them awesome in the air and kinna difficult in the water
-
Revert;537719 wrote:Vad ska man satsa på som första kite? Pengar är inget problem så det får bli nya prylar.
Om pengar inte är något problem, så ändras ju förutsättningarna totalt tycker jag i alla fall (bara att gratulera dig)!
Var inte så mesigt ödmjuka nu va, ha ha!Mitt generella och bästa råd är (som vanligt):
– Kontakta återförsäljare för samtliga märken som du är intresserad av, förklara din situation och be att få testa så många kites som möjligt. Först därefter vet du vad som passar dig bäst för stunden (kommer antagligen ändras efter hand som du utvecklar din åkning och stil)!Övriga råd och förklaringar:
1. När jag till en nybörjare (vanligen) skulle ha givit rådet; – Köp en 12:a och en 7:a, ”förlåtande” SLE med total depower och ettt säkerhetssystem som du känner till….
Blir det nu istället; Köp en serie moderna C-kites OCH en linje SLE! D v s en 14 kvm, en 12:a, en 9:a, en 7:a och en 5:a NY C-kite med möjligheter till totaldepower via en kompletterbar 5:e lina (som dock har bra depower utan). Köp DESSUTOM (något färre varianter av) SLE av samma märke (har ju större depowerspann).
Gå sedan en PRIVAT-kurs MED den ovan nämnda utrustingen!2. När jag (kanske) skulle givit rådet; – Alla stora märken har nästan samma kvalité och användarvänlighet….
Blir det nu istället: Köp Flexifoil!!!!!!
Ni som känner mig vet att jag själv dock kör BEST Nem HP för tillfället… Det gör jag bl a p g a att det är den kite som jag tycker har högst prestanda och erbjuder mest variation OM man har en begränsning i hur många kites man har råd med mm. Best Nemesis HP är nämligen unik i det avseendet att den har ett enormt vindregister, utan att vara det minsta förlåtande (t ex hört flera rutinerade åkare som inte VÅGAR köra den;-).OBS! Varje gång jag testat en Flexifoil (åtskilliga ggr nu) har jag åter tvingats erkänna att dom känns så mycket ”First Class” som det går att få! Känslan skulle jag beskriva med att stänga dörren på en RR eller splirrans Mercedes jämfört med en t ex en gammal fård Fiesta (och då jämför jag med alla andra ”stora” märken)… om du förstår vad jag menar?!
PS. Jag har haft nöjet att testa de flesta märken och har också ägt en Flexi Atom 5:a och ångrar bittert att jag inte behållit den kiten… (Alex kanske kan intyga, ha ha?). Jag är sponsrad av Robsport, MEN kan garantera att det INTE är därför jag ger dig de här råden!Ds.Å andra sidan, så verkar det ju som om du har råd med lite ”trial och error”, så köp ALLA kites och ALLA märken vet ja!!! Jag behöver också lite ny utrustning och kan erbjuda gratis kitekurser som ersättning om du vill…;-)
-
Om du har kasst med självförtroende o vill känna gemenskap kanske kunna vara med i en grupp?
Då verkar Naish vara det bästa surferlove på köpet……. -
När det gäller surferlove så ligger garanterat Caution högt upp den listan. 😀
/Kaj
-
I stort sett alla som svarat i den här tråden är inte att betrakta som oberoende men samtidigt så väljer man för det mesta att fortsätta tillhöra ett visst märke eller en viss butik för att man är väldigt nöjd med det som erbjuds. Så det som rekommenderas är ju saker som folk kör på och trivs med så det är ju inga osanningar som levereras, dock är kunskapen om andra märken ofta begränsad.
Vad det gäller surfer love så kan jag bara instämma i det som nämns ovan (ehh, om Naish alltså).
-
@skotten 537927 wrote:
and kinna difficult in the water
Ledsen skotten men det där håller jag inte alls med om; har du provat att vattenstarts en Nemesis? Dra i en styrlina och den reser sig väldigt fort. Dra i båda samtidigt och det blir en reverse launch. Den är väldigt enkel att vattenstarta. Klart går det grov sjö så kan det bli mer jobb men vid sådana omständigheter är det knappast något som är representativt enkom för en nemesis.
-
så ja… Då tycker jag detta är solklart. Han borde ha koll nu. Fattar inte vad han funderar på? Nej helt ärligt så måste det var stört omöjligt att veta vad man vill ha. Mer lättare att ha koll på vad man absolut inte ska köpa. Finns ju en del gammalt skit på marknaden.
Men som dom flesta har sagt så är dom flest kitemärken och kites väldigt fina idag. Mer frågan om du vill ha en bow hybrid eller c-kite. Som Gadget så ska du nog fråga dig vilken typ av åkning och känsla du är ute efter. Vill du ha rockenroll och eller gubbsurf. Bara välja efter tycke och smak.
Sen så kan man ju ha eget tycke och smak. Bästa är väl att prova. Då hittar du bästa som passar dig 😉Lycka till..
-
@mtias 537975 wrote:
Ledsen skotten men det där håller jag inte alls med om; har du provat att vattenstarts en Nemesis? Dra i en styrlina och den reser sig väldigt fort. Dra i båda samtidigt och det blir en reverse launch. Den är väldigt enkel att vattenstarta. Klart går det grov sjö så kan det bli mer jobb men vid sådana omständigheter är det knappast något som är representativt enkom för en nemesis.
yeah, I rode Best for a season between EH and Naish… nice kite, in fact, its a great kite in waves, but the medium aspect kites are always going to be that little bit faster back out of the water. I have noticed that high aspect kites are pretty easy to reverse launch though.
-
Ja jessta petter….. Hoppas att det är klar som korvspad nu.
Mycket underhållande läsning, fast inte mycket hjälp kanske. Men sålla väck 90% av inläggen, lyssna på dom som tycker du ska test runt lite.
Dom flesta märken finns represeterade på stränderna när du kommer ner.
Skulle tro att du får mindre pimpade svar där oxå.
När du hittat något du trivs med, tänk oxå på närhet till återförsäljare, saker kan gå sönder, då vill man inte stå och vara kitebich i två veckor bara för att posten är snigelsnabba och det blåser styvkuling..
-
Tack för alla bra o mindre bra svar! Jag har kollat runt för fullt i em. men det är så mycket att välja mellan. Det var 2 av er som nämde att en kurs kunde vara bra. Är det så att man kan klara det skälv om man väljer en naish, det verkar enklast isf. Eller är det så att ni som säljer naish inte orkar utbilda utan bara vill sälja?
Logga in för att svara.