Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjarkite?

• milkman

Medlem
    30 mars, 2009 vid 20:59

Kika på http://www.kiteakademin.se , där finns flera stora skolor runt hela Sverige med folk som utbildar. Sen kör dom på utrustning som dom tycker passar jäkligt bra i skola och för dom själva.

• haze

Medlem
    30 mars, 2009 vid 21:04

@Milkman 538163 wrote:

Kika på http://www.kiteakademin.se , där finns flera stora skolor runt hela Sverige med folk som utbildar. Sen kör dom på utrustning som dom tycker passar jäkligt bra i skola och för dom själva.

Annars så kommer det finnas en skola på Gotland som kör på tre märken som jag tycker är bättre än ovanstående märke 😉

• highflyer

Medlem
    30 mars, 2009 vid 21:06

@Revert 538161 wrote:

Tack för alla bra o mindre bra svar! Jag har kollat runt för fullt i em. men det är så mycket att välja mellan. Det var 2 av er som nämde att en kurs kunde vara bra. Är det så att man kan klara det skälv om man väljer en naish, det verkar enklast isf. Eller är det så att ni som säljer naish inte orkar utbilda utan bara vill sälja?

Du kan lära dig själv på vilket märke som helst men det är väldigt bra om du går en kurs då det finns risk att skada sig alvarligt om man gör fel eller inte har koll på hur säkerhetssystemet fungerar på draken. Att gå en kurs är alltid en bra början.

• thorn

Medlem
    30 mars, 2009 vid 22:00
    Revert;538161 wrote:
    Tack för alla bra o mindre bra svar! Jag har kollat runt för fullt i em. men det är så mycket att välja mellan. Det var 2 av er som nämde att en kurs kunde vara bra. Är det så att man kan klara det skälv om man väljer en naish, det verkar enklast isf. Eller är det så att ni som säljer naish inte orkar utbilda utan bara vill sälja?

Att inte gå en kurs är lika med potentionell risk för självmord.

Tänk dig själv om du står på stranden med nyinköpta grejjer och så är det lite av en suprise vad som fins i bagen.

Hur riggar du?

Vad gör du om kiten bestämmer sig för att kasta iväg dig upp på några fina stenar?

Sen är det inte så kul och sätta en kite för 10 000:- i träden heller!

Kolla in http://www.kite.nu dom har schysta kurser. Dom kör med Naish om det nu är av intresse.

//Lycka till.

• 7503

Medlem
    30 mars, 2009 vid 22:06

Klar med kursen i dag, å släpptes fri. De va Hevy Metall, kändes som ja flög som envante i bland. Gå en KURS handlar både om din/ andras säkerhet. Du får lära dig mer än att bara styra kiten, saker som kan rädda livhanken för dig och andra. Det är en billig försäkring. Har inget med vilket märke man väljer att göra.

• sourra

Medlem
    30 mars, 2009 vid 22:09

@Revert 538161 wrote:

Det är klart att ingen vill att du ska lära dig på egen hand men det var en bra första kite du frågade efter, inte om det är svårt att lära sig etc. Kurser vill man såklart att du ska gå eftersom 1) du inte ska skada dig, 2) vi inte ska få några svarta kiterubriker och 3) kurser = kiteförsäljning.

• sourra

Medlem
    30 mars, 2009 vid 22:11

@7503 538174 wrote:

Klar med kursen i dag, å släpptes fri. De va Hevy Metall, kändes som ja flög som envante i bland. Gå en KURS handlar både om din/ andras säkerhet. Du får lära dig mer än att bara styra kiten, saker som kan rädda livhanken för dig och andra. Det är en billig försäkring. Har inget med vilket märke man väljer att göra.

Kurser redan nu? Jävlar, säsongen är onekligen igång =) Jag som trodde det fortfarande var kallt.

• skejtar_henke

Medlem
    31 mars, 2009 vid 10:46

antingen så går du kurs eller men nån pedagogisk vän som har kitat länge och som har tid. Allt var jag inte är alltså. Pedagogisk då alltså..

• whackyzyrex

Medlem
    31 mars, 2009 vid 14:29
    krixa;537730 wrote:
    Jag ställde en liknande fråga för ett par veckor sedan. Man blir mest överöst av olika folk som är rätt färgade av sina sponsorer ellel liknande. Några få generella tips dök dock upp 🙂

Mitt tips är att du försöker lära dig själv vad som är vad och kolla upp samtliga grejer som säljs och vad som skiljer de åt och sållar själv. Och som sagt ifall du har möjlighet att testa olika saker så är det nog bra. Själv så har jag inte bestämt mig för vad jag ska ha än, men jag tänker inte köpa sprillans 2009 då jag känner att det är bättre att spara in lite nu och slita ut den första innan man vet vad man sysslar med. Men tala gärna om för mig vad du köpt sen 😀

Är i samma sits! Vet inte helt vad jag skall köpa men det blir begagnat nu. Sen vet man förhoppningsvis vad man vill ha. 😛 hehe

• revert

Medlem
    31 mars, 2009 vid 15:49

Nu var det klart! Har bokat kurs och utrustning på surfers paradise i Varberg. Bestämde mig för switchblade ids, 8 och 12 kvm. Säkerhet/depowersystemet och ett bra paketpris var det som avgjorde i slutändan. Känns bra att kunna släppa draken och få den helt kraftlös utan att behöva låta kiten fara iväg själv. 2 veckor kvar tills man ska ge sig ut på vattnet. Hoppas ha lite nytta av mitt snowboard och wakeåkande.

• mtias

Medlem
    31 mars, 2009 vid 16:58

@Revert 538254 wrote:

Nu var det klart! Har bokat kurs och utrustning på surfers paradise i Varberg. Bestämde mig för switchblade ids, 8 och 12 kvm. Säkerhet/depowersystemet och ett bra paketpris var det som avgjorde i slutändan. Känns bra att kunna släppa draken och få den helt kraftlös utan att behöva låta kiten fara iväg själv. 2 veckor kvar tills man ska ge sig ut på vattnet. Hoppas ha lite nytta av mitt snowboard och wakeåkande.

Den har inte bättre depower än någon annan modern bow/sle.

• debkausf

Medlem
    31 mars, 2009 vid 17:37

@mtias 538263 wrote:

Den har inte bättre depower än någon annan modern bow/sle.

Han menar säkert ids funktionen som ger total depower. Denna form av 5:e lina funktion gör kiten helt neutraliserad. När man relesar draken fångar ids-linan upp mittenlinorna villket får till följd att draken faller ner helt utan tryck. Finns det fler än cabrinha som använder sig av detta system?:confused2:

• roland

Medlem
    31 mars, 2009 vid 18:06

Verkligen ett bra system själv sätter jag leashen i ena styrlinan det e det bästa!
    Lite jobbigt om man ofrivilligt snurrar på bommen eller att kiten loopar av sig själv men annars e det kanon….

• kvabbso

Medlem
    31 mars, 2009 vid 18:13
    Revert;538254 wrote:

Du gjorde helt rätt Revert, GRATTIS till en mycket bra drake. Med dom storlekarna kan du köra i de flesta vindar.

• sourra

Medlem
    31 mars, 2009 vid 19:07

@debkåusf 538267 wrote:

Han menar säkert ids funktionen som ger total depower. Denna form av 5:e lina funktion gör kiten helt neutraliserad. När man relesar draken fångar ids-linan upp mittenlinorna villket får till följd att draken faller ner helt utan tryck. Finns det fler än cabrinha som använder sig av detta system?:confused2:

Ja, det finns det. Det har norpat det från F-One som haft det länge. Sen finns det andra kites som flaggas på andra sätt. Dock har jag hört att alla inte är supernöjda med ids-linan i sig men det kanske de fått ordning på.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjarkite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.