Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarpaket

• danielsk

Medlem
    17 mars, 2016 vid 17:36
  • pedersen

Medlem
    17 mars, 2016 vid 19:23

Är inte Rocketen en slalom (fartorienterad bräda)? Kanske inte så lätt att lära sig på.

• obsoletecitron

Medlem
    17 mars, 2016 vid 21:44

@danielsk 738515 wrote:

Vad tror ni om det här paketet?
    http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/11889/tabou-rocket-ltd-125/

Det är ingen ide att köpa något som en 70 kg-kille tycker är en rolig andrabräda. Glöm inte att du väger närmare 90 kg och inte kan dra rigg än.

Det är svårt att lära sig i vinden du behöver för att plana med den brädan.

Det är jävligt svårt att, som nybörjare, kryssa med en liten kort “äggbräda” om du inte är i planingsfart och du behöver kanske flyta fram och tillbak lite för att lära dig att använda sele.
    Det är rätt tungt att köra i >10m/s utan sele och det är nog den vinden du behöver som 88 kg nybörjare för att plana.

Fundera på att skaffa något som du kan kryssa med under planingsfart om du inte vill ta död på nybörjarentusiasmen. I början vill du troligen vara ute så mycket som möjligt och inte sitta och vänta på “rätt” vind.

Du kanske kan hyra/testa tex. en sån här Techno 293:
    http://www.surf.se/bradpaket/2953-surfpaket-bic-techno-d-vandal-paket.html

• malibu

Medlem
    18 mars, 2016 vid 08:10

Ja, väger man runt 90 är det kanske i minsta laget, men som sagt lärde jag mig på en 125l-bräda (väger dock 70), drog aldrig rigg och tyckte att det var exakt lika jävla kul hela tiden 🙂

Men det är ju mina personliga erfarenheter. Och jag hade 2-3 olika segel att leka med, så jag kunde vara ute för det mesta.

• herr-pelegrin

Medlem
    18 mars, 2016 vid 08:38

Det är ändå värt att tänka på att ska Du hålla på med vindsurfing, som någon nämnde är relativt sett är en svår sport, så måste Du dels satsa mycket tid men även komplettera med flera brädor. Vi hamnar ungefär i samma resonemang i olika nybörjartrådar. Vissa propagerar för förhållandevis stora och andra för relativt små startbrädor. De som har fina förhållanden på hemspoten kommer ganska snabbt ned till mindre volymer medan de som ex. kör inomskärs behöver större brädor. Om Du kör en sommar på Haga Park eller liknande kan Du gå direkt på en mindre volym medan samma bräda med Din från början bristande kompetens skulle vara rätt bortkastad på en knepigare spot med vindvrid, byar och vindtapp. Om förhållandena inte är riktigt bra handlar det ju många gånger att själv kunna komma tillbaka till utgångsläget. Då måste Du kunna höjda. Detta talar för en centerbordsbräda, vars nackdel Du dock märker när Du kört ett tag. Det är inte lika kul helt enkelt. Om Du skulle spola både den förhållandevis ringa volymen 110-125 l men även centerbordsbrädan så är en rejält bred bräda, +80 cm, med volym +140 något som Du kan få glädje av såväl från start som framöver. Dessa brädor är svåra att få tag på begagnat eftersom folk behåller dem som lättvindsbrädor. Vad gäller segel så är det samma sak. Det går inte att köra enbart med ett segel. Vissa talar t o m om att inte köpa större än 6.0. Med 90 kg och 6.0 på ex 120 liter behöver Du rejält med vind för planing. Då är vi tillbaks till Haga Park om det ska vara kul att lära sig vindsurfa. Annars tar det tid att komma i gång. Om vi ändå ska hitta ett segel till brädan på +140 l så kanske en begad 7.5 kvm inte skulle behöva kosta så mycket men köp gärna även ett mindre i tidigt skede så Du kan växla. När Du väl lärt Du segla så kommer Du att börja titta på mindre brädor. Du kan testa kompisars brädor och hitta någon lämplig. Det finns normalt sett en hel del av välja på på beg-marknaden.

• danielsk

Medlem
    18 mars, 2016 vid 10:04

Tack för synpunkter. Har ändrat till 85 kg nu 🙂

Tänker att det hade varit skönt att kunna köpa allt i ett paket: bräda, bom, 1-2 segel så man inte behöver köpa separat.

Här var ett annat paket jag hittade som kanske skulle vara lite mer nybörjarvänligt? Får dock intrycket av att Rocketen är mer bräda för pengarna.

http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/11925/jp-funride-130-l-komplett-rigg-med-2-segel-7-2-och-6-0-kvm/

• malibu

Medlem
    18 mars, 2016 vid 10:26

@danielsk 738524 wrote:

Här var ett annat paket jag hittade som kanske skulle vara lite mer nybörjarvänligt? Får dock intrycket av att Rocketen är mer bräda för pengarna.

http://www.surfzone.se/kop-salj/visa-annons/11925/jp-funride-130-l-komplett-rigg-med-2-segel-7-2-och-6-0-kvm/

Det där tycker jag ser perfekt ut! Grejerna är från 2010 så priset är inte högt, med tanke på allt som ingår. Jag antar att bom/mast passar till båda segel? Isf känns det som ett väldigt vettigt paket.

• herr-pelegrin

Medlem
    18 mars, 2016 vid 20:36

Ja, vad ska man säga! Visst, men kom inte sen och säg att Du borde lagt på lite på volymen…

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarpaket

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.