Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjartips om utrustning osv.

• Nybörjartips om utrustning osv.

Publicerad av anonym-anvandare på 22 november, 2005 vid 19:00

Hej.
    Jag är som sagt helt ny på det här med Kite.
    Aldrig ens provat. Tänkte ta och ev. inskaffa mig lite utrustning till sommaren och börja köra lite.
    Jag håller till på svenska västkusten på somrarna.
    Uppe vid Strömstad och vid Hamburgsund, samt i sjön Aspen i Lerum.

Detta verkar vara ett trevligt forum så jag tänkte be er om hjälp för att “komma in” i sporten lite mer. Vet att många är i min sists och egentligen inte har någon aning alls om utrustning, teknik osv. Vore trevligt att få en överblick i alla fall.

Vore tacksam om någon kunde redogöra lite om vad man bör ha för storlek på drake, bräda och annan utrustning. Behöver man flera drakar/brädor till olika väder? Det tycker jag man borde behöva då vinden varrierar ganska kraftigt.
    Hur är det med fenor på brädorna? Har kikat lite på wakeboard och då anväder man sig av lite olika fenor verkar det som.

Om man som jag väger runt 70kg (175 lång) och mest tänker köra i Svenska vatten (med allt vad det innebär), finns det någon allround drake/bräda för sådant som funkar till det mesta?
    Kort sagt, vad behöver man för att börja med Kitesurf?

Tack sam för svar!

Mvh Eric W

fifi svarade 19 år sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • fifi

Medlem
    22 november, 2005 vid 20:27

Börja med att ta en kurs, annars är det fullkomligt livsfarligt! kurser hittar du på http://www.kiteboarding.se och där är det seriösa och bra instruktörer!

mycket vind= mindre drake
    lite vind =större drake

en bra storlek att börja med är runt 12, det tror jag du kommer att mest nytta av och få flest dagar på vattnet. Det ultimata är ju om man kan ha 2 dock!

Som nybörjarbräda är det bäst att ha en lite större bräda för det gör dt lättare att komma upp samt att hålla balansen när du väl är uppe. 135-140 är nog en bra storlek skulle jag tippa på om inte längre….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjartips om utrustning osv.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.