Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarutrustning till vindsurfing – 2013

• Nybörjarutrustning till vindsurfing – 2013

Publicerad av zimpa81 på 1 juli, 2013 vid 11:16

Hej,

Jag håller på att leta efter bra begagnad nybörjarutrustning (har testat några gånger på en gammal bräda från 80-talet) för vindsurfing för att ha och segal med på Öland några veckor på sommaren. Insåg snabbt att det är en jungel av olika märken och modeller. Letar efter en bräda som går att lära sig på men som inte alltför snabbt blir tråkig. Jag väger runt 75 kg så som jag förstått det bör jag då ha en lite bredare bräda (>60 cm) på runt 140 liter. Min budget ligger väl run 7000:- Sett några tips på RRD360, Startboard på runt 140 liter, Xantos 310 140l, Exocet XL m.m. Hur är dessa i förhållande till varandra?
    Är kort och bred att föredra framför lång och lite smalare förutsatt att de har ungefär samma volym?
    Vad för segelstorlekar bör man ha om man ska segla på sommaren då det oftast inte blåser jättemycket.
    Någon som kan dela med sig av nyttig information?

Tacksam för all info.

Mvh,
    Erik Simmons

bicless svarade 11 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • speedmax

Medlem
    1 juli, 2013 vid 15:15

kom till hagapark där kan du hyra lite olika volymliter o segel finns en uppsjö att välja på fråga janne eller åse på centret dom e urbra :)) vadå inte blåser så mycket .bris varje dag håll i dej erik välkommen

• bicless

Medlem
    1 juli, 2013 vid 19:21

Märket spelar nästan ingen roll men storleken har betydelse :). Se till att brädan är tillräckligt bred om du skall segla i svaga eller byiga vinda. Helst inte heller för kort för kortare brädor kräver lite mer teknik för att plana. JAg tycket ca 68-80 bred och 255-295cm. Undvik slalom och formula. Utav de brädor som blir kvar lär i stort sätt allt sätta rejäl fart på din vindsurfingutveckling.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarutrustning till vindsurfing – 2013

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.