Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjarutrustning, vilken o var?

• Nybörjarutrustning, vilken o var?

Publicerad av blizzy på 13 augusti, 2010 vid 20:34

Hej!

Jag är ny på forumet o inom kitevärlden o skulle behöva lite vägledning.
    Jag har precis gått en 4 dagars kurs på Rhodos o är nu sjukt sugen på att köpa eget o börja kite’a ordentligt!
    Då är frågan såklart vad och varifrån?
    Jag förstår att det säkert blir en märkesfråga o alla har olika smak angående det, så strunt i det.
    Mest intressant är vad för typ av drake borde man ha? Storlek? Bowkite/delta/hybrid mm?
    Samt var kan man köpa till hyfsat pris?
    Jag väger 80kg o bor i Lund så blir väl Habo som får bli hemmaspotten. Vad passar där under normala förhållanden? 10, 12, 14m?
    Finns det nån bra onlinebutik eller markbutik i Skåne eller Halland som har hyfsade priser?
    Har kollat lite på surfshopen.se då jag köpt våtdräkt där men har inte många andra att jämföra med.
    Oj oj, många frågor, men jag vill ju veta allt! =)
    Alla tips uppskattas!
    /Martin

blizzy svarade 14 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • blizzy

Medlem
    13 augusti, 2010 vid 20:37

By the way, det verkar som att det finns en ganska stor efterfrågan på att få skjuts i bil till/från Habo =)
    Jag har bil o kör gladeligen varje blåsig dag hela hösten… mot att medåkarna svarar på lite kitefrågor på vägen haha.

• djevulen

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 06:14
    Blizzy;625607 wrote:
    Hej!

Jag är ny på forumet o inom kitevärlden o skulle behöva lite vägledning.
    Jag har precis gått en 4 dagars kurs på Rhodos o är nu sjukt sugen på att köpa eget o börja kite’a ordentligt!
    Då är frågan såklart vad och varifrån?
    Jag förstår att det säkert blir en märkesfråga o alla har olika smak angående det, så strunt i det.
    Mest intressant är vad för typ av drake borde man ha? Storlek? Bowkite/delta/hybrid mm?
    Samt var kan man köpa till hyfsat pris?
    Jag väger 80kg o bor i Lund så blir väl Habo som får bli hemmaspotten. Vad passar där under normala förhållanden? 10, 12, 14m?
    Finns det nån bra onlinebutik eller markbutik i Skåne eller Halland som har hyfsade priser?
    Har kollat lite på surfshopen.se då jag köpt våtdräkt där men har inte många andra att jämföra med.
    Oj oj, många frågor, men jag vill ju veta allt! =)
    Alla tips uppskattas!
    /Martin

Att välja kite är ungefär som att välja bil,Audi eller BMW,volvo eller saab,det e en fråga om tycke eller smak,i frågan on vilken storlek så hade jag nog valt en 12 hybrid som tex slingshots RPM eller någon från Naish till att börja med,med en 12 kan du köra från ca 6-7 m/s till ca 12m/s,
    Snacka med Anders på http://www.lasurf.se ,eller Falle på http://www.fahlensurf.se skönare snubbar får du leta efter,
    mvh Mathias

• pjoter

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 07:24

Tjena.
    Jag kränger grejer här nere också.
    Kolla på http://www.surfbutik.se och hör av dig om du vill kolla på grejerna ordentligt och prova. Paketet med caution zombie 12 och en xenon rayo bräda hade passat dig fint tror jag.
    Eftersom fahlens nämnts kan jag väl istället ge mig på att göra reklam för Lidde på http://www.kitelife.se istället om du vill köpa naish lokalt.

Förutom min egna reklam kan jag väl också tillägga att det funkar fint att lära sig med alla typer av moderna kites. Både Delta, Bow och hybrid funkar fint, även moderna C-kites har ett bra vindregister och funkar helt ok.

• blizzy

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 16:28

Hej igen. Tack för tipsen om butikerna!
    Verkar som att en 12’a är rätt storlek för mig. Nu till vilket märke, modell etc. Förstår att det är lite som att köpa bil o mkt är såklart detsamma.
    Men är det nåt speciellt man ska kika efter? Någon specifik egenskap eller funktion?
    När jag kollar på nätet så är det bara “bla bla superlätt nånting, bla mycket bra nånting” inte direkt så att de skriver “denna drake är dålig” haha, så är ganska lätt att bli insåld på de skönsjungande beskrivningarna….
    Men så hur skiljer sig exempelvis en Slingshot RPM mot en Carinha Switchblade?
    Förmodar att det enklaste bara är att snacka med de olika butikerna men tänkte att det kunde va bra o ha lite kött på benen först =)
    Är det nån skilland i svårighet för water relaunch på moderna c-kites och delta mm?

• acemattias

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 17:51

Gå på pris och utseende, alla nyare är bra.
    De har lite olika egenskaper men om du inte redan vet vad du vill ha ut av draken så spelar märke/modell inte så stor roll.

• pjoter

Medlem
    14 augusti, 2010 vid 19:40

Som mattias sa.. 🙂

Alla märken och butiker säljer kites och brädor som är mer eller mindre lämpade för nybörjare.

De skillnader som finns mellan de olika märkenas “nybörjar”kites kommer inte spela någon roll för din inlärningskurva eller hur kul du kommer ha med kiten. Den största skillnaden mellan olika kitemärken är smålösningar och känsla, precis som med bilar är det svårt att säga om du kommer bli mest nöjd med en saab eller volvo som första bil.

För att kunna gå lite vidare så kan man ju fråga vad du tror att du kommer vilja göra inom kitesurfingen när du blivit bättre? Exempelvis, freestyle, sliders, höga hopp, speed, vågor, snowkite osv…..

• blizzy

Medlem
    15 augusti, 2010 vid 14:49

Ännu en gång tack för snabba svar =)
    Jag är ju nybörjare så vet inte riktigt vad jag vill göra så klart, men freestyle/new school är nog det som tilltalar mig mest.
    Fast nu handlar det så klart bara om att lära sig åka vanligt =P
    Känns som att jag har snöat in mig på Någon Slingshot från Lasurf så blir nog det…

• nille85

Medlem
    18 augusti, 2010 vid 08:57

du har ett PM 😉

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Nybörjarutrustning, vilken o var?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.