Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjarvågis…
-
Nybörjarvågis…
Publicerad av anonym-anvandare på 19 mars, 2001 vid 14:49Vad är ett bra val som en billig nybörjarvåg bräda? Jag väger 71 kg och vill segla med segel mellan 4,5 -7,0 m2.
Har fått ett bra pris på en Fanatic gecko 265, är det ett bra alt eller är den för stor? Är det stor skillnad på de nyare brädorna säg från 1999 och frammåt?
Tacksam för synpunkter…..draaaag_eller svarade 24 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
En gecko är för mycket slalom satsa på en modernare vågbräda mellan 255 och 260 ex AHD 257 Power wave. Frågan är ju är du nybörjare på liten bräda? I så fall skulle jag satsa på en FreeStyle bräda på ca 100 liter annnars en vågis på 80 liter de klarar segel på upp till 6.0 m2 och innnan det finn det inga vågor här i Sverige eftersom vi saknar swell
-
Hejsan,
Nybörjarvågbrädor är ett svårt dilemma, antingen en lite mindre nyare och ha den längre och långsamt lära sig segla den, eller en jättestor vågbräda som man kanske är lättare att använda i början men som man senare kanske ”tröttnar” på när du blir bättre, men en 260+ vågbräda kan man ändå ha kvar och använda som större bräda, men men till 4.5-7.0 segling så är det en 265 vågbräda/ eller dom nya freestyle brädorna som gäller, det finns freestylewave brädor från tex JP och RRD samt Mistral, alla är ungefär 55-60 cm breda, snabb rocker, ca 90 liter och alla egenskaper man behöver för att komma igång i vågorna som nybörjare., en gecko kanske inte är optimal kanske, det finns otroligt många olika 265or och freestyleWave brädor, vad har du seglat tidigare och hur mycket ska du lägga ut på Vågbrädan/freestyle brädan??
Mvh Fredrik B S-43….Varberg -
Jag är ”nybörjare” i vågor eftersom jag bor i sthlm. Att segla på en 90 l slalombräda (av visserligen gammal mod) klarar jag utan prob. Men när jag tog denna till vågorna i grönhögen tyckte jag att den ”grävde” ned sig i snäva svängar på vågen, jag kom inte runt som jag ville….
Man kan hitta enhel del billiga gamla ”convertebles” för runt 2500-3500, men de är som sagt gamla. Gör jag mig själv en otjänst om jag inte slantar till en nyare??
-
Självklart är nya grejor att rekommendera, om dom vart gratis eller om man verkligen har råd med nytt så är det i de flesta fall betydligt bättre än äldre brädor, men men smakar det så kostar det, det bästa tips jag kan ge utifrån den input jag fått är att du borde satsa på en typ 260 wave bräda, du borde kunna hitta 97or el 960r i den prisklass du nämner. dessa är relativt nya och ganska lika dagens 260 vågbrädor i designen. Problemet med din bräda tordes vara att eftersom det är en slalombräda så har den ganska rak rocker och låg nos, däremot är den smal och lätt att kantställa?, detta medför att du måste ha mycket fart för att få bräda att svänga, och eftersom vågorna i sverige generellt är ”slöa” så får du inte den farten som brädan behöver för att svänga, och den ”gräver” sig gärna ner när man försöker lägga en sväng på vågen i låg fart. En 260 Wave fungerar tvärtom kan man säga, den är lite bredare, ganska tjocka kanter, lite mer noslyft och bottenrockern är kurvigare längre bak under fötterna, detta medför att kanterna gör att man kan svänga i lägre fart utan att ”sjunka igenom”, bredden gör att du behåller farten och planar upp snabbt, rocker under fötterna meför att du kan ”luta dig bak” och svänga, med en smalare bräda måste du luta dig mer framåt för att får ner bottenkurvan i vattnet, som gör att du svänger. en 260 borde vara lagom för att ta segel upp till 6.5 om man vill, sen kan du antagligen köra 7.0an på slalombrädan….
Så det är bara att leta 260 vågbrädor nu.
Mvh, Fredrik B S-43..-Varberg -
Jag tycker Fredrik B gav bra råd och bra karakteriseringar av de olika brädklasserna. Om du verkligen vill lära dig segla vågor, dvs rida och så, tror jag att du gör dig sjävl en otjänst om du satsar på en för stor bräda som täcker alla de segel du nämner. Faktum är att det är lite trixigt att rida vågor och det scenario du beskriver (kantring) är ganska vanligt. För att hitta känslan i svängarna är det, speciellt om man är nybörjare, bra att ha en bräda med rätt mycket kurva i. Med andra ord, menar man verkligen allvar med sina vågridningsabitioner är det bättre att satsa på en riktig vågis, 255-260, än en våg-freestyle. Du förlorar givetvis då fart och planings-egenskaper, höjdtagning och kan kanske köra meningsfullt med så mycker större än 5.5-6.2 (beroende på bräda). Ju bättre du är på ”vanlig segling”, dvs om du är bra på att plana iväg utan att belasta fenen så mycket, klarar att plana genom vindhål genom att belasta bräda precis rätt och så vidare, desto mindre problem får du på en riktig vågis. På en vågis måste man helt enkelt, speciellt i lättvind, ha lite bättre koll på hur man står på brädan och belastar fenan en på en slalombräda.
Jag har ingen superkoll på vilka äldre vågisar som är bäst. Jag tror dock att t.ex. RRD’s vågbrädor (55 och 60 i ditt fall) redan tidigt hade schysst ”sverigeshape”. Möjligen hade de en lite tendens till att gå sönder, så kolla vikten innan köp.
Lycka till.
Ola H.
-
Tjena.
Jag håller med Fredrik B till fullo, och har ev brädan för dig (bor också i stockholm) Det är en Tiga Wave 267 90l 99/00.
Jag har inte bestämt om jag skall sälja den, men om du vill kan du maila eller ringa så kan jag berätta om den.Johan
johan_karlman@hotmail.com
070 230 2536 -
Mistral hade en 263 för ett tag sedan, men det är en riktig vågis.
Sedan har du ju F2:s 264, men den r inte en vågis fullt ut.
Någon av dessa ska du kunna få till ett bra pris, men du får
glömma 7,0an. -
Jag skaffade en JP 260 (2000) 85 liter och den borjar kannas for stor efter tva manader i Australien, funkar nog fortfarande bra i Sverige dock…
Satsa pa en 255, annars kan jag inte annat an att starkt rekomendera JP…Jonas
Logga in för att svara.