Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nyhet från Flexifoil

• Nyhet från Flexifoil

Publicerad av mrmille på 26 augusti, 2004 vid 18:33

Flexifoil har som bekant en hel del högpresterande drakar, typ Blade III, Strike, Storm3 osv. Nackdelen är priset men det vägs upp av kvaliten.

Det som är på gång är en ny serie foils vid namn Sabre som alltså inte skall ersätta någon annan modell utan kompletterar deras utbud.

Mer info med bilder finns att se här
    http://www.kiteatb.co.uk/_news/sabreproto.html

skotten svarade 14 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 11:54

Kan tillägga att det rör sig om några första intryck från en tidig prototyp. Namnet “Sabre” verkar också vara högst osäkert. Lär finnas en kite från någon annan tillverkare med det namnet. Naish?

Hur som helst ska det bli ruskigt intressant att se vad Flexifoil kan prestera när de nu satsar på en “depowerable foil”. Ska Flysurfer få sig en match?

/Daniel

“I love the smell of neoprene in the morning”

• mrmille

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 13:06

Svar till:

Kan tillägga att det rör sig om några första intryck från en tidig prototyp. Namnet “Sabre” verkar också vara högst osäkert. Lär finnas en kite från någon annan tillverkare med det namnet. Naish?

Hur som helst ska det bli ruskigt intressant att se vad Flexifoil kan prestera när de nu satsar på en “depowerable foil”. Ska Flysurfer få sig en match?

/Daniel

“I love the smell of neoprene in the morning”

[/ QUOTE ]

Njae, dom kan matcha flysurfer i tryck / m² och är redan idag bättre. Men det beror ju på opencell och specialiceringen för landbruk. Men visst kan flysurfer/ozone med flera förlora ATB- och Snöåkare med en sån här lansering.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 14:45

Ja, Blade III är väl kung när det gäller lift/sqm?

Tänkte mest på kiteboarding (vatten) ang om FS får en match.

Jag tycker att öppna celler verkar fungera bra för vatten också (om man inte är helt nybörjare). Har haft ögonen på Blade III nu när min Psycho börjar ta slut, men tänkte vänta och se om “Sabre” blir bättre.

/Daniel

• rambo_johnson

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 15:21

men fan har ni testat en vanlig kite ella

• walle

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 15:26

Svar till:

men fan har ni testat en vanlig kite ella

[/ QUOTE ]
    grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif

• mrmille

Medlem
    27 augusti, 2004 vid 20:34

Svar till:

Ja, Blade III är väl kung när det gäller lift/sqm?

Tänkte mest på kiteboarding (vatten) ang om FS får en match.

Jag tycker att öppna celler verkar fungera bra för vatten också (om man inte är helt nybörjare). Har haft ögonen på Blade III nu när min Psycho börjar ta slut, men tänkte vänta och se om “Sabre” blir bättre.
    /Daniel

[/ QUOTE ]

Sabre blir ju en drake med mer drag än lyft, till skillnad från Blade III då. Men visst är Blade III en kraftfull men svår drake. Ett AR på 5.1 är ju rätt mycket för en sådan Foil.

Jag planar lika tidigt med en Blade III 4.9m² som med min ARX 11.5m². Iofs så är det ju bättre hopp och hangtime samt bekvämare landningar med ARX’en men det är ju inte ARX’en som är direkt kass (EH fans besvära sig icke att kommentera detta =D ) utan Bladen som är fantastisk!

• anonym-anvandare

Medlem
    29 augusti, 2004 vid 15:12

Svar till:

Sabre blir ju en drake med mer drag än lyft, till skillnad från Blade III då.

[/ QUOTE ]

Hmm, vad menar du egentligen? Antar att du inte menar det engelska “drag”?

/Daniel

• mrmille

Medlem
    29 augusti, 2004 vid 15:48

Med drag menar jag styrka. Generellt sett blir en drake med lägre AR något “starkare”.
    Drakar med lägre AR (foil i alla fall) har överlag längre hangtime men hoppen blir inte lika höga då draken oftast är lite långsammare och inte vill arbeta sig uppåt så mycket.

Det hänger naturligtvis på så mycket mer än så.

En drake med tjock LE blir långsammare men vad gäller foil stabilare. Långsamheten kommer med det ökade luftmotståndet och stabiliteten blir en effekt av att mer luft kommer in i cellerna.

En annan faktor är hur många celler som finns. Fler celler ökar farten och ger en bättre profil men det gör draken känsligare mot byar etc. En snabb vingprofil reagerar naturligtvis snabbare mot förändringar i luftflödet kring den.

Med rätt blandning av dessa saker får man en otroligt snabb, stabil och lättkörd drake. Ett alternativ att titta på kan vara Ozone’s samurai där man försökt att göra en låg AR drake så snabb som möjligt. Kanske är det denna flexifoil vill konkurera mot nu.

För att återgå till ordet drag så leder efterskriften av ovanstående predikan till följande synonymer: tryck, power, moffa, ös, jävlaranamma, böös.

wink.gif

• kiters_se

Medlem
    5 december, 2004 vid 17:48

Nu kommer den!
    sabre.jpg
    Sabre 2005
    Tanka ner pdf,n på http://www.kiters.se

Peter

• niklas82

Medlem
    5 december, 2004 vid 22:53

ser ut som en kasse tycker jag…

• samhansson

Medlem
    5 december, 2004 vid 23:01

fan va grym du e på att PhotoShoppa niklas grin.gif
    e du på bättringsvägen eller, måste bläjda. Vi va i h-stad förra veckan

>>>>>>> http://www.kiteflame.se/Bild_80.htm

Fett med Staine.

• zoolander

Medlem
    5 december, 2004 vid 23:08

suddiga bilder.. har du bytt kamera? dom andr du har tagit är ju bra

• kiters_se

Medlem
    6 december, 2004 vid 07:06

Va ju ganska kul, men du får lära dig lite mer om hur man jobbar i Photoshop.

Men jag lovar Niklas jag ska ge igen en dag grin.gif

• samhansson

Medlem
    6 december, 2004 vid 07:24

nej men ja ska… inomhusbilder med snabba rörelser och sånna lampor, de va lite klurit. möe kludd med slutarn

• niklas82

Medlem
    6 december, 2004 vid 11:20

hahaha.. japp japp PS o jag är inte så grymma .. tacka vet jag Paint som rockar fett…
    SAm: jamän ringde in och sa att jag inte orkade ha gipset mer.. typ en vecka o lite till för tidigt så dom sa ok så tog dom av skiten… så nu är det rock än röll igen…

Peter: Bring it on grin.gif

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nyhet från Flexifoil

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.