Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NYHET till fenboxen, US Quicklock

• NYHET till fenboxen, US Quicklock

Publicerad av drakglenn på 20 april, 2004 vid 08:56

Här kommer en liten uppfinning som heter US Quicklock :laugh:

Det finns två saker som jag alltid velat förbättra när det gäller US boxen, krånglet med att få dit fenan samt göra en mutter som ger sig innan fenan.

Då jag inte hittat någon färdig lösning började jag skapa själv och nu efter en tid i garaget är brickan klar 🙂

Här är en filmsnutt till er som är inloggade..

http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=296&catid=14&page=1

Jag citerar en go surfkollega från andra sidan Svedala….
    “Fasen vad grymt! nu smackar man i fenan & är på vattnet innan polarna fattat vad som hände :grin:”

Fördelarna med denna underbara lilla bricka är:

– Framför allt, enkelt & snabbt kunna få US fenan på plats utan trassel.
    – Muttern är gjord så att den ger vika innan fenan, box eller bräda går sönder.
    – Går snabbt att ta upp/flytta fenans position i boxen.
    – Slippa ta isär delarna, mini mera chansen att nått kommer bort.

Är det inte kanon ! :cool2:

Beskrivning hur brickan fungerar:

Då brickan inte har någon belastning följer den rotationen på skruvens axel, när man skruvar med urs
    följer brickan med tills den stannar i låst läge, då övergår den till att följa gängorna upp tills den nyper och låser fenan.
    När man lossar skruven och trycket har släppt följer den med till öppet läge, stanna när den ligger mitt för & dra upp fenan, Klart!

Lite teknisk mumbo jumbo:
    Anläggnings ytan mellan boxen och Quicklock brickan är ca 20% mindre än original brickan, för att kompensera det är Quicklock brickan 1/3 tunnare än orginalet, dvs den kommer ge efter tidigare, den är dessutom gjord i ett mjukare material, jag provade hemma och Quicklock ger sig mycket tidigare än originalbrickorna.

Klart man delar med sig med sina ideer till alla surfkolleger här på konfen……..

För de som är sugna på en bricka (utan att mecka) kan jag skicka ett exmplar på posten mot några slantar,
    1st 50:-, 3st för 120:- det får min tid vara värd 😉
    Maila isåfall till drakglenn@hotmail.com

Se så, tanken är inte att jag ska känna pengar,utan att dela med mig av en enkel & smart lösning så håll till godo där ute alla vindsjälar 😉

// Glenn – som ser fram imot att smacka i fenan 😀

voodoo svarade 20 år, 7 månader sedan 17 Medlemmar · 37 Svar
  • 37 Svar
  • dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 09:34

Jag har ju fått den fina förmånen att vara testpilot! (en gång i livet, i alla fall, yes!)

Såhär blev mitt svar:

I djup beundran bugar jag för hur en så enkel idé kan vara så förbaskat bra.

Det här är ju LYSANDE!

Har redan byt ut mina vanliga brickor mot
    “guldklimparna”. Ser redan fram emot att åka till
    surfet med polarna, plocka fram fenan och
    smälla i den innan de hunnit fatta vad som hände.

Det är ju snudd på trolleri hur bra det är. Är man
    dessutom lite, lite trixig och känner efter när man skruvar ur så kan man ju dra ur fenan i ett svep oxå!

Om detta dessutom innebär att brickan ger efter först vid grundstötning – ja, min ödmjukaste beundran är ett för svagt uttryck för hur klämmigt detta är!

Om du gör fler sådana här – sätt mig på listan!

Så, som läsaren med sinne för detaljer kan uttolka det hela – jag tycker detta är en KALASPRYL!

Surfa På!

• lars_k

Medlem
    20 april, 2004 vid 09:38

Grymt smart. Jag ska genast skaffa fil och gängtapp. Kör du rostfritt eller mässing? Vilken tjocklek?

• oscar

Medlem
    20 april, 2004 vid 09:58

Så grymt smart!

• imported_macts

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:29

you got mail……….

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:36

Jo, en fråga bara. Vilken tjocklek valde du till sist på brickan? 2 mm?

Är rätt säker på att du kommer få beställningar…

Smacka På!

• drakglenn

Medlem
    20 april, 2004 vid 10:58

Svar till:

Grymt smart. Jag ska genast skaffa fil och gängtapp. Kör du rostfritt eller mässing? Vilken tjocklek?

[/ QUOTE ]

Kul, tack smile.gif!

Svar: Kom fram till mässing, 2mm blev lagom, jag avråder starkt rostfritt, detta material är mkt hårt och kommer göra sönder fena eller box, tog ett tag tills jag hittade rätt material & form om man säger så…… wink.gif

Ska tillägga att det tyvärr är omöjligt att garantera att någons fena eller box går sönder, däremot vet jag efter tester på fenor ( smirk.gif) att Quicklock brickan ger sig långt innan original brickan…..

//Glenn………som kasserat en hög prylar i processen wink.gif

• mag

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:07

Jag är klart imponerad!!!
    Jag har bara en undring. Min fenor måste skruvas fast rätt rejält för att inte glappa. Kommer muttern att hålla för att dra hårt, trots att den är tunnare=mindre gängyta. Eller kan man få en bricka i normaltjocklek?
    /Magnus

• kamaaina

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:24

Fan va smart!!!
    Verkligen imponerad. De snea kortsidorna kommer ligga an på långsidorna i boxen då eller?
    Kör hårt.
    /Fredrik

• lars_k

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:43

Gött. Då blir det till att skaffa 10×2 mm mässingsämne. Det har jag sett att de har i en hobbybutik här i stan. Ska bli kul att mecka lite i kväll. =)
    Retar mej alltid på att behöva pilla in muttern först och sen hitta gängan. Ett otroligt stressmoment när vinden tjuter.

• dr-masse

Medlem
    20 april, 2004 vid 11:52

Jag har skruvat i mina fenor till Cult 55an ganska hårt. Fenorna mina är också rätt så tröga att få i. Märkte inga problem, men är du tveksam så kör 3 mm tjock bricka istället. Då sitter det. Nackdelen är ju naturligtvis att brickan inte ger sig lika bra om du kör på, men det kanske det är värt. Jag kommer att köra 2 mm, helt klart.

Glenn, gör du gängor i brickorna eller borrar du bara rätt dimensjang för att sedan låta skruven göra gängor i den mjukare mässingen? (japp, jag är inte så bra på sådant här, tänkte göra några själv ändå, vill ha extra)

Surfa På!

• drakglenn

Medlem
    20 april, 2004 vid 12:20

Svar till:

Jag är klart imponerad!!!
    Jag har bara en undring. Min fenor måste skruvas fast rätt rejält för att inte glappa. Kommer muttern att hålla för att dra hårt, trots att den är tunnare=mindre gängyta. Eller kan man få en bricka i normaltjocklek?
    /Magnus

[/ QUOTE ]

Jag är rätt säker på att jag kommit fram till bästa form & tjocklek (2mm), har prövat att skruva sönder gängorna och det är ganska svårt medan de går direkt vid slag – vilket är det man vill……

Jag vill starkt rekommendra 2mm brickan, vill du ha 3mm så får du naturligtvis det……(dock på egen risk då jag inte vågat testa på mina surfprylar grin.gif)

vi tar det på mailen….

//Glenn

• drakglenn

Medlem
    20 april, 2004 vid 12:46

Oj mer frågor – här kommer svaren laugh.gif

Svar till:

Glenn, gör du gängor i brickorna eller borrar du bara rätt dimensjang för att sedan låta skruven göra gängor i den mjukare mässingen? (japp, jag är inte så bra på sådant här, tänkte göra några själv ändå, vill ha extra

[/ QUOTE ]

Svar: Hejsan Masse

Jag har gjort en mall i rostfritt som jag gör dem i,
    viktigast är att hålet blir centrerat vilket de blir i mallen (kasserat ett gäng pga av det grin.gif)
    Hålet ska vara 3.5, sen går man på med en sk gängtapp, går inte att göra gängor med skruven
    (obs se till att dra ner tappen rakt).

Svar till:

Fan va smart!!!
    Verkligen imponerad. De snea kortsidorna kommer ligga an på långsidorna i boxen då eller?
    /Fredrik

[/ QUOTE ]

svar: Japp!!

Lars K, kör hårt med filen i kväll, Mått: 9*2mm

//Glenn

• lars_k

Medlem
    20 april, 2004 vid 16:19

Ähh. Fick inte tag i 2×9 mm mässingstång. Var hittade du detta?

• lasse_kna

Medlem
    20 april, 2004 vid 16:53

Bra jobbat Glenn. Precis som en innovation ska vara, enkel, billig och lösa ett problem. Nu får jag väl byta bräda så att jag får rätt fenbox.
    /L

• ola_p

Medlem
    20 april, 2004 vid 18:36

Vad tar du för en bricka? Verkar jävligt smidigt…
    Har dock ingen gängtapp själv, annars hade det ju varit enkelt att fixa själv…

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing NYHET till fenboxen, US Quicklock

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.